Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 apr 2019 07:36

1x11 = grote stappen in cassette voor ons kikkerlandje en erbuiten kan je ook voor de cross combi gaan.

Banden ik gebruik de challange dune het zijn cross banden voor zand, dat ligt hier ook erg veel in de omgeving. Ik weeg onder 70kg dus ik kan lage bandenspanning rijden met deze combi.
>1.5bar anders voel ik die wortelstronken iets te vaak. Ik zou van dit merk zo weer banden kopen, misschien dan andere bredere gravel typen.

Er zijn ook look mtb pedalen, zijn niet duurder dan shimano, ze hebben een groot contact oppervlak wat voor gravel ok is.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 apr 2019 07:38

havana schreef: 15 apr 2019 07:50 Dank guys, ik ben weer heel wat verder. Qua frame overweeg ik ook nog steeds het de On One Space Chicken. Het frame is duurder, maar IMHO ook een stuk mooier én beschik over BSA. En het komt van dichtbij dus handiger met garantie enz.
Die heb ik ook overwogen maar enkel 1x, dus viel die voor mij af.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27552
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 apr 2019 07:38

Als de aanloopproblemen met SRAM toch niet zo groot zijn als ik dacht, dan is een complete fiets op basis van het On One frame verreweg de meest verstandige optie. De lelijke shifters neem ik dan op de koop toe; ik heb goede hoop dat hier in de toekomst nog wel een upgrade voor komt.

1x11 is voor mij geen dealbreaker daar ik dit sowieso al wilde.

De On One Rival met de remmen op de juiste manier gemonteerd komt op 1360 pond ofwel 1575 euro.

Het frame los komt op 810 euro, en een losse Rival 1 groep kost al 710 euro (Bike-components.de).

Nu heeft PlanetX regelmatig sale, dus als ik slim ben beheers ik me even...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 apr 2019 07:54

Als je MTB routes wilt rijden zou ik een MTB kopen en geen gravel bike. Met 35 mm bandjes werd ik deze winter totaal door elkaar gerammeld op de route in de Drunense Duinen, tegen die remkuilen was niets te beginnen.
Persoonlijk vond ik het niet echt voor herhaling vatbaar, als je een hele saaie route hebt met veel lange rechte stukken dan voldoet een gravel bike wel prima.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27552
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 apr 2019 07:58

De fiets is zeker niet primair bedoeld voor MTB-routes. De fiets is primair bedoeld voor onverharde paden, ik vroeg me meer af of ik met zo'n fiets ook een MTB-route kon meepakken als ik er toch eens langs rijd.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 16 apr 2019 10:48

Als je een beetje een cyclecross achtergrond hebt is het met een gravel-racer wel te doen om af en toe een mtb route te nemen.
Ik ben er maar mee gekapt. De geometrie van mijn gravelracer is te lui om leuk te kunnen sturen op de technische tracks. De eenvoudige tracks met rechte stukken en een paar heuvels zijn wel te verteren, maar in krappe bochten ben ik op mijn gravel racer technisch niet bekwaam genoeg. Een paar keer goed op mijn plaat gevallen en ik was wel genezen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 16 apr 2019 16:34

havana schreef: 14 apr 2019 07:38 Goed, ik heb mezelf deze zomer als doel gesteld een gravelracer op te gaan bouwen. Ik neem er de tijd voor en tegen de tijd dat het herfst is moet ie af zijn. Nu heb ik hierover een groot aantal (wellicht domme) vragen. Het plan is overigens om het Velobuild-frame te gaan gebruiken.

1. Ik wil een 1x11 aandrijving gaan gebruiken met hydraulische schijfremmen, maar ik begrijp dat SRAM nogal veel problemen met aanlopen heeft. Klopt dit?
Het duurde bij mij een eeuwigheid om mijn Force remklauw zo te monteren dat hij niet aanliep. De marge is extreem krap. Eenmaal op zijn plek loopt hij prima, maar een kromme remschijf levert meteen geluid/ergenis op. Ik had er meer last van voor, omdat daar flat mount zat. Achter had ik post mount wat aanzienlijk makkelijker af te stellen is.

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 16 apr 2019 18:45

Complete fiets is bij OnOne inderdaad stuk voordeliger, ik heb er een Pickenflick met Rival vandaan. De afbouw en wielset zijn wel erg budgetspul en is intussen vervangen. Ik heb postmount en geen aanloopproblemen, met flatmount lijkt dat vaker voor te komen. Als.je evt twijfelt tussen 1x11 of 2x11 (deed ik) kun je 2x11 bestellen. Met extra los 40t voorblad en Rival1 achterderrie bouw je het zo om en weer terug . Met geleverde 11-32 heb je in vlak nederland genoeg en kleine stapjes. 11,-42 erbij tzt voor klimwerk.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 16 apr 2019 20:35

Ik heb wel bewust gekozen voor de force cx 1x11 met een max bereik van 11/36. Deze heeft een normale body (geen xd) zodat ik ook een 11/25 kan gebruiken. Hier rijdt ik heel de winter mee en overal in NL (excl limburg). Voor de ardenne en de eifel gebruik ik dan weer de 11/36.
Nadeel van de xd body is dat je dan altijd aan een pannenkoek cassette vastzit.
o'7o

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 apr 2019 20:44

amclassic-fan schreef: 16 apr 2019 07:54 Als je MTB routes wilt rijden zou ik een MTB kopen en geen gravel bike. Met 35 mm bandjes werd ik deze winter totaal door elkaar gerammeld op de route in de Drunense Duinen, tegen die remkuilen was niets te beginnen.
Persoonlijk vond ik het niet echt voor herhaling vatbaar, als je een hele saaie route hebt met veel lange rechte stukken dan voldoet een gravel bike wel prima.
In de Space Chicken kunnen 27.5" wielen met 2" banden, dan gaat echt alles. Ik heb die ook op mijn Velobuild, rijdt echt erg goed op zowat alle ondergronden.
Afbeelding

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 28 apr 2019 23:15

Even mijn nieuwe fiets voorstellen, voor zover ik weet is hij hier nog niet voorbij gekomen:

Een Holdsworth Mystique. Ik had een Fuji Jari Carbon besteld, maar de levering bleef uitgesteld worden, ik was het beu en uiteindelijk heb ik deze dan als een soort impulsaankoop gekocht en de Fuji geannuleerd. Op vrijdag besteld, op woensdag in huis, top!

De meegeleverde banden zijn wat atypisch; Vittoria Revolution G+. Heeft iemand daar ervaring mee? Ze worden vooral in de markt gezet voor standsfietsen en e-bikes. Ik voel me op lossere ondergrond nog niet zo zeker, zou het aan deze banden kunnen liggen, of moet ik de invloed van de banden niet overschatten en is het toch mijn gebrekkige techniek?
Ik ga ze op termijn sowieso veranderen, liefst zou ik tubeless eens proberen, maar Fulcrum geeft aan dat deze wielen (7 db) enkel tubeless-ready zijn voor de Schwalbe Pro One. Weet iemand of deze ook met andere tubeless banden compatibel zijn?
Bijlagen
IMG_20190426_124307678_HDR.jpg

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 apr 2019 06:16

Hoe breed zijn deze bandjes? En met hoeveel bar? Lijken me erg smal. Brede banden rijdt wat zekerder.
Als wielen tubelessready zijn kun je er in mijn beleving alle tubless banden opleggen. Dat het uitsluitend kan met schwalbe lijkt mij onzin.
o'7o

Plaats reactie