Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

BramH
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 okt 2016 12:43

BramH 12 jan 2018 00:29

Ja de meeste "bergen" in het midden van het land zijn prima te nemen met een gangetje van 15km/u en meer. Denk dat ik het met die combi wel ga redden en anders is 30 of 32 ook nog een optie.

Op mn oude Inflite zat een 10-40 cassette en die wil ik in NL nooit meer. De helften aan beide kanten van het spectrum serieus nooit gebruikt en wel enorme sprongen tussen de versnellingen.

Bedankt voor de feedback allebei!

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 15 jan 2018 12:00

De Kinesis Tripster is al eerder in dit draadje voor bij gekomen. Hier is mijn eindresultaat op basis van het Engelse frame. Wielen zijn door Force Wheelz gemaakt. De groep is Sram Rival 22.
Gister mijn eerste (koude) ritje gemaakt en hij fietst heerlijk.
kinesis.jpg

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 18 jan 2018 09:26

Mooie fiets geworden, wat weegt hij inclusief alle assecoires.

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 18 jan 2018 16:38

Pfoe, geen idee. Ik zal hem vanavond eens wegen. Licht zal hij niet zijn, er zit o.a. een son dynamo naaf, koplamp en 38c banden op.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 18 jan 2018 17:45

Ik heb eens de site gecheckt. Ook de fluor gele ziet er mooi uit. Hoe ben je hier terecht gekomen om te bestellen?

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 18 jan 2018 18:46

Hij weegt 11.5 kilo (tweede keer wegen op personenweegschaal 11 kg) zoals op de foto hierboven, zonder de stuurtas. Als je geen spatborden monteert, een ander zadel dan de (zware maar o zo fijne) Brooks Cambium neemt, geen Son voornaaf en Edelux koplamp monteert en wellicht kiest voor 1 x 11, dan moet je onder de 10 kilo uit komen. Ik heb Sram force 22 gemonteerd, zadelpen en stuur zijn Ritchey WCS. Geen carbon en dus niet superlicht maar met een fijne prijs/kwaliteit verhouding. Banden zijn Compass Barlow Pass, ik heb eerder goede ervaring met deze relatief dure bandjes gehad.

Mijn oorspronkelijke idee was om een stalen frame te zoeken dat dikkere banden kon hebben voor de winter, voor een graveltocht of een licht bepakt tochtje. Mijn racer is een stalen Gazelle evenals mijn robuuste Surly, en dat beviel wel. Maar iets dat én niet al te zwaar was, steekassen heeft en de voor mij juiste geometrie, was niet makkelijk te vinden. Genesis Croix de Fer was een optie en nog een duits merk waarvan ik de naam kwijt ben. Een Surly Straggler bv. bleek na een bikefitting bij AnnoVelo niet de juiste kandidaat (op papier) . Salsa en All-City waren of niet geschikt of gaven geen gewicht op voor het frame.

En toen kwam ik dus de Kinesis tegen, online te bestellen via Sigmasport. En er bleek iemand van het forum mij te zijn voor gegaan. Dus heb ik besteld. Ik heb er overigens een review over geplaatst op de site van Sigmasport. De afwerking is prima maar niet perfect, hij rijdt echter superfijn.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 jan 2018 08:13

Okay, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Nogmaals, ik vind hem erg mooi. Nu ben ik wel benieuwd wat er minder was aan de afwerking. Gewicht is in deze ook niet heel belangrijk, al kan het natuurlijk wel wat uitmaken als je met volle bepakking de umbrail op moet ;-).
Geslaagd project!

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1683
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 19 jan 2018 08:51

Zeker een geslaagde fiets! :like:
WiND 56 - 2020

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 19 jan 2018 09:13

Dankjewel!
De vork is 'raw' carbon, afgezien van de kroon en puntjes van de poten, iets wat ik niet heel mooi vind. Maar dat is smaak.
Er zit een klein plekje jn de lak onder de onderbuis en het belangrijkste: ik moest wat flinke bramen aluminium wegvijlen in de kabeldoorvoer gaten bij het bottom bracket. Anders paste de hydraulische leiding er niet door.
Maar nog steeds tevreden met het eindresultaat.

hansel
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 apr 2015 10:56

hansel 19 jan 2018 17:59

Ook ik ben voornemens op korte termijn de Gravel-bike-mania aan te gaan. Ik zoek voor een beperkt budget (max 1300 eurootjes) een volgende gravel/adventure fiets die:

a) een stalen kader met carbon vork heeft,
b) 650b wielen met ca. 47c banden aan kan,
c) liefst een 1x11 aandrijving heeft.
d) Hydraulische remmerij heeft.

Ik zou graag een Surly of Salsa willen maar daar is het budget niet naar. Ik kom na een longlist, uiteindelijk uit op de volgende shortlist:
Afbeelding
Verenti Substance, Apex1 (2017)

Afbeelding
Vitus Substance v2, Apex (2018)

Eigenlijk had ik al een 56cm Verenti in mijn boodschappenmandje gelegd toen ik de Vitus zag. Oei. Moeilijk.

De Vitus heeft standaard de 650b wielen met 47c banden. Er vanuit gaande dat ik twee setjes wielen wil; 700c, cx banden en 650b dikke gravelbanden ben ik, denk ik, uiteindelijk met de Vitus goedkoper uit.

Kan iemand iets zeggen over de kaders? Zijn deze nu exact gelijk aan elkaar?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 jan 2018 18:54

Als je de geometrie tabellen naast elkaar legt dan kun je zien dat dit niet dezelfde frames zijn.

Ik zou voor de vitus gaan. Deze heeft thru axles en minimaal ruimte voor 47c banden. WTB byway is ook een erg goede keuze. Ik kan niet zien of er op due andere ook 650 wielen met 47c op kunnen.

Belangrijkste is wel of de geometrie past. Wat is je huidige stack en reach?
o'7o

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 jan 2018 19:40

Douglas schreef: 19 jan 2018 18:54 Als je de geometrie tabellen naast elkaar legt dan kun je zien dat dit niet dezelfde frames zijn.

Ik zou voor de vitus gaan. Deze heeft thru axles en minimaal ruimte voor 47c banden. WTB byway is ook een erg goede keuze. Ik kan niet zien of er op due andere ook 650 wielen met 47c op kunnen.

Belangrijkste is wel of de geometrie past. Wat is je huidige stack en reach?
Is niet juist.
De 2 fietsen zijn beide Substance II. De met Apex afgemonteerde dan.
Er is ook een simpelere Substance zonder toevoeging II met simpelere afmontange en dito voorvork. Die heeft ook andere geo.
De 2017 kan ook 650b wielen aan,

In principe zo ik het wel weten als je toch nog een setje erbij moeten kopen. Danwel 700c of 650b nam ik de 2017 en koop ik voor het prijsverschil van 400,- de 650b wielen wel erbij

Plaats reactie