Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 26 nov 2019 14:43

Prachtige fiets die Rose! Ik zet hem op mijn verlanglijstje ... al weet ik dat Sinterklaas dit jaar niet gaat langskomen :| :lol:

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 26 nov 2019 14:57

Ben je dit jaar niet lief geweest dan? 😂😀

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 26 nov 2019 22:30

hayes schreef: 26 nov 2019 11:53 @marcelb Merci om je ervaring te delen.

Het lijkt bij Rose zowel frame als GRX groep te zijn. De zwarte Pro Cross Gravel heeft een termijn van 4 weken met GRX600. Met GRX810 dan weer 17 weken.

M'n short list bestaat nu uit de Rose en de Cannondale Topstone.
Nog even geometrie en onderdelen vergelijken.
Beide leverbaar half februari. Voorlopig toch.
De Cannondale Topstone stond ook op mijn shortlist, maar de fietsenmaker waar ik de fiets wilde gaan kopen greep direct naar hoofdstuk 1 van de cursus ‘Moeilijk Kijken’ toen ik wat zaken aan wilde passen. De aanpassingen die ik wilde doorvoeren waren financieel erg begrotelijk. Omdat ik goede ervaringen heb met Rose (ook qua garantie), ben ik vervolgens met hun in zee gegaan.
Real men wear blûk!!! Marcel

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 26 nov 2019 22:41

bkrmn schreef: 26 nov 2019 14:43 Prachtige fiets die Rose! Ik zet hem op mijn verlanglijstje ... al weet ik dat Sinterklaas dit jaar niet gaat langskomen :| :lol:
Sinterklaas is mijn alter ego. Ik maak een verlanglijstje, beoordeel mijn eigen gedrag, maak een leuk budget vrij en hatseflats: weer een nieuwe fiets. :mrgreen:
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 27 nov 2019 09:15

Hahaha, heel herkenbaar! :lol:
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2019 14:14

Ik sta op het punt om spullen te gaan bestellen voor mijn op te bouwen gravelracer.
Basis wordt het On One Space Chicken frame van Planet X. Groep wordt een complete Shimano GRX RX810 groepset, 1x11, wielset DT Swiss G 1800 SPLINE.

Ik zit nog met enkele vragen, waaronder vast een paar domme 😊

- Bij de groep zitten geen schijven. De wielen zijn Centerlock. Kan ik hiervoor iedere Shimano schijf gebruiken die op Centerlock past? Als ik filter bij bike-components krijg ik alsnog 10 opties. Het is me niet heel duidelijk wat de verschillen zijn.
- Heb ik nog speciaal gereedschap nodig om de schijven te monteren?
- Zit er olie bij de groepset? Als ik dit los moet bestellen hoeveel heb ik dan nodig?
- Ik neem aan dat ik nog een bleedkit moet bestellen. Verder nog wat?
- Qua banden twijfel ik tussen de Challenge Gravel Grinder en de Schwalbe G-One?
- Pedalen twijfel ik nog over. Heb eigenlijk geen zin om MTB-schoenen te bestellen (toch weer dik 100 euro extra). Advies welkom.
- Twijfel of ik voor 2x 140 mm schijven ga of voor een 160 en achter 140. Ook hier advies welkom.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 dec 2019 14:20

havana schreef: 02 dec 2019 14:14 .............

- Bij de groep zitten geen schijven. De wielen zijn Centerlock. Kan ik hiervoor iedere Shimano schijf gebruiken die op Centerlock past? Als ik filter bij bike-components krijg ik alsnog 10 opties. Het is me niet heel duidelijk wat de verschillen zijn.
=> Lichter, duurder maar elke centerlock schijf past
- Heb ik nog speciaal gereedschap nodig om de schijven te monteren?
=> Een Shimano cassette afnemer is voldoende
- Zit er olie bij de groepset? Als ik dit los moet bestellen hoeveel heb ik dan nodig?
=> De kleinste Shimano verpakking is ruimschoots voldoende
- Ik neem aan dat ik nog een bleedkit moet bestellen. Verder nog wat?
=> Niet echt
- Qua banden twijfel ik tussen de Challenge Gravel Grinder en de Schwalbe G-One?
=> Ik heb de Panaracer Gravelking SK
- Pedalen twijfel ik nog over. Heb eigenlijk geen zin om MTB-schoenen te bestellen (toch weer dik 100 euro extra). Advies welkom.
=> Als je denkt om de echte modder en blubber links te laten liggen kan het met racepedalen, ik rij meestendeels met mijn Time RXS pedalen
- Twijfel of ik voor 2x 140 mm schijven ga of voor een 160 en achter 140. Ook hier advies welkom.
=> Ik heb voor 160 en achteraan 140 mm, dan voldoen de wielen ook voor op de weg.
Hopelijk heb je er wat aan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 dec 2019 14:29

Lcsmet schreef: 02 dec 2019 14:20
havana schreef: 02 dec 2019 14:14 .............

- Bij de groep zitten geen schijven. De wielen zijn Centerlock. Kan ik hiervoor iedere Shimano schijf gebruiken die op Centerlock past? Als ik filter bij bike-components krijg ik alsnog 10 opties. Het is me niet heel duidelijk wat de verschillen zijn.
=> Lichter, duurder maar elke centerlock schijf past
- Heb ik nog speciaal gereedschap nodig om de schijven te monteren?
=> Een Shimano cassette afnemer is voldoende ligt eraan, sommige lock Rungis hebben weer bottom bracket “draad”
- Zit er olie bij de groepset? Als ik dit los moet bestellen hoeveel heb ik dan nodig?
=> De kleinste Shimano verpakking is ruimschoots voldoende als je op de site van BC kijkt naar de bollige groupset staat erbij dat systeem reeds gevuld is, zo’n klein flesje extra voor evt nadien na inkorten slangen te bleeden is handig, als kost deze bijna net zoveel als een liter. Dan hoef je daarna nooit meer iets te kopen
- Ik neem aan dat ik nog een bleedkit moet bestellen. Verder nog wat?
=> Niet echt
- Qua banden twijfel ik tussen de Challenge Gravel Grinder en de Schwalbe G-One?
=> Ik heb de Panaracer Gravelking SK
- Pedalen twijfel ik nog over. Heb eigenlijk geen zin om MTB-schoenen te bestellen (toch weer dik 100 euro extra). Advies welkom.
=> Als je denkt om de echte modder en blubber links te laten liggen kan het met racepedalen, ik rij meestendeels met mijn Time RXS pedalen
- Twijfel of ik voor 2x 140 mm schijven ga of voor een 160 en achter 140. Ook hier advies welkom.
=> Ik heb voor 160 en achteraan 140 mm, dan voldoen de wielen ook voor op de weg.zie niet in wat dit met voldoen op weg te maken heeft, je bedoelt vast dat de wielen dan snel uitwisselbaar zijn met je wegfiets en Vince versa, maar dat is pas aan de orde als je een wegfiets met dics ernaast hebt.
Mocht je voor 160mm achter gaan, heb je een extra adapter voor onder je achtercaliper nodig.
Hopelijk heb je er wat aan.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 02 dec 2019 14:36

Ik vind de Gravelking SK beter dan de G-One Allround in droge omstandigheden, vooral bij lossere ondergrond. Bij modder zijn ze allebei (echt) slecht.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2019 14:39

Dank voor alle antwoorden tot dusver :)
als je op de site van BC kijkt naar de bollige groupset staat erbij dat systeem reeds gevuld is
Had ik ook zien staan maar snap ik niet echt...?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 dec 2019 14:44

t2300 schreef: 02 dec 2019 14:29
Lcsmet schreef: 02 dec 2019 14:20
havana schreef: 02 dec 2019 14:14 .............
..........
- Twijfel of ik voor 2x 140 mm schijven ga of voor een 160 en achter 140. Ook hier advies welkom.
=> Ik heb voor 160 en achteraan 140 mm, dan voldoen de wielen ook voor op de weg.zie niet in wat dit met voldoen op weg te maken heeft, je bedoelt vast dat de wielen dan snel uitwisselbaar zijn met je wegfiets en Vince versa, maar dat is pas aan de orde als je een wegfiets met dics ernaast hebt.
Mocht je voor 160mm achter gaan, heb je een extra adapter voor onder je achtercaliper nodig.
Hopelijk heb je er wat aan.
Ik heb een Trek Domane en daar rij ik ook graveltochten mee.
Ik heb wielen met racebanden, trainingsbanden en gravelbanden.
Op alle wielsets steken dezelfde centerlock schijven met dezelfde diameter.
140 Mm achteraan en 160 mm vooraan.

Bij langere afdalingen is een 160 mm voor net iets prettiger en minder kans op warmlopen, al kan dat tussen de oren zitten. :)
Achteraan is een 140 mm in alle omstandigheden voldoende.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 dec 2019 14:46

havana schreef: 02 dec 2019 14:39 Dank voor alle antwoorden tot dusver :)
als je op de site van BC kijkt naar de bollige groupset staat erbij dat systeem reeds gevuld is
Had ik ook zien staan maar snap ik niet echt...?
Mogelijk zijn alle leidingen al aangekoppeld.
Als je ze dan moet inkorten of los moet maken voor interne bekabeling moet je bijna altijd bleeden.
Zo'n klein Shimano busje is genoeg, zelfs voor een volledig leeg systeem te bleeden.

Maar zoals aangegeven, de 1 ltr verpakking kost bijna niets meer.
En de minerale olie van Shimano is, in tegenstelling tot Dot olie, ongevoelig voor wateropname.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie