Gravel-racers

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
kxlight
Forum-lid
Berichten: 2922
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 18 dec 2019 11:34

havana schreef:
16 dec 2019 20:21
En klaar...

DT wielen werden geleverd met reeds geplakt tubeless lint. Ploppen zonder sealant en zonder compressor, letterlijk 5 minuten werk per wiel! :winkthumb:
Elegante bidonhoudertjes! Mag ik vragen welk merk/type t zijn?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 22294
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 dec 2019 11:35

GT-40 van Cannondale. Fijnste die ik ooit heb gehad. Heb ze ook op mijn Chinees zitten.

https://www.pedaleur.nl/bidonhouders/10 ... 40107.html
DAT HEP OP FEESJBOEK GESTAAN

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 907
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06

Gebruikersavatar serbak 18 dec 2019 11:38

TKMP schreef:
17 dec 2019 20:42
Iemand een verschil kunnen vinden tussen de grx shortcage en een ultegra rx rear derailleur?

Ik wil mn gravel bike iets klim gezelliger maken, nu 6800 met short cage rd, 28-11 en een 46/36

Ik kan dus naar een normale rd 6800 maar dan long cage type of een grx/rx
Allen hebben een max bereik van 34t cassettes maar de laatste hebben een clutch, is er dan nog een verschil tussen rx en grx, volgens de tabellen zijn ze gelijk?!
GRX "klappert" niet, derailleur blijft op spanning. Verder zal er weinig verschil in zitten maar ik zou hierdoor altijd voor de GRX gaan i.p.v. Ultegra op een gravel bike.
GRX:
FEATURE
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension
BENEFIT
Silent and uninterrupted rear shifting on rough terrain
Smooth and reliable mixed surface shifting
Compatible with current road DUAL CONTROL LEVER
Top sprocket: Max. 11T/Min. 11T
Low sprocket: Max. 42T/Min. 40T
Total capacity: 31T

Gebruikersavatar
t2300
Forum-lid
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gebruikersavatar t2300 18 dec 2019 12:27

serbak schreef:
18 dec 2019 11:38
TKMP schreef:
17 dec 2019 20:42
Iemand een verschil kunnen vinden tussen de grx shortcage en een ultegra rx rear derailleur?

Ik wil mn gravel bike iets klim gezelliger maken, nu 6800 met short cage rd, 28-11 en een 46/36

Ik kan dus naar een normale rd 6800 maar dan long cage type of een grx/rx
Allen hebben een max bereik van 34t cassettes maar de laatste hebben een clutch, is er dan nog een verschil tussen rx en grx, volgens de tabellen zijn ze gelijk?!
GRX "klappert" niet, derailleur blijft op spanning. Verder zal er weinig verschil in zitten maar ik zou hierdoor altijd voor de GRX gaan i.p.v. Ultegra op een gravel bike.
GRX:
FEATURE
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension
BENEFIT
Silent and uninterrupted rear shifting on rough terrain
Smooth and reliable mixed surface shifting
Compatible with current road DUAL CONTROL LEVER
Top sprocket: Max. 11T/Min. 11T
Low sprocket: Max. 42T/Min. 40T
Total capacity: 31T
Je bent nu iemand verkeerde informatie aan het geven.
Bovengenoemde Grx deri door jou is voor de 1x11 setilup met Max 42.
De 2x11 is Max 34.
De “oude” Ultegra rx heeft ook een clutch. Dus klappert ook niet.

Qua functie zijn beide 2x11 derailleurs indentiek.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 907
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06

Gebruikersavatar serbak 18 dec 2019 14:30

t2300 schreef:
18 dec 2019 12:27
serbak schreef:
18 dec 2019 11:38
TKMP schreef:
17 dec 2019 20:42
Iemand een verschil kunnen vinden tussen de grx shortcage en een ultegra rx rear derailleur?

Ik wil mn gravel bike iets klim gezelliger maken, nu 6800 met short cage rd, 28-11 en een 46/36

Ik kan dus naar een normale rd 6800 maar dan long cage type of een grx/rx
Allen hebben een max bereik van 34t cassettes maar de laatste hebben een clutch, is er dan nog een verschil tussen rx en grx, volgens de tabellen zijn ze gelijk?!
GRX "klappert" niet, derailleur blijft op spanning. Verder zal er weinig verschil in zitten maar ik zou hierdoor altijd voor de GRX gaan i.p.v. Ultegra op een gravel bike.
GRX:
FEATURE
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension
BENEFIT
Silent and uninterrupted rear shifting on rough terrain
Smooth and reliable mixed surface shifting
Compatible with current road DUAL CONTROL LEVER
Top sprocket: Max. 11T/Min. 11T
Low sprocket: Max. 42T/Min. 40T
Total capacity: 31T
Je bent nu iemand verkeerde informatie aan het geven.
Bovengenoemde Grx deri door jou is voor de 1x11 setilup met Max 42.
De 2x11 is Max 34.
De “oude” Ultegra rx heeft ook een clutch. Dus klappert ook niet.

Qua functie zijn beide 2x11 derailleurs indentiek.
Had inderdaad de info van 1 x 11 gekopieerd, ging eigenlijk over het stuk met de stabilizer. De GRX is toch veel beter voorzien op slecht terrein? Als ik met mijn Dura-Ace R9150 DI2 over erg slecht wegdek fiets dan merk ik dat de derailleur klappert, de GRX daarentegen geeft geen krimp. Althans, dat is mijn gevoel...

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 dec 2019 15:25

Ultegra
RD-6800-GS; geen clutch max cassette 32T
RD-R8000-GS ; geen clutch max cassette 34T

Ultegra RX
RD-RX800-GS ; max cassette 34T
Chain Stabilizer mechanism adopted from MTB design
ON/OFF switch

GRX
RD-RX810: max cassette 34T
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Toggle clutch ON/OFF to match the terrain
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension

toch denk ik dat de GRX een functie meer heeft dan de RX:
lijkt op een Clutch uit/aan en fixeren,
terwijl een RX een Clutch aan en fixeren lijkt te hebben.

kxlight
Forum-lid
Berichten: 2922
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 18 dec 2019 15:52

havana schreef:
18 dec 2019 11:35
GT-40 van Cannondale. Fijnste die ik ooit heb gehad. Heb ze ook op mijn Chinees zitten.

https://www.pedaleur.nl/bidonhouders/10 ... 40107.html
Top!

Gebruikersavatar
t2300
Forum-lid
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gebruikersavatar t2300 18 dec 2019 16:29

TKMP schreef:
18 dec 2019 15:25
Ultegra
RD-6800-GS; geen clutch max cassette 32T
RD-R8000-GS ; geen clutch max cassette 34T

Ultegra RX
RD-RX800-GS ; max cassette 34T
Chain Stabilizer mechanism adopted from MTB design
ON/OFF switch

GRX
RD-RX810: max cassette 34T
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Toggle clutch ON/OFF to match the terrain
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension

toch denk ik dat de GRX een functie meer heeft dan de RX:
lijkt op een Clutch uit/aan en fixeren,
terwijl een RX een Clutch aan en fixeren lijkt te hebben.
Nee, echt niet. Beide hebben clutch aan / uit.
Beide kunnen hetzelfde, alleen is het anders omschreven.

Je kunt met de “toggle” de clutch aan of uit zetten. (Buitenboord hendel) Met de “switch” kun je, nadat je een kapje vd deri gehaald hebt de spanning van de clutch aanpassen. In principe alles vanaf uit tot vol aan. (Funetunen naar eigen wens)
Beide kunnen dit, enige is de marketing prietpraat dat het bij de grx “gravel tuned” is.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 18 dec 2019 16:39

t2300 schreef:
18 dec 2019 16:29
Nee, echt niet. ....... marketing prietpraat dat het bij de grx “gravel tuned” is.
bedankt, die is duidelijk. ik kan dit niet zo goed opmaken uit de beschrijving.

edit: dan komt er een RX = mooier = is beter

Gebruikersavatar
t2300
Forum-lid
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gebruikersavatar t2300 18 dec 2019 16:44

TKMP schreef:
18 dec 2019 16:39
t2300 schreef:
18 dec 2019 16:29
Nee, echt niet. ....... marketing prietpraat dat het bij de grx “gravel tuned” is.
bedankt, die is duidelijk. ik kan dit niet zo goed opmaken uit de beschrijving.

edit: dan komt er een RX = mooier = is beter
Is inderdaad anders omschreven.
Als je beide handleidingen bekijkt zie je dat functies overeen komen.

Ik heb de RX ook. Voordeel is ook nog dat deze nog wel een 11-28 kunt gebruiken, de grx zou minimaal 11-30 moeten mogen.

DDX
Forum-lid
Berichten: 3119
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 dec 2019 17:16

Alleen jammer dat je de clutch functie nog niet via di2 kan aanzetten.
Ketting slijt nml wel rapper als je clutch aanzet is mijn gevoel.

kxlight
Forum-lid
Berichten: 2922
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 19 dec 2019 07:56

DDX schreef:
18 dec 2019 17:16
Alleen jammer dat je de clutch functie nog niet via di2 kan aanzetten.
Ketting slijt nml wel rapper als je clutch aanzet is mijn gevoel.
Dat is een interessante conclusie. Had ik nog niet gehoord/gelezen, maar zou me niet verbazen (hogere spanning, iets meer frictie).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten