Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 nov 2018 17:13

Inderdaad, heel mooie fiets!
Afbeelding

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 16 nov 2018 17:23

Ik zou die XT derailleur niet vervangen. Ik ben zelf bezig om een gravel bike op te bouwen waar ik een mechanische XT derailleur gebruik in combinatie met een enkel voorblad.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 16 nov 2018 20:06

Puike fiets!

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 17 nov 2018 05:58

Groot bereik van achterderrieleur is bij een 1x11 wel fijn. Zeker offraod met wat bepakking in de heuvels. Zou dus zeker zoals al door andere geadviseerd de xt houden.
Fiets ziet er mooi uit. Veel plezier er mee!
o'7o

Gebruikersavatar
keetoo
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 okt 2010 23:59

Gebruikersavatar keetoo 19 nov 2018 11:59

interesant topic, ben zelf in de race voor een canyon inflite cf of grail, ik kan echter nergens bewijs vinden dat er in de inflite cf 40-622 oftewel 700x38 mm. banden zouden passen. ik wil deze fiets zowel on- als off-road gaan gebruiken en dan met schwalbe g-one allround 38 mm. banden.

iemand hier ergens gevonden of dit mogelijk is ? canyon zelf zegt 35 mm. maar dat trek ik een beetje in twijfel als ik de diverse site's mag geloven:

https://granfondo-cycling.com/first-rid ... te-cf-slx/ hier zegt met 38 mm.

https://www.cyclingweekly.com/news/prod ... als-345278 hier schrijft men zelfs 40 mm.

welke band zouden jullie als allround on- en off-road band adviseren ?

alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 19 nov 2018 12:45

keetoo schreef: 19 nov 2018 11:59 interesant topic, ben zelf in de race voor een canyon inflite cf of grail, ik kan echter nergens bewijs vinden dat er in de inflite cf 40-622 oftewel 700x38 mm. banden zouden passen. ik wil deze fiets zowel on- als off-road gaan gebruiken en dan met schwalbe g-one allround 38 mm. banden.

iemand hier ergens gevonden of dit mogelijk is ? canyon zelf zegt 35 mm. maar dat trek ik een beetje in twijfel als ik de diverse site's mag geloven:

https://granfondo-cycling.com/first-rid ... te-cf-slx/ hier zegt met 38 mm.

https://www.cyclingweekly.com/news/prod ... als-345278 hier schrijft men zelfs 40 mm.

welke band zouden jullie als allround on- en off-road band adviseren ?

alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb een Inflite carbon frame ( CF-SLX) ,en daarin past de G-one van schwalbe t/m maat 38 mm i.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 19 nov 2018 12:53

Ik ben zelf met de Koga weer geswitcht naar banden met wat meer noppen voor de winter en (ooit weer eens) natte omstandigheden. Maxxis Raze 33 mm. Vooral ook experimenteren met de bandendruk op wat moeilijkere stukken onverhard (boomwortels).

Ik vond op the Radavist een tijdje terug nog een bijzondere fiets. Met een Lauf voorvork en Panaracer Gravel King's.
Chris-King-Open-House-54 Spooky.jpg
Meer info: https://theradavist.com/2018/10/the-18- ... n-house/#1

Simon van GCN bracht onlangs ook al een bezoek aan de jongens van Lauf in IJsland.

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 19 nov 2018 12:57

enig minpunt: bb90. Die afdichting aan de niet-aandijfzijde is echt slecht, het water loopt zo naar de lager. Na een paar buitjes in de zomer was de linker bb90 er al aan en was de rechtse als nieuw.

BramH
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 okt 2016 12:43

BramH 20 nov 2018 17:04

keetoo schreef: 19 nov 2018 11:59 interesant topic, ben zelf in de race voor een canyon inflite cf of grail, ik kan echter nergens bewijs vinden dat er in de inflite cf 40-622 oftewel 700x38 mm. banden zouden passen. ik wil deze fiets zowel on- als off-road gaan gebruiken en dan met schwalbe g-one allround 38 mm. banden.
Canyon moet echt eens stoppen met hun dubbele boodschappen. Begint met betrekking tot de Inflite echt vervelend te worden.

Betaalde reviewers (GCN, BikeRadar, Road.cc. en met hun nog vele napraters) hebben met de introductie van de Inflite CF SLX echt te hard van de toren geblazen door te claimen dat 42mm banden makkelijk zouden passen.

Canyon zegt dat ze geen invloed op de reviews hebben maar doen blijkbaar ook maar bar weinig om valse info tegen te gaan want zelf stellen ze strikt dat 35mm de maximale ondersteunde bandbreedte is. Let wel: ondersteund met behoud van garantie. Boven de 35mm heb je dus blijkbaar GEEN garantie meer. Gek genoeg is de Canyon site nog steeds niet geupdate met deze info want er wordt nog steeds gesproken over het oude AL model Inflite.

Met bovenstaande informatie heb ik van de zomer dus een Inflite CF SLX aangeschaft en in de zomermaanden zalig met 28mm conti's over 's lands wegen geraasd. Echter toen de blaadjes begonnen te vallen en ik dikke vette 42mm banden wilde gaan monteren om te gaan gravellen bleek dit dus helemaal niet te passen :dislike: En toen nam Canyon de fiets al niet meer terug helaas.

Er zijn twee zaken waar je goed op moet letten. Allereerst de achterbrug van de fiets is aan de aandrijfzijde minder breed dan aan de linkerkant. Wil je het maximale (40mm) gaan proberen dan moet je dus je je band/wiel anders laten centreren anders gaat het zeker schuren.

Ten tweede rij ik nu zelf met Vittoria Terreno Dry van 40-622 / 700x38 en dat past allemaal net. Aan weerszijden heb ik nog een paar millimeter over maar gigantisch is het niet, maar het kan wel veilig! Banden die op zeker passen zijn de genoemde Vittoria's, maar ook de Maxxis Rambler 40c past, en ik zie ook Insta posts van Inflites met WTB Nano's 40c die passen.

Als je nog wat inspiratie zoekt. Hier is mn 2XL Inflite met verschillende banden, bepakkingen en condities https://www.instagram.com/cyclingdepartment/

Het is echt prachtige fiets en heb ik er werkelijk niets over te klagen (op bovenstaande na :D) en alleen maar lof, Het is een absolute alleskunner op en naast de weg. Maar de beloofde bandenbreedte die commerciele-marketing-nababbel-sites je proberen wijs te maken klopt dus zeker niet!

Verwacht trouwens ook geen extreme bandenbreedtes bij de Grail want die zijn voor een gravelbike ook niet erg royaal heb ik me laten vertellen.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 20 nov 2018 17:19

Heb een Grail met standaard G-One plus 40mm banden en er is aan beide kanten wel wat ruimte maar heel veel breder gaat het niet worden. Canyon adviseert tot 42mm. Voor mijn gebruik voldoende en heb dan ook niets dan lof. Wat mij betreft een super fiets

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 nov 2018 20:00

G-One bestaat toch helemaal niet in 40mm ?
Tenminste op de site van Schwalbe staat de 700x38C (tenzij je natuurlijk de 40 neem uit 40-622 code)

Maar daadwerkelijke breedte hangt natuurlijk ook erg van je velg af.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 20 nov 2018 22:19

DDX schreef: 20 nov 2018 20:00 G-One bestaat toch helemaal niet in 40mm ?
Tenminste op de site van Schwalbe staat de 700x38C (tenzij je natuurlijk de 40 neem uit 40-622 code)

Maar daadwerkelijke breedte hangt natuurlijk ook erg van je velg af.
Je hebt inderdaad gelijk. De G-one bite zijn 38mm banden. Zelf meten bracht me op 40mm maar kan aan mijn meettechniek of de velgbreedte liggen. Veel verschil met de Inflite is er in ieder geval niet

Plaats reactie