Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 13 okt 2018 13:31

supermatt schreef: 13 okt 2018 13:25 Tuurlijk niet. Maar uitspraken als 'voor lul', 'gedrocht', 'totaal mislukt' zijn niet echt sympathiek. Maar het zou kunnen dat je ook in 'real life' zo communiceert.
Valt wel mee, alhoewel hahaha ;-)
YFood !!!

forza
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:43

forza 13 okt 2018 15:46

jwkeij schreef: 13 okt 2018 10:19 Ik vind het juist mooi om te lezen dat iedereen er anders over denkt.
Ja, die vork ziet er anders uit. En nee, de rest van het jaar rijd ik niet voor lul. Het is mijn fiets en ik ben er blij mee.

En, zo'n ratjetoe is het nou ook weer niet, hoor.
helemaal mee eens JanWillem, maar volgens mij ben je al wat verder in je afbouw als ik me niet vergis ;)
eigenwijs is ook wijs...

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 13 okt 2018 17:43

csteenbe schreef: 13 okt 2018 12:54 Mijn mening ;-)

Vind die vork heel apart, ik zou het zelf niet nemen maar het heeft wel wat. Wat mij voornamelijk stoort en dat zie ik over het algemeen bij WIND is de keuze qua diameter van de buizen, zo een vette vork vraagt om iets groter diameter in de diagonale buis, verhoudingen zijn nu compleet weg.

Dan is custom wel leuk maar de bouwer zou hier rekening mee moeten houden anders blijft hij alleen maar ‘aparte’ frame’s in kleine oplage bouwen.

Overigens veel plezier met de fiets!
Je denkt niet dat de bouwer alle aspecten overweegt en in overleg met de klant uiteindelijk kiest voor bepaalde buizen op bepaalde plekken omdat functie soms belangrijker is dan vorm?

En je denkt ook dat de bouwer géén aparte (wat dat ook zijn moge) frames in kleine oplages wil bouwen? Dat is toch juist de essentie van custom bouw?

Voor lul rijden doe je overigens pas op het moment dat jij vindt dat je voor lul rijdt.

En over gedrochten gesproken: ik zag woensdag bij 12GO een Trek Emonda staan in maatje 64. Omdat Trek liever twee kwartjes bespaart per fiets hebben ze voor ALLE Emonda's één maatje voorvork. Die Emonda in 64 had dus een balhoofdbuis van ruim 30 centimeter. Wat een armoe. Nee, dan heb ik duizend keer liever JW z'n Lauf.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 13 okt 2018 18:04

Ik DENK dat het anders kan en er zijn genoeg bouwers die dat kunnen functie en vorm, hier is geen vorm te zien slechts functie en dat is jammer.

Moet erbij zeggen als het frame dadelijk opgebouwd is het totaal plaatje beter wordt, ik laat me verrassen !
YFood !!!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2018 18:20

JC80 schreef: 13 okt 2018 17:43

En over gedrochten gesproken: ik zag woensdag bij 12GO een Trek Emonda staan in maatje 64. Omdat Trek liever twee kwartjes bespaart per fiets hebben ze voor ALLE Emonda's één maatje voorvork. Die Emonda in 64 had dus een balhoofdbuis van ruim 30 centimeter. Wat een armoe. Nee, dan heb ik duizend keer liever JW z'n Lauf.
Hoe had dat anders gemoeten, een soort van chopper vork? Al sinds mensenheugenis blijft bij eider merk de voorvork gelijk bij een grotere framemaat. Btw is het 'slechts' 25cm.

On topic: Het frame is zo optisch uit balans. De dunne buizen zorgen er voor dat het frameset bijna voor de helft uit voorvork bestaat.

Maar als het frame is opgebouwd zal dat vast beter zijn, zeker als er ook nog een drager achterop komt. Zo'n Lauf blijft een raar ding maar technisch gezien is het een leuke oplossing en daarom vind ik het juist wel leuk om te zien.
Campagnolo Ultra Dork

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 13 okt 2018 18:50

Je kunt een vork toch langer maken en daarmee de balhoofdbuis korter?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 okt 2018 19:03

En waar monteer je die velgrem dan? En hoe mooi cq lelijk is het om een te grote voorvork te hebben bij een wiel?
Live fast; die young. mijn blog

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 13 okt 2018 19:38

Ja, dat is inderdaad ook een goed punt. My bad...

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 13 okt 2018 19:43

JC80 schreef: 13 okt 2018 18:50 Je kunt een vork toch langer maken en daarmee de balhoofdbuis korter?
:shock: :shock: :shock:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 okt 2018 20:01

Ik vind die Lauf-vork gewoon erg vet (moest ie niet zo duur zijn, reed ik er ook mee)

Gisteren nog in het echt gezien, echt knap en prachtige oplossing vind ik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 15 okt 2018 08:48

Een kleine toelichting bij het ontwerp van WiND42:

Dit is een SPECIAL, dwz een 'standaardmodel' met vast basisontwerp, flexibele geometrie en diverse extra's. Deze worden gebouwd volgens een ontwerp waarvan ik weet dat het optimaal functioneert. De diameters en wanddiktes van de buizen worden gekozen voor technisch optimale prestatie (rijgedrag, stevigheid/duurzaamheid, gewicht, afwezigheid van 'achtergrondgeluiden', etc.). Dit wordt voor voor elk frame individueel bepaald (op basis van oa maat, gewicht en beoogde gebruik). Zo krijgt elk frame de juiste 'sweet spot' wat betreft de balans tussen stijfheid en comfort en daaruit voortkomende rijeigenschappen (wat weer bijdraagt aan het 'staalgevoel'). Dit is gebaseerd op achtergrondonderzoek en praktijkervaring van zowel mijzelf als klanten en andere framebouwers.

Voor de Specials geldt dus 'functie over vorm': Voor mij moet een fiets toch echt in de eerste plaats goed rijden en functioneel en betrouwbaar zijn. Binnen die technische basis is het dan nog steeds mogelijk om de vormgeving te optimaliseren (waarbij de persoonlijke smaak van de klant voorop staat).

In het geval van WiND42 geval gaat het dus om een SPECIAL ALLROADER frame waarbij de klant heeft gekozen om deze op te bouwen met een Lauf vork. Eventuele 'esthetische overwegingen' spelen daar dan voor mij verder geen rol. En verder is er altijd nog de mogelijkheid om er een mooie stalen vork bij te bouwen mocht de Lauf toch niet bevallen (qua technische eigenschappen) :)

Klanten die de 'technisch optimale' buisdiktes niet bevallen en liever 'voor de looks' nog dikkere buizen hebben (of anders gevormd, geknikt, gebogen, tapered, ovalized, etc.) hebben de mogelijkheid om een FULL-CUSTOM frame te bestellen. Binnen dat concept is veel mogelijk qua vormgeving. Maar ook daar zal ik aangeven waar de technisch optimale oplossingen liggen en wat de eventuele nadelen zijn van die esthetische keuzes. In het geval van mega-oversized buizen wordt het frame dus te stijf, extra zwaar, luidruchtig en kwetsbaar. Met andere woorden: het wordt een soort stalen kopie van een carbon frame, inclusief een deel van de nadelen van dat materiaal. Dan is een kant-en-klaar carbonframe wellicht de makkelijkere oplossing ...

Hier nog wat extra leesvoer over stalen frames en framebuizen:
http://windcycleworks.nl/staal
http://windcycleworks.nl/post/145903662 ... ramebuizen

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 15 okt 2018 10:01

Tsja die voorvork zal nooit persé echt 'mooi' zijn maar daar is 'ie ook niet op uitgekozen toch? De eenvoud, functie en beperkte gewichtstoename is echt genoeg om die keuze te verantwoorden. Juist daarom is het (weer) een gaaf project omdat de gebruiker op basis van zijn ervaringen ook nog eens aanpassingen heeft gedaan.

Plaats reactie