Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

mtvanb
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2017 20:29

mtvanb 25 jun 2020 11:31

dieder schreef: 25 jun 2020 10:54 Heeft er iemand ervaring met Rondo? Ik vind de Ruut AL2 een hele mooie fiets maar ik zie bijna geen reviews/ervaringen met dit merk. Als alternatief overweeg ik de Koga Colmaro Allroad, dus als iemand daar ervaringen mee heeft hoor ik het ook graag.
Ha Dieder,

Ik rij sinds mei een Koga Colmaro Allroad, en dat bevalt me uitstekend! De geometrie is wat 'directer', waardoor het wat meer nijgt naar een crosser. Bij de Rondo frames kun je in de voorvork iets aanpassen, waardoor je iets langere wielbasis krijgt.

Wat me aanspreekt aan de Koga is de kleur van het frame en de afwerking. Grove lasnaden zijn niet te zien en daardoor lijkt het wat meer op een carbon frame.

Wanneer je veel op de vlakke weg rijdt, dan is een 2x11 optie wellicht beter, vanwege de kleinere stapjes op je casette, maar in vind de 1x11 er beter uitzien, en voor het meeste gravelwerk meer dan geschikt.

De Rondo heeft mechanische schijfremmen, en de Koga hydraulische. Bovendien heeft de Koga een betere afmontage (SRAM rival, vs deels SRAM Apex). Ik denk dat je bij de Koga een betere prijs-kwaliteit hebt.

Afbeelding

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 25 jun 2020 11:55

mtvanb schreef: 25 jun 2020 11:31
dieder schreef: 25 jun 2020 10:54 Heeft er iemand ervaring met Rondo? Ik vind de Ruut AL2 een hele mooie fiets maar ik zie bijna geen reviews/ervaringen met dit merk. Als alternatief overweeg ik de Koga Colmaro Allroad, dus als iemand daar ervaringen mee heeft hoor ik het ook graag.
Ha Dieder,

Ik rij sinds mei een Koga Colmaro Allroad, en dat bevalt me uitstekend! De geometrie is wat 'directer', waardoor het wat meer nijgt naar een crosser. Bij de Rondo frames kun je in de voorvork iets aanpassen, waardoor je iets langere wielbasis krijgt.

Wat me aanspreekt aan de Koga is de kleur van het frame en de afwerking. Grove lasnaden zijn niet te zien en daardoor lijkt het wat meer op een carbon frame.

Wanneer je veel op de vlakke weg rijdt, dan is een 2x11 optie wellicht beter, vanwege de kleinere stapjes op je casette, maar in vind de 1x11 er beter uitzien, en voor het meeste gravelwerk meer dan geschikt.

De Rondo heeft mechanische schijfremmen, en de Koga hydraulische. Bovendien heeft de Koga een betere afmontage (SRAM rival, vs deels SRAM Apex). Ik denk dat je bij de Koga een betere prijs-kwaliteit hebt.

Afbeelding
Thanks! Mooie foto! De afwerking is ook zeker iets dat mij erg aanspreekt, het is zoals bijna altijd bij Koga een prachtige fiets. Ik bedoelde eigenlijk de Ruut Al1 zie ik nu, die heeft wel hydraulische schijfremmen, maar de Koga heeft dan nog steeds een betere groepset. Qua prijs/kwaliteit heb je dan ook absoluut gelijk. Ik ben van plan de fiets als gravelfiets en als winterfiets gebruiken (echt een 'voor erbij' fiets dus) naast mijn wegfiets.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 jun 2020 11:57

Let wel bij de koga op de maximale band breedte. Die is beperkt tot 35mm

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 25 jun 2020 12:07

t2300 schreef: 25 jun 2020 11:57 Let wel bij de koga op de maximale band breedte. Die is beperkt tot 35mm
Dat is wel goed om rekening mee te houden, al is er bij dit model van de Koga volgens mij iets meer ruimte in gekomen t.o.v. het 'oude' model.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 jun 2020 14:04

Vandaag de laatste spulletjes voor de opbouw binnen gekomen.
Wordt vervolgd

Afbeelding

mtvanb
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2017 20:29

mtvanb 25 jun 2020 15:32

dieder schreef: 25 jun 2020 12:07
t2300 schreef: 25 jun 2020 11:57 Let wel bij de koga op de maximale band breedte. Die is beperkt tot 35mm
Dat is wel goed om rekening mee te houden, al is er bij dit model van de Koga volgens mij iets meer ruimte in gekomen t.o.v. het 'oude' model.
Ik heb er nu 37mm WTB Riddler tubeless banden in zitten. Zie hieronder de clearance:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De Rondo Ruut AL1 is ook wel vet hoor! Deze kan banden tot 45mm aan en heeft ook veel meer opties voor het monteren van bottlecages (onder het frame) of frametassen (bovenop de bovenbuis). Mocht je ooit wille bikepakken ermee, dan kan dat een handige extra zijn. (overigens neem ik nu tasjes mee met klitteband straps)

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 jun 2020 16:34

mtvanb schreef: 25 jun 2020 15:32
dieder schreef: 25 jun 2020 12:07
t2300 schreef: 25 jun 2020 11:57 Let wel bij de koga op de maximale band breedte. Die is beperkt tot 35mm
Dat is wel goed om rekening mee te houden, al is er bij dit model van de Koga volgens mij iets meer ruimte in gekomen t.o.v. het 'oude' model.
Ik heb er nu 37mm WTB Riddler tubeless banden in zitten. Zie hieronder de clearance:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De Rondo Ruut AL1 is ook wel vet hoor! Deze kan banden tot 45mm aan en heeft ook veel meer opties voor het monteren van bottlecages (onder het frame) of frametassen (bovenop de bovenbuis). Mocht je ooit wille bikepakken ermee, dan kan dat een handige extra zijn. (overigens neem ik nu tasjes mee met klitteband straps)
Zo op de foto’s lijkt het me net aan.
Zeker met de winterse Plakkerige modder lijkt me dit niet geschikt. En Heb je je frame snel beschadigd

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 25 jun 2020 18:07

Goed om te weten, al denk ik dat aan 35mm wel genoeg heb.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 25 jun 2020 18:20

Koga is niet echt een gravelbike, maar voldoet voor wat we hier in NL zoal doen wel. Bandbreedte is wel een ding als je tubeless wil rijden en daarvoor op los grind wat meer draagvlak wil. 35mm is akelig smal dan, zeker als je zelf niet meteen 60kg bent. Druk zul je dan alsnog redelijk hoog moeten houden. Bij lange ritten ook vrij nerveuze geo.
Mijn 1900e ging niet naar de Koga, tenzij ik eerder een allrounder zocht dan dedicated gravel. In het laatste geval toch liever minimaal clearance voor 40mm en wielen met wat bredere velgen. Rij je alleen gravel als in wat er bv op de hei in Bussum ligt, prima. Ga je nr Z Limburg, Voerstreek, Eiffel etc dan zou ik wat verder kijken.

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 25 jun 2020 18:42

Hendrik77 schreef: 25 jun 2020 18:20 Koga is niet echt een gravelbike, maar voldoet voor wat we hier in NL zoal doen wel. Bandbreedte is wel een ding als je tubeless wil rijden en daarvoor op los grind wat meer draagvlak wil. 35mm is akelig smal dan, zeker als je zelf niet meteen 60kg bent. Druk zul je dan alsnog redelijk hoog moeten houden. Bij lange ritten ook vrij nerveuze geo.
Mijn 1900e ging niet naar de Koga, tenzij ik eerder een allrounder zocht dan dedicated gravel. In het laatste geval toch liever minimaal clearance voor 40mm en wielen met wat bredere velgen. Rij je alleen gravel als in wat er bv op de hei in Bussum ligt, prima. Ga je nr Z Limburg, Voerstreek, Eiffel etc dan zou ik wat verder kijken.
De hamvraag is dan: waar zou jij wel 1900E aan besteden in dat geval? ;)

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 25 jun 2020 19:12

dieder schreef: 25 jun 2020 18:42
Hendrik77 schreef: 25 jun 2020 18:20 Koga is niet echt een gravelbike, maar voldoet voor wat we hier in NL zoal doen wel. Bandbreedte is wel een ding als je tubeless wil rijden en daarvoor op los grind wat meer draagvlak wil. 35mm is akelig smal dan, zeker als je zelf niet meteen 60kg bent. Druk zul je dan alsnog redelijk hoog moeten houden. Bij lange ritten ook vrij nerveuze geo.
Mijn 1900e ging niet naar de Koga, tenzij ik eerder een allrounder zocht dan dedicated gravel. In het laatste geval toch liever minimaal clearance voor 40mm en wielen m ftet wat bredere velgen. Rij je alleen gravel als in wat er bv op de hei in Bussum ligt, prima. Ga je nr Z Limburg, Voerstreek, Eiffel etc dan zou ik wat verder kijken.
De hamvraag is dan: waar zou jij wel 1900E aan besteden in dat geval? ;)
Aan iets dat qua geo, clearance, inzetbereik past bij de afstanden en ondergronden die/waarop ik rij. Niet aan iets waar een fabrikant een sticker 'gravelbike' op heeft geplakt om de boot maar niet te hoeven missen zonder zich in de materie te verdiepen, zoals nu heel veel merken doen.
Uit deze 2 koos ik echter zonder meer de Rondo, puur obv geo en mogelijkheden offroad. De Koga blijft imho meer een crosser, en bij lange ritten is dat voor mij persoonlijk niet een match made in heaven.

mtvanb
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2017 20:29

mtvanb 25 jun 2020 20:14

Mocht je er nog een kunnen vinden, dan is de Cannondale Topstone 105 ook wel echt een vette fiets. Shimano 105 afmontage en een wat relaxtere geometrie dan de Koga. Kunnen bandjes in tot 42 mm..

Plaats reactie