Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

dachero
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 apr 2018 20:15

dachero 03 jul 2020 08:02

walter- schreef: 02 jul 2020 23:15 20200702_222132.jpg

Niner, op de bel en spatborden na, om 10 dagen te gaan trekken.
Liggen er Panaracer gravelking slicks op? Welke breedte?
Kan je ons hier op de hoogte houden van je bevindingen van deze banden?

Hopelijk zijn ze lekbestendig. Ik had er van 32mm breed tubeless op een wielset liggen voor op de weg te gebruiken en op bospaden ,maar had al op mijn eerste rit direct 3x lek gereden. Het had geregend en de weg was aan het opdrogen door de zon. In het begin van mijn rit direct 2x lek vooraan op een asfaltstrook. De sealant deed zijn werk wel perfect. Bij thuiskomst hing er ook heel wat sealant op mijn fietsframe achter. Dus nogmaals achter lek gereden ,maar niks van gemerkt eigenlijk. Bij thuiskomst merkte ik wel het drukverlies.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 jul 2020 09:51

Idd panaracers slick 35mm; de fiets gaat niet direct veel ruig terein zien.
Heb ze gekocht uit nieuwsgierigheid.
Voor de breedte zijn ze zeer licht en je merkt het; ze zijn zeer soepel maar voelen ook fragiel.
Ik doe mijn best er meer over te zeggen ooit...

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 03 jul 2020 15:24

Bij Roadbike hebben ze de Panaracer Gravelking SK (die heeft iets meer profiel) onlangs getest. De lekbestendigheid kwam er vergelijking met de andere geteste banden niet zo heel goed uit. Met name de weerstand tegen naaldvormige items, zoals doornen, stekels, was zwak. De band is wel lekker licht.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 16 jul 2020 13:10

Inmiddels al weer 3 weken in mijn bezit. Maar nog steeds geen betere foto's gemaakt. Felt Breed 30, 51cm.

Afbeelding

Ik had tijdens mijn 2e rit gelijk al een aanrijding met tot gevolg wat lichte beschadigingen, gekneusde rib en en een onwijs dikke arm. 2 weken niet gefietst. Iemand van een gesloten bestelbus deed zijn deur plotseling open toen ik langs reed.

Gelukkig gaat het herstel voorspoedig en ben sinds maandag weer met deze fiets mijn woon-werk ritjes aan het doen. Nog wel wat last van mijn rib, maar zolang ik niet te gek doe gaat het prima. Ademen gaat goed, wat bij een eerdere gekneusde rib wel eens slechter is geweest. Andere 700C wielen met Hope RS4 naven en mijn gebruikte The Hydra velgen zijn al besteld, maar eigenlijk rijden de 650B wielen prima. Over de kwaliteit van de wielen kan ik niets zeggen, maar ze rollen nog prima. Banden die op de nieuwe wielen komen zijn Teravail Cannonballs 42mm met bruine wang.

Uiteindelijk wil ik met de fiets ook eens een keertje gaan bike-packen, maar vooralsnog is dit mijn nieuwe woon-werk fiets geworden om mijn racefiets te sparen. En toch wat veiliger is dan mijn fixie, welke geen (echte) remmen heeft. Echter nooit een aanrijding op mijn fixie gehad, terwijl ik daar ruim 16.000km op heb gereden. Maar voorlopig rijd ik toch geen wedstrijden meer op mijn fixie.

Djurben
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2020 14:06

Djurben 17 jul 2020 14:24

Als aanvulling op de racer en de MTB ben ik me ook maar eens op een gravelfiets aan het oriënteren. Wat al een leuke hobby op zichzelf is natuurlijk. Ik neig richting een 1X, en met het budget wat ik in gedachten heb (~ € 2.000) kom je dan van alles tegen waar SRAM Apex op zit. Dat geldt ook voor een boel fietsen die richting de € 3.000 gaan. Nu wordt Apex kwalitatief vaak vergeleken met Tiagra, maar voor 2 tot 3k koop je een racer met 105 of Ultegra als het om Shimano gaat. Iemand enig idee hoe dat zit? Moet je met bv. een Rondo Ruut AL1 van € 2.000 of een Cervelo Aspero van € 3.000 inderdaad rekening houden met Tiagra-kwaliteit qua groep?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 17 jul 2020 15:33

Er is toch ook niks mis met tiagra? Of apex
Je hebt verder natuurlijk ook direct 2 fietsen te pakken die mogelijk een beetje over-prized zijn voor wat je krijgt.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 17 jul 2020 16:53

Een Gravelbike kan ook prima dienst doen als koersfiets met een paar knappe wielen erin.

Afbeelding

Heb mijn Canyon Endurace verkocht en rij nu even een weekje met de Grail op de weg. Ben er eigenlijk over verbaasd hoe veel de Grail lijkt op de Endurace met een paar goede wegwielen erin (Campagnolo Bora WTO45). Had verwacht dat de fiets toch veel trager zou voelen, maar dat valt alles mee.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 17 jul 2020 21:58

Ik zal me hier ook eens melden. Van de week de week zag ik ineens de laatste Cube Nuroad Race staan in maat 61 bij Mantel en gelijk de knoop maar doorgehakt. Het doel is om de fiets te gaan gebruiken als commuter (als we weer wat vaker naar kantoor mogen ;-)) en winter fiets en misschien dat ik ooit nog het fiets-meerdaagse virus te pakken krijg ;-))

Voor mijn doel was de FE uitvoering eigenlijk geschikter geweest maar die kon ik niet meer vinden, dus dan heb ik voor dat prijsverschil maar zelf spatbordjes (de ACID 35 van Cube, die ook op de FE zitten), 35mm bandjes en een baggage drager (Tubus Cargo, hopelijk past dit icm de ACID spatborden...) besteld. Jammer van de naaf dynamo + verlichting, maar ik heb toch al wel goede accu-verlichting, dus dat komt wel goed.

Voor nu nog even in de "gravel" configuratie (nogal standaard natuurlijk):

Afbeelding

Dit weekend hoop ik de spullen binnen te krijgen om hem verder af te bouwen, dan dinsdag voor het eerst naar het werk sturen.

Het is een log bakbeest, zeker als ik hem vergelijk met mijn racer, maar toch rijd het erg lekker. Ik zie me hier wel veel kilometers mee maken. Duurt wel even langer om op gang te komen, maar uiteindelijk is er ook prima snelheid mee te rijden dat viel me niets tegen.

Heb ook nog wat singletrack uitgeprobeerd, dat was ook nog best te doen, en vond het ook wel leuk eigenlijk. In de uiteindelijke configuratie zal de fiets daar wel wat minder geschikt voor zijn, dus voor het ruigere werk houden we de MTB :-).

Binnenkort ook eens tubeless maken, ik weet niet zeker of de wielen (Cube RA 0.8 CX met AlexRims velgen) officieel tubeless ready zijn, maar die indruk heb ik wel als ik zie hoe de band vast grijpt onder de velgrand. Ook lees ik hier op het forum al een aantal positieve ervaringen van mensen die deze wielen tubeless hebben gemaakt.

Djurben
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2020 14:06

Djurben 19 jul 2020 19:32

t2300 schreef: 17 jul 2020 15:33 Er is toch ook niks mis met tiagra? Of apex
Je hebt verder natuurlijk ook direct 2 fietsen te pakken die mogelijk een beetje over-prized zijn voor wat je krijgt.
Op zich niets mis mee nee. Maar voor een Tiagra fiets boven de € 1.800 moet je toch enigszins zoeken, terwijl Apex tot in ieder geval € 2.500 wel zo’n beetje de standaard lijkt voor 1X fietsen. Dus ik vroeg me af waar dat ‘m in zit.

hayes

hayes 19 jul 2020 21:33

k33z schreef: 17 jul 2020 16:53 Een Gravelbike kan ook prima dienst doen als koersfiets met een paar knappe wielen erin.

Afbeelding

Heb mijn Canyon Endurace verkocht en rij nu even een weekje met de Grail op de weg. Ben er eigenlijk over verbaasd hoe veel de Grail lijkt op de Endurace met een paar goede wegwielen erin (Campagnolo Bora WTO45). Had verwacht dat de fiets toch veel trager zou voelen, maar dat valt alles mee.
In m'n achterhoofd heb ik ook zo'n plan.
Deze Sup X-Road vind ik zooo fraai.
Afbeelding

De geometry is al eerder race gericht voor een gravelbike. Andere groep (105 ipv GRX) en andere wielen en en stuur.
Ik rij nu met m'n gravelbike ook 75% op de weg en dat gaat prima.

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 19 jul 2020 22:26

Ik vind die Superior ook echt mooi, zo jammer dat ze geen echte racer hebben.

giant39
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 jan 2020 14:00

giant39 20 jul 2020 00:26

[img][testfiets totdat mijn rondo ruut af is. . Geweldige bak. Snel. Heerlijk koersen op de Veluwe. /img]
Bijlagen
IMG_20200719_204646_172.jpg

Plaats reactie