Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
JorBak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:39

Gebruikersavatar JorBak 12 nov 2016 08:13

@ drummeronwheels

Mooie foto, hele mooi fiets. Veel plezier ermee!

mixel
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2015 15:19

mixel 12 nov 2016 21:55

Ik heb al een tijdje zitten meelezen en mooie fietsen voorbij zien komen. Sinds deze week ben ik ook zelf in het bezit van een Gravel-racer, de Ridley X-Trial Alloy met 105 en hydraulische remmen. Ik vind zelf het idee van een 1x groepset wel een leuk idee voor een gravel-racer, maar dat was nu even geen optie voor mij. Misschien in de toekomst overschakelen, maar voorlopig werkt de 105 groep perfect (heb dezelfde groep op mijn racer).
Vandaag test ritje gemaakt en er gaat wel een hele nieuwe wereld voor mij open, want normaal zit ik voornamelijk op de weg en meeste wegen ken ik nu wel. Met de gravel racer heb ik de mogelijkheid om alle zijpadjes en bospaden te pakken.
Hier een plaatje van mijn nieuwe aanwinst:
Afbeelding

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 13 nov 2016 00:25

Leuk ding.

Trouwens ; lange tocht of grote/nadorst? ;-)

Frankfiets
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:27
Locatie: Wijchen

Frankfiets 13 nov 2016 10:52

Mooi! Hoe bevalt de alu variant? Ik heb degene van carbon en die vind ik kwa frame best hard aan voelen. Al maken de banden een hoop goed.

mixel
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2015 15:19

mixel 13 nov 2016 17:07

De alu versie bevalt prima. Ik heb er 36c banden onderliggen en die zorgen voor aardig wat demping en comfort.

@RKN, was een lange tocht vandaar de grotere bidons :)

etienne
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 okt 2013 21:23

etienne 15 nov 2016 21:00

Hoi

ik ben me ook aan het oriënteren voor een gravel bike en heb ook de x-trail op mijn lijstje staan vraagje heeft een van jullie al eens banden van 40 mm geprobeerd ? en past dit ?

Ik heb laast een x-trail bekeken en vond de front derailleur nogal dicht bij de band zitten met de standaard 36C banden

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 nov 2016 21:53

Dat is meestal het probleem met 40mm op een gravelracer, één van de redenen om voor één blad voor te gaan maar een dubbel heeft ook zo z'n voordelen.

Het blijft toch lastige materie zo'n "do it all" bike. Ik zit nu weer met het dilemma spatborden monteren of op zoek gaan naar banden die zich wat beter houden in de modder. Beide is geen optie en iedere keer ombouwen ook niet.

Sowieso heb ik nog geen redelijke modderband van 40-42mm gevonden. Maxxis komt met de Ravager maar het is wel prettig als ze zo'n band in de herfst al kunnen leveren. In de zomer heb ik hem niet meer nodig.
Campagnolo Ultra Dork

etienne
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 okt 2013 21:23

etienne 16 nov 2016 13:01

@Ernie,

klopt daarom staat op mijn lijstje ook de Bulls grinder en eventueel een Niner rlt 9 waar standaart 40 mm banden onder liggen en ja ik wil wel een dubbel voorblad ivm in de zomer bergen te beklimmen met slicks.

een Pinnacle Arkose 4 zou ook volstaan echter waar is deze te koop in NL dat is zo ie zo een beetje het probleem er zijn nog wel meer opties echter die komen uit Amerika en of ik daar wil bestellen ???

hayes

hayes 16 nov 2016 13:22

Mooie fiets!

Ik vond gravel racers ook eerst een "we gaan nog eens een nieuw segmentje creëren"-fiets. Maar ik heb onlangs m'n mountainbike én oude racefiets vervangen door een tweedehands cyclocrosser en dat bevalt me uitstekend.

Er zijn nog geen tweedehands gravelracers te vinden, anders waren die zeker ook in aanmerking gekomen.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 16 nov 2016 17:11

hayes schreef:Mooie fiets!

Ik vond gravel racers ook eerst een "we gaan nog eens een nieuw segmentje creëren"-fiets. Maar ik heb onlangs m'n mountainbike én oude racefiets vervangen door een tweedehands cyclocrosser en dat bevalt me uitstekend.

Er zijn nog geen tweedehands gravelracers te vinden, anders waren die zeker ook in aanmerking gekomen.
Er zit toch nog een immens verschil tussen een gravel-racer en een cyclocross fiets hoor... niet om te muggenziften, maar een Downhill MTB is ook geen XC MTB.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

drummeronwheels
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:10

drummeronwheels 16 nov 2016 17:24

Eentje voor de Strava gebruikers onder jullie. Heb je je gravel racer als road of als cross bike geclassificeerd?

Ik ben zelf geneigd m als cross bike te classificeren, maar dat komt misschien ook omdat ik geen CX heb.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 16 nov 2016 17:47

drummeronwheels schreef:Eentje voor de Strava gebruikers onder jullie. Heb je je gravel racer als road of als cross bike geclassificeerd?

Ik ben zelf geneigd m als cross bike te classificeren, maar dat komt misschien ook omdat ik geen CX heb.
Vanwaar deze vraag, wat maakt het uit?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie