Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

hayes

hayes 27 dec 2019 13:05

Ik heb nog maar 200kilomter op de gravelbike dus nog geen echte ervaringsdeskundige.
Met de WTB Riddler in 37mm ga ik snel schuiven als er een laagje 'vettigheid' (=lichte modder, bladeren,...) liggen. Niets dat je niet kan incalculeren, maar het is elke bocht toch een beetje gokken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 dec 2019 13:31

havana schreef: 26 dec 2019 14:55
Ik ben op zoek naar een fiets waarmee ik de meeste (Nederlandse) mtb routes aankan, maar ook op onverharde wegen (en ter overbruggin verharde wegen) goed uit de voeten kan.
Misschien beter een MTB kopen... ik heb inmiddels een paar MTB-routes gedaan met mijn gravelracer. Het kan, maar heel relaxed wordt het nooit.
Op hoeveel eigen gravel en mtb-km's baseer je dit oordeel?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 dec 2019 14:28

Nee_Nee schreef: 27 dec 2019 13:31
havana schreef: 26 dec 2019 14:55
Ik ben op zoek naar een fiets waarmee ik de meeste (Nederlandse) mtb routes aankan, maar ook op onverharde wegen (en ter overbruggin verharde wegen) goed uit de voeten kan.
Misschien beter een MTB kopen... ik heb inmiddels een paar MTB-routes gedaan met mijn gravelracer. Het kan, maar heel relaxed wordt het nooit.
Op hoeveel eigen gravel en mtb-km's baseer je dit oordeel?
Ben het er mee eens, op de meeste mtb routes ben je overall beter af met een mtb.
Zeker, zijn er nog routes die met een gravelracer te doen zijn, maar die mogen ondertussen geen mtb route meer heten.
Hier in de omgeving worden die saai geachte mtb routes opgewaardeerd, en gewoon technischer gemaakt, kom bochten,, sprongen, rock gardens etc,
Die tendens zal alleen maar toenemen en dan heb je er niks meer te zoeken met een gravelracer.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 dec 2019 14:45

Ik denk daar wat genuanceerder over. Ja, het is beter met een MTB te doen, .......... als je het jezelf makkelijker wilt maken of je snelste tijd wil rijden. Met een gravelbike moet je meer aan de bak, dan dat is juist ook wel fun.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 dec 2019 14:55

Het zal ongetwijfeld met je omgeving te maken hebben of het fun is of niet.
Moet er niet aan denken om hier Epen, Mechelen of Brunssumerheide / strijthagen route op de gravelracer te doen.
Daarin tegen is de st geertruid of
“Nuth” prima gravelracer terrein. Maar mag dat ondertussen geen mtb route meer heten.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 dec 2019 16:49

JoostG schreef: 27 dec 2019 14:45 Ik denk daar wat genuanceerder over. Ja, het is beter met een MTB te doen, .......... als je het jezelf makkelijker wilt maken of je snelste tijd wil rijden. Met een gravelbike moet je meer aan de bak, dan dat is juist ook wel fun.
Dit is zeker (deels) waar. Ik heb met m’n zelfbouw gravelaar 2 MTB toertochten gereden. Op de technische stukken, maar ook bijv. de wortelstukken, leg je het qua snelheid meteen af tegen de MTB’s. Het is gewoon moeilijker fietsen dan. Maar dat kan wel weer de lol verhogen. Terwijl ze die MTB routes steeds spectaculairder moeten maken om het voor de volgeveerde 29’ers leuk te houden (lichte overdrijving wellicht....)

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 27 dec 2019 19:20

[

Dit is zeker (deels) waar. Ik heb met m’n zelfbouw gravelaar 2 MTB toertochten gereden. Op de technische stukken, maar ook bijv. de wortelstukken, leg je het qua snelheid meteen af tegen de MTB’s. Het is gewoon moeilijker fietsen dan. Maar dat kan wel weer de lol verhogen. Terwijl ze die MTB routes steeds spectaculairder moeten maken om het voor de volgeveerde 29’ers leuk te houden (lichte overdrijving wellicht....)
[/quote]

Belangrijkste reden om een dubbel geveerde mtb te rijden is dat je na 80 km nog gewoon van je fiets kunt stappen, m.a.w. Het is niet alleen comfort, maar ook extra controle wat je hebt bij een goed afgestelde dubbel geveerde mtb. Mountain biken is iets anders dan over zandpaden raggen, daarvoor heb je de crossfiets en bij de gravel een gravelbike. Zo heeft iedere fiets zijn doel, je kunt ook met een racefiets een mtb-parcours in de Ardennen fietsen, nog uitdagender dan met een MTB. Het is maar net waar je voor jezelf de grens legt.

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 27 dec 2019 20:03

Ja bij slechte stroken wordt het wel echt zwaar. Heb in het begin van de herfst een tocht gereden met een stel niet zo ervaren mountainbikers. Ik was me echt kapot aan het trappen over de stronken en langs de beken. Zat dik boven de fiets 250w te trappen terwijl zij doodleuk nog met elkaar aan het praten waren.

Op technische stukken afdalingen en kort werk leg ik het ook echt af tegen een mountainbike. Maar, het is wel een stuk leuker om te doen. Krijg er een stuk meer voldoening van en technisch word je er ook een stuk beter van. Soms smacht ik echter ook naar een fully. :-)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 28 dec 2019 09:57

Ik ben in de race voor een grail. Rijdt nu een cube cross race maar daar ben ik op uitgekeken. De grail in carbon cf7 en cf8 hebben een iets andere afmontage, van de nieuwe gravel specifieke groepen heb ik weinig kaas gegeten. Verder zie ik dat er een verschil is in zadelpen. De geverrde zadelpen vind ik wel een meerwaarde (zit ook op mijn endurace) en de rest is ongeveer gelijk. Prijs is wel €500 verschil. Kan iemand mij vertellen of dat verschil gegrond is, is het het waard en wanneer begint canyon aan een sale ronde?

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 28 dec 2019 11:44

Wat denk je dat die grail je gaat bieden wat je met die cross race niet kan?

EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 28 dec 2019 12:16

Die grails zijn net geïntroduceerd en men staat ervoor in de rij, dus ik denk niet dat ze op afzienbare tijd in de sale komen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 dec 2019 13:38

Bospaadje schreef: 28 dec 2019 09:57 ......., is het het waard .....
Enkel jij kan inschatten of iets het waard is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie