Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

paulwindtegen
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
Locatie: Gilze

paulwindtegen 15 nov 2014 07:39

Tot hoe breed kun je gaan met banden op een gravelracer? Met name de achtervorken zou je toch breder verwachten dan op een cx.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 15 nov 2014 07:55

40 a 45 mm

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 15 nov 2014 10:00

Bij Salsa zou er tot een 48mm in moeten passen wanneer je de spatborden weg zou laten. Je ziet foto's op internet van Vaya's met smal vallende 29 * 2.0 banden (officieel 51mm). Voor een groter volume noppen band plaatsen veel mensen een 27.5 of 26 inch wielset, dan past het prima, met nog bredere banden.

mondrius
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 31 aug 2008 23:00

mondrius 15 nov 2014 10:09

Waarom zie ik toch zo veel van dit soort fietsen met derailleurs? Als een Rohloff naaf ergens goed bij past dan is het wel zo'n gravel bike lijkt mij toch..
Passoni XXti - Cervelo R3SL - Cervelo RS - Giant XTC 29er - BSP Metropolis - DOLLY bakfiets

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 nov 2014 10:45

mondrius schreef:Waarom zie ik toch zo veel van dit soort fietsen met derailleurs? Als een Rohloff naaf ergens goed bij past dan is het wel zo'n gravel bike lijkt mij toch..
Een Rohloff naaf is een een draak van een 'oplossing'. Het grote nadeel van een rohloff naaf zijn de grote sprongen tussen de versnelling. Afhankelijk van welke tandwielen je voor en achter kiest zit een kleinste verzet op 1:0,65 en het grootste op 1:4,3. Een andere verhouding kan zijn 1:1 en 1:5,1. De laatste twee versnellingen zijn of veel te groot, of veel te klein. Eigenlijk telt een Rohloff naaf dus maar 12 versnellingen. Een rohloff is alleen handig als je een heel klein verzet nodig hebt. En als je geen zin hebt onderhoud te doen. En als je graag veel geld uitgeeft. En als een kg extra op je fiets je niet boeit. Die gravelracers hebben volgens mij een andere doel, namelijk snel over gravel paden fietsen. En snel fietsen gaat prettiger met kleine sprongen tussen de versnellingen.

Nee, ik ben geen fan van de rohloff naaf :lol: :lol:
Live fast; die young. mijn blog

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 15 nov 2014 11:19

Ernie C. schreef:
ultra_ivo schreef:
Ernie C. schreef:Maar dan heb je het over gravel races van 100 tot wel 300 mijl voornamelijk door de woestijn. Waar ga je hier in Europa een route vinden die daar ook maar een beetje in de buurt komt?
Deze hier? : http://www.balticstar.spb.ru/2010_1200_en.htm
Ik weet niet wat daar de ondergrond is maar je zult inderdaad richting het oosten moeten gaan om een parcours te vinden waar een gravelracer voor ontworpen is.

Iets van een kwart onverhard. En de regio kennende, zal er nog al snel een kwart zeer slecht asfalt bij zitten.

Een deel van het onverharde parcours reed ik in 2004 bij de Ladoga 800

http://www.balticstar.spb.ru/ladoga2004_ivo_en.htm

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 15 nov 2014 14:34

Ik vind het wel een interessant gegeven, de gravelracer, en iedere heug zijn meug zeker? :)

Maar enkele opmerkingen:
Tom-s: als je woon-werk rijdt, heb je toch nood aan een iets langer spatbord, lijkt me. Beter een lang spatbord, dan een half spatbord, want daarbij worden je schoenen en onderbenen toch nog nat.

Verder, ik begrijp de combinatie gravelracen + spatborden niet zo goed. Je gaf zelf aan dat er een tak tussenzat. Je hebt toch een gravelracer voor de clearance, en dus niet om spatborden die clearance te laten afpakken?

Ik heb wel eens enkele fietsvakanties gedaan in Europa tussen 1 week en 1 maand. In bvb. Wit-Rusland is een gravel racer ideaal: er is vooral gravel, ook op wegen waar je asfalt zou verwachten:
Afbeelding

Afbeelding
In de meeste andere landen heb ik vooral asfalt gedaan. Daar kunnen zelfs 28mm banden prima voor dienen, in een oude koersfiets (hier een stalen Duell, 200 euro aankoopprijs).
Afbeelding
Daarmee wil ik even zeggen dat gravel racers mij een dure oplossing lijken voor een compromisfiets. Tenzij je alleen woon-werk + niet-al-te-intensieve fietsvakanties doet, dan kan ik er ook gerust eens over dromen :D
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 15 nov 2014 16:04

de zwarten schreef: Maar enkele opmerkingen:
Tom-s: als je woon-werk rijdt, heb je toch nood aan een iets langer spatbord, lijkt me. Beter een lang spatbord, dan een half spatbord, want daarbij worden je schoenen en onderbenen toch nog nat.

Verder, ik begrijp de combinatie gravelracen + spatborden niet zo goed. Je gaf zelf aan dat er een tak tussenzat. Je hebt toch een gravelracer voor de clearance, en dus niet om spatborden die clearance te laten afpakken?
De fiets is niet voor woonwerk (waar lees je dat?), voornamelijk om te overwinteren in de buitenlucht (geen fan van rollen).
Ik ben ook nog op zoek naar een soort mini spatlap voor het voorste spatbord. Maar voor het meeste gebruik voldoen overschoentjes prima.
Ik rij in de winter op deze fiets met spatborden om dezelfde reden waarom ik op mijn racefiets en mountainbike in de winter spatborden heb. Dat is om droog te blijven of eigenlijk niet af te koelen door opspattend water.
Mijn racefiets heeft het met 25mm bandjes al zeer krap icm spatborden (crud roadracer MK2) en ik heb juist niet voor een crosser gekozen omdat de meeste crossers het al krap hebben met 33mm bandjes en spatborden (als ze al oogjes hebben). Hier kan ik ook nog wel een 40mm band op monteren met de spatborden.
Ik verbuig de spatborden op verschillende manieren, meestal is het een tak of steen. Op de rode mountainbike route van Overijse zitten een soort trapjes van hout met steeds 20cm hoge trede en ik kan daar kiezen tussen snel naar beneden en geen grip hebben met deze slicks (heel modderig, grote stenen en een (...) bochtje) of rustig afdalen en mijn voorste spatbord krom buigen wanneer ik te traag van zo een trapje af ga.
Gelukkig zijn ze vrij gemakkelijk terug te buigen.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 16 nov 2014 17:53

Leuk topic!
Wel veel reacties maar weinig foto's van andere gravel racers.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 nov 2014 18:02

ric schreef:Leuk topic!
Wel veel reacties maar weinig foto's van andere gravel racers.
Het is ook een beetje een zichzelf benoemde titel. Een naar geleden bestond de naam nog niet. Toen kochten we gewoon een crosser om daarmee niet te gaan koersen maar als iets anders in te zetten. Misschien hebben veel mensen een 'gravelracer' zonder daar erg in te hebben :D
Live fast; die young. mijn blog

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 16 nov 2014 23:19

ric schreef:Leuk topic!
Wel veel reacties maar weinig foto's van andere gravel racers.
De fiets die ik als mijn gravelracer kan gebruiken, een Bob Jackson Worldtourer:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 nov 2014 11:12

Je kan er hetzelfde mee, maar die fiets voldoet niet aan de eisen van een gravel racer zoals ze in het modieuze Amerika gelden, want schijfremmen zijn toch wel een vereiste en een enkel voorblad is ook een pré.

Wanneer is een fiets eigenlijk geen gravel racer meer, maar een monster cross? 45 mm banden lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven voor gravel paden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie