Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 01 dec 2018 11:22

supermatt schreef: 30 nov 2018 22:20 Voor de mensen die ook gaan bikepacken buiten het vlakke Nederland, heeft Russ een aanbeveling:
Ik ben (na het rijden van wat offroad tochten en ter voorbereiding van beladen reisjes) ook mijn compact aan het vervangen.
Cannondale heeft het begrepen met de nieuwe topstone. De 105 versie krijgt een fsa subcompact van 30-46. Praxis, Sugino zijn ook merken die dit hebben en makkelijk verkrijgbaar zijn. Easton is een beetje duur.

Als je shimano rijdt, kun je ook gewoon je kettingbladen vervangen door AbsoluteBlack kettingbladen, die zijn passend gemaakt voor shimano crankstellen. Ik dacht dat ze ook voor sram kettingbladen maken in subcompact maat maar dat weet ik niet zeker.

Voor Nederlandse tripjes zal het meevallen qua voordelen maar volbepakt in het buitenland kan ik mij zo'n keus wel voostellen. Aan de andere kant, niet iedereen rijdt continu 50 km p/u, met een subcompact haal je ook de 45 als het moet. Best een allround oplossing denk ik.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16064
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 dec 2018 13:18

Met een 1x aandrijving met een 38 of zelfs 36 voor en maximaal een 11-42 achter kun je heel wat lichter rijden dan met een standaard compact. De grotere stappen zijn met een vakantiefiets minder van belang en topsnelheid boeit al helemaal niet.

Mechanisch kan inderdaad een voordeel zijn met het oog op reparatie onderweg.

De stalen vork is ook een voordeel omdat je daar bagage aan kunt bevestigen.

De Sequoia is misschien de betere gravelracer maar als vakantiefiets zou ik toch voor de Kona gaan. Dan moet je wel nog even zelf bepalen waar jij het zwaartepunt legt in jouw beslissing.
Campagnolo Ultra Dork

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 01 dec 2018 18:05

Ik rij op een Sequoia, met een superfijn verzet. Dubbel voor zodat je geen gatenkaas krijgt, maar licht genoeg om overal boven te komen. Ook met bepakking. Frame is voorzien van nokjes voor dragers. Ik ben na een jaar gravelen, woonwerken en zo nu en dan een meerdaagse dagtocht super tevreden.
Michiel

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 02 dec 2018 10:47

supermatt schreef: 30 nov 2018 22:20 Voor de mensen die ook gaan bikepacken buiten het vlakke Nederland, heeft Russ een aanbeveling:

[Youtube-link]

Ik ben (na het rijden van wat offroad tochten en ter voorbereiding van beladen reisjes) ook mijn compact aan het vervangen.
Hij slaat inderdaad de spijker op de kop. Op mijn Specialized Diverge zit een 48-32 en dat vind ik, zowel op het vlakke als in de bergen, beter fietsen dan een compact. Ik overweeg zelfs om deze combi op mijn racefiets te zetten de volgende keer dat ik de voorbladen ga vervangen.
Laatst gewijzigd door slugbait op 02 dec 2018 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 02 dec 2018 12:30

Trek levert de Checkpoint ook met een wegverzet af. Ik ben ooit op een crosser met een wegverzet naar Zuid-Frankrijk gefietst. Dat vervloekte ik in de Ardennen al. Veel te zwaar als je bepakt bent.
Michiel

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 02 dec 2018 15:36

Ik heb nu zo'n 4500km gereden op Schwalbe G-One's 40mm. Voor met achter al eens gewisseld, 1x lek. Acceptabele afstand waarbij 65% asfalt is en 35% gravel/zand etc.. Achterband is op het loopvlak nu wel redelijk op.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe set banden. Ik vind persoonlijk een bruine wang wel fraai staan dus heb de G-One met classic skin al in de winkelmand liggen. Maar voordat ik langs het kassameisje loop ben ik benieuwd of er alternatieven zijn welke zich kunnen meten aan de G-One's. Ik rijd gewoon met binnenbandjes.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

miob
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 apr 2007 23:50

miob 03 dec 2018 07:12

JC80 schreef: 30 nov 2018 19:33
hansanders schreef: 30 nov 2018 08:38 Ik ben me aan het oriënteren voor een vakantie / gravel racer.
Ik zit in dubio over de volgende twee stalen opties (met allebei pros en cons),

Wat zou jullie advies zijn?
- Specialized Sequoia Elite 2018 - € 1400
- Kove Rove ST 2019 - € 1600

Eventuele andere opties zijn nog de Canyon Grail Al 7.0 of de Cannondale Topstone 105, alleen beide pas ergens volgend jaar leverbaar.
Als die vakanties in gebieden plaatsvinden waar je wellicht lastig een FM vindt, zou ik juist wel voor de mechanische schijven gaan. Die kun je in het veld makkelijker repareren.
Ik wil hier graag even op reageren: Ik heb vorig jaar een Cannondale CAADX gekocht, met mechanische schijfremmen. Ik heb daar onwijs veel spijt van. De fiets is al een paar keer teruggeweest waarbij ze vanalles vervangen hebben, maar de remmen werken gewoon nooit (lang) goed. Ik heb gisteren 30km door het bos gefietst met splinternieuwe remmen. Na 3 km (!!) had ik bijna geen remmen meer. 3km. Ik heb de remmen tijdens het fietsen een aantal keer bijgesteld, maar bij thuiskomst kon ik met beide remmen vol in met gemak vanuit stilstand naar 25 km/u fietsen. Ik weet niet wat ik nog met deze fiets moet, hij is levensgevaarlijk.

Ik heb al 5 jaar een mountainbike met hydraulische remmen en daar heb ik nooit problemen mee gehad, anders dan versleten remblokjes. Je doet jezelf een enorm plezier door te gaan voor hydraulisch.

hansanders
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2015 14:55

hansanders 03 dec 2018 08:38

Dank voor alle tips en suggesties, het wordt de Sequoia met hydraulische remmen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 dec 2018 10:11

miob schreef: 03 dec 2018 07:12
JC80 schreef: 30 nov 2018 19:33
hansanders schreef: 30 nov 2018 08:38 Ik ben me aan het oriënteren voor een vakantie / gravel racer.
Ik zit in dubio over de volgende twee stalen opties (met allebei pros en cons),

Wat zou jullie advies zijn?
- Specialized Sequoia Elite 2018 - € 1400
- Kove Rove ST 2019 - € 1600

Eventuele andere opties zijn nog de Canyon Grail Al 7.0 of de Cannondale Topstone 105, alleen beide pas ergens volgend jaar leverbaar.
Als die vakanties in gebieden plaatsvinden waar je wellicht lastig een FM vindt, zou ik juist wel voor de mechanische schijven gaan. Die kun je in het veld makkelijker repareren.
Ik wil hier graag even op reageren: Ik heb vorig jaar een Cannondale CAADX gekocht, met mechanische schijfremmen. Ik heb daar onwijs veel spijt van. De fiets is al een paar keer teruggeweest waarbij ze vanalles vervangen hebben, maar de remmen werken gewoon nooit (lang) goed. Ik heb gisteren 30km door het bos gefietst met splinternieuwe remmen. Na 3 km (!!) had ik bijna geen remmen meer. 3km. Ik heb de remmen tijdens het fietsen een aantal keer bijgesteld, maar bij thuiskomst kon ik met beide remmen vol in met gemak vanuit stilstand naar 25 km/u fietsen. Ik weet niet wat ik nog met deze fiets moet, hij is levensgevaarlijk.

Ik heb al 5 jaar een mountainbike met hydraulische remmen en daar heb ik nooit problemen mee gehad, anders dan versleten remblokjes. Je doet jezelf een enorm plezier door te gaan voor hydraulisch.
Het is wel erg relevant om erbij te zetten welke mechanische schijfremmen je hebt. Er zit namelijk nogal veel verschil tussen de verschillende merken/uitvoeringen. Een slecht setje betekend niet per definitie dat alle mechanische schijfremmen dan maar ook zo slecht zijn.
Een velgrem is per slot van rekening ook gewoon een schijfrem, maar dan met een schijfdiameter gelijk aan je wieldiameter ;).

In jouw geval, zou ik overwegen je remmen te upgraden naar hydraulisch. Daar heb je vertrouwen in, dat ken je van je mountainbike. Is niet gratis helaas, maar het is wel duidelijk dat je op dit moment deze fiets eigenlijk niet graag rijdt. Optie 2, is doorverkopen, maar een nieuw fiets schrijft veel af zodra je er mee de winkel uit rijdt, dus met dat verlies in je achterhoofd is die remmen upgrade wel te veroorloven wellicht.
Als kosten een issue blijven, moet je eens kijken of je de remklauwen kunt vervangen voor de uitvoering die hydro/mechanisch is. Dan kan je je remgrepen ed houden. Maar bedien je onderaan bij de remklauw toch de schijf hydraulisch.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 dec 2018 11:14

is zo'n hydro/mechanische schijfrem echt een oplossing?

Een schijfrem is namelijk gewoon een schijfrem. De schijf en de rem zelf zijn bij hydrauliek of mechanisch niet anders. Alleen heeft hydrauliek het voordeel dat er geen rek op de kabel zit. Maar als bij een hydro/mechanische systeem het merendeel van het geheel een kabel is, dan zie ik het voordeel niet zo :?
Live fast; die young. mijn blog

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 03 dec 2018 11:35

Als je na 3km al niet meer kunt remmen lijkt me dat er wel wat meer mis is...
Hebben we het over de Caadx met TRP Spyre remmen?

miob
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 apr 2007 23:50

miob 03 dec 2018 12:10

rob74 schreef: 03 dec 2018 11:14 is zo'n hydro/mechanische schijfrem echt een oplossing?

Een schijfrem is namelijk gewoon een schijfrem. De schijf en de rem zelf zijn bij hydrauliek of mechanisch niet anders. Alleen heeft hydrauliek het voordeel dat er geen rek op de kabel zit. Maar als bij een hydro/mechanische systeem het merendeel van het geheel een kabel is, dan zie ik het voordeel niet zo :?

Er zit nog een belangrijk verschil in en ik denk dat dat de doorslag geeft: Hydraulisch is zelfstellend. Als ik ze (de mechanische) superstrak afstel dat ze net niet aangrijpen remt het allemaal even. Even een nat bos in en in no time trek ik de hendels weer tegen het stuur.

En de rek in de kabel maakt zeker achter een gigantisch verschil. Dit was gisteren aan het einde van mijn 30 km rit (50/50 verhard/onverhard. Vertrokken met splinternieuwe remblokjes en remklauwen (1 rit oud):

https://youtu.be/3G_rPKsyI8s

Plaats reactie