Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 dec 2019 15:34

Nog een vraag van mijn zijde: het is me tot op heden niet duidelijk wat precies de regelgeving is rondom onverhard fietsen. Wat mag wel en wat mag niet? Of is dat per bos/gemeente weer verschillend?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 dec 2019 15:39

havana schreef: 19 dec 2019 15:34 Nog een vraag van mijn zijde: het is me tot op heden niet duidelijk wat precies de regelgeving is rondom onverhard fietsen. Wat mag wel en wat mag niet? Of is dat per bos/gemeente weer verschillend?
Dat is mij soms ook onduidelijk.
Ik ga altijd ervan uit dat het mag, tenzij anders vermeld. Bordje privé terrein, verbod Staatsbosbeheer etc

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 19 dec 2019 15:44

Het is gewoon erg onduidelijk, verschilt per gebied/wie de eigenaar is.
En dan heb je soms ook nog wel eens dat het niet de bedoeling is dat je een onverharde weg induikt.
Zo ben ik wel eens uitgekomen op een boerenerf.
Maar heb je ook wandelpaden (tenminste daar lijken ze op) waar geen bordje staat oid dus je zou zeggen dat het dan mag.

Dat laatste is een beetje hetzelfde als wanneer is iets een verplicht fietspad, als er een weg naast ligt.
Als zo'n fietspad dan afbuigt en door een bos loopt op 20m afstand van de weg zou ik zeggen dat ik ook op die weg mag fietsen. (en soms staan er dan weer borden verboden voor fietsen wat het dan wel duidelijk maakt)

Rond Hilversum zie ik wel eens paden waar een mooi bordje met een wiel erop, wat dan slaat op paarden rijtuig.
Mag je daar dan wel of niet fietsen ?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 dec 2019 15:48

DDX schreef: 19 dec 2019 15:31 Alleen zo jammer dat je er om 10:30 uit moet. (zelfs doordeweeks)
Inderdaad jammer van het tijdslimiet. Ervaring leert echter dat niet iedereen zich daar aan houdt helaas. Moet regelmatig met kinderwagen en al uitwijken voor een aandenderend treintje gravelers in Castelli kleding... (om maar een merk even zwart te maken 8-) )

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 dec 2019 15:50

havana schreef: 16 dec 2019 21:33 Klopt, de opvolger de Free Ranger overigens niet!
Die Freeranger is overigens een ge-rembrande Carbonda 696 met een prijs opslag van om en nabij 300,-/400,-. Daar krijg je dan wel iets van garantie voor en kortere levertijden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 19 dec 2019 15:52

Philippos schreef: 19 dec 2019 15:48 Inderdaad jammer van het tijdslimiet. Ervaring leert echter dat niet iedereen zich daar aan houdt helaas. Moet regelmatig met kinderwagen en al uitwijken voor een aandenderend treintje gravelers in Castelli kleding... (om maar een merk even zwart te maken 8-) )
In het weekend zijn ze redelijk streng, dan lijkt het erop dat de boswachters om 10:25 beginnen met hun rondje.
Ik ben dan wel eens een boswachter tegengekomen die meteen begint van let je op de tijd.

Doordeweeks zouden ze het eigenlijk gewoon moeten loslaten, zeker in de winterperiode lopen er dan toch bijna geen mensen.
Ben ook wel eens doorgegaan tot 12u vorig jaar maarja blijft dan toch iets wat eigenlijk niet mag.
PWN is gewoon niet erg fietsvriendelijk, ze sluiten ook steeds meer paden af.
Heel stuk rond Castricum mag je nu alleen nog maar wandelen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 dec 2019 15:59

DDX schreef: 19 dec 2019 15:52 In het weekend zijn ze redelijk streng, dan lijkt het erop dat de boswachters om 10:25 beginnen met hun rondje.
Ik ben dan wel eens een boswachter tegengekomen die meteen begint van let je op de tijd.
En om 11.00 zijn ze weer aan de koffie. Ik kom genoemde groepje tegen als ik ga wandelen op zondag, dat is vaak rond 12.00.

Maar ik ben het er met je eens, door de weeks, zeker ma t/m do, gebeurt er niet veel, in ieder geval niet het stuk bos waar ik tegenover woon (vlakbij Geversduin). Dan zouden ze het iets ruimer kunnen maken.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 19 dec 2019 15:59

Philippos schreef: 19 dec 2019 15:50 Die Freeranger is overigens een ge-rembrande Carbonda 696 met een prijs opslag van om en nabij 300,-/400,-. Daar krijg je dan wel iets van garantie voor en kortere levertijden.
Ah dank voor info, misschien maar eens frame van mijn gravelbike vervangen.
Freeranger kleurenschema (vooral mega logo) staat mij niet aan.
En velobuild frame dat ik nu heb is met 27.5" 2.1" banden achter erg krap.

Wel bijzonder bij carbonda trouwens :
700C*50mm / 650B*2.1“(53.3mm)

Je zou zeggen dat 650B veel breder moet aankunnen toch als je bij 700c tot 50mm kan gaan ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 dec 2019 16:01

Die limieten die ze aangeven zijn erg conservatief.

Overigens grappig dat ze bij de overzichtpagina van de Free Ranger gewoon een gephotoshopt plaatje van de Space Chicken hebben geplaatst. Pas als je de detailfoto's bekijkt, zie je inderdaad dat het frame gelijk is aan de 696.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 dec 2019 16:15

DDX schreef: 19 dec 2019 15:59 Wel bijzonder bij carbonda trouwens :
700C*50mm / 650B*2.1“(53.3mm)

Je zou zeggen dat 650B veel breder moet aankunnen toch als je bij 700c tot 50mm kan gaan ?
https://www.bikecalc.com/wheel_size_math

Ik kom uit op 2.6 inch (66mm) voor 650B als de 50mm op 700c kloppen. Ze zijn altijd voorzichtig met claims omdat de breedte van je velg ook een (kleine) rol speelt.
tires.jpg

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 dec 2019 16:21

havana schreef: 19 dec 2019 16:01 Die limieten die ze aangeven zijn erg conservatief.

Overigens grappig dat ze bij de overzichtpagina van de Free Ranger gewoon een gephotoshopt plaatje van de Space Chicken hebben geplaatst. Pas als je de detailfoto's bekijkt, zie je inderdaad dat het frame gelijk is aan de 696.

Afbeelding
PlanetX vind ik berucht om de foutieve plaatjes.
Zelfde pagina, twee verschillende fietsen: Space Chicken Photopop en "echte" FreeRanger naast elkaar
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFRRIV ... ravel-bike
Tweede plaatje (zie pijl) is de SpaceChicken (kopie van jouw plaatje)
px.jpg

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 19 dec 2019 18:36

havana schreef: 19 dec 2019 15:34 Nog een vraag van mijn zijde: het is me tot op heden niet duidelijk wat precies de regelgeving is rondom onverhard fietsen. Wat mag wel en wat mag niet? Of is dat per bos/gemeente weer verschillend?
Welkom in je nieuwe wereld waar het avontuur op je ligt te wachten op wel 5 minuten fietsen van je tuinhek. Grenzeloos fietsen van Bantam bij Bussum tot de Grebbeberg bij Rhenen.

Regels zijn simpel. Je bent in Nederland, dus alles mag tenzij het middels een bord verboden is.
Je bent welkom op alle openbare onverharde wegen.
Deze zijn met verkeersborden gemarkeerd. Meestal staat er dan een bord verboden voor snelverkeer of verboden in te rijden.

Je bent welkom op alle openbare onverharde fietspaden.
Deze zijn met éen van de twee bekende borden fietspad gemarkeerd

Vuistregel: als er een verkeersbord staat dat je van je schoolverkeersexamen kent, dan mag je er fietsen

Alle andere terreinen, wegen en paden zijn niet openbaar, maar opengesteld. Dat zijn altijd privé-terreinen, ook als het gemeentegrond is of Staatsbosbeheer: privé. Dan stelt de eigenaar middels de borden de voorwaarden.
In de praktijk betekent dat: fietsen op daartoe aangewezen paden (SBB, Utr. Landschap, Landgoederen etc, of vrij toegang op wegen en paden (GNR).
Voor de mountainbikeroutes tussen Lage Vuursche en Rhenen heb je dan weer een vignet á 7,50 per jaar nodig. Daar betalen wij aanleg, beheer, onderhoud, koffie en koeken van. Maar waarschijnlijk ben je daar nog niet aan toe. Eerst bochten op snelheid leren nemen.

Vuistregel: kijk op de borden aan de rand van het bos.
link: Website

Plaats reactie