Valt wel mee, alhoewel hahaha
Wind Cycleworks
helemaal mee eens JanWillem, maar volgens mij ben je al wat verder in je afbouw als ik me niet vergis
eigenwijs is ook wijs...
Je denkt niet dat de bouwer alle aspecten overweegt en in overleg met de klant uiteindelijk kiest voor bepaalde buizen op bepaalde plekken omdat functie soms belangrijker is dan vorm?csteenbe schreef: ↑13 okt 2018 12:54 Mijn mening
Vind die vork heel apart, ik zou het zelf niet nemen maar het heeft wel wat. Wat mij voornamelijk stoort en dat zie ik over het algemeen bij WIND is de keuze qua diameter van de buizen, zo een vette vork vraagt om iets groter diameter in de diagonale buis, verhoudingen zijn nu compleet weg.
Dan is custom wel leuk maar de bouwer zou hier rekening mee moeten houden anders blijft hij alleen maar ‘aparte’ frame’s in kleine oplage bouwen.
Overigens veel plezier met de fiets!
En je denkt ook dat de bouwer géén aparte (wat dat ook zijn moge) frames in kleine oplages wil bouwen? Dat is toch juist de essentie van custom bouw?
Voor lul rijden doe je overigens pas op het moment dat jij vindt dat je voor lul rijdt.
En over gedrochten gesproken: ik zag woensdag bij 12GO een Trek Emonda staan in maatje 64. Omdat Trek liever twee kwartjes bespaart per fiets hebben ze voor ALLE Emonda's één maatje voorvork. Die Emonda in 64 had dus een balhoofdbuis van ruim 30 centimeter. Wat een armoe. Nee, dan heb ik duizend keer liever JW z'n Lauf.
Ik DENK dat het anders kan en er zijn genoeg bouwers die dat kunnen functie en vorm, hier is geen vorm te zien slechts functie en dat is jammer.
Moet erbij zeggen als het frame dadelijk opgebouwd is het totaal plaatje beter wordt, ik laat me verrassen !
Moet erbij zeggen als het frame dadelijk opgebouwd is het totaal plaatje beter wordt, ik laat me verrassen !
YFood !!!
Hoe had dat anders gemoeten, een soort van chopper vork? Al sinds mensenheugenis blijft bij eider merk de voorvork gelijk bij een grotere framemaat. Btw is het 'slechts' 25cm.JC80 schreef: ↑13 okt 2018 17:43
En over gedrochten gesproken: ik zag woensdag bij 12GO een Trek Emonda staan in maatje 64. Omdat Trek liever twee kwartjes bespaart per fiets hebben ze voor ALLE Emonda's één maatje voorvork. Die Emonda in 64 had dus een balhoofdbuis van ruim 30 centimeter. Wat een armoe. Nee, dan heb ik duizend keer liever JW z'n Lauf.
On topic: Het frame is zo optisch uit balans. De dunne buizen zorgen er voor dat het frameset bijna voor de helft uit voorvork bestaat.
Maar als het frame is opgebouwd zal dat vast beter zijn, zeker als er ook nog een drager achterop komt. Zo'n Lauf blijft een raar ding maar technisch gezien is het een leuke oplossing en daarom vind ik het juist wel leuk om te zien.
Campagnolo Ultra Dork
Een kleine toelichting bij het ontwerp van WiND42:
Dit is een SPECIAL, dwz een 'standaardmodel' met vast basisontwerp, flexibele geometrie en diverse extra's. Deze worden gebouwd volgens een ontwerp waarvan ik weet dat het optimaal functioneert. De diameters en wanddiktes van de buizen worden gekozen voor technisch optimale prestatie (rijgedrag, stevigheid/duurzaamheid, gewicht, afwezigheid van 'achtergrondgeluiden', etc.). Dit wordt voor voor elk frame individueel bepaald (op basis van oa maat, gewicht en beoogde gebruik). Zo krijgt elk frame de juiste 'sweet spot' wat betreft de balans tussen stijfheid en comfort en daaruit voortkomende rijeigenschappen (wat weer bijdraagt aan het 'staalgevoel'). Dit is gebaseerd op achtergrondonderzoek en praktijkervaring van zowel mijzelf als klanten en andere framebouwers.
Voor de Specials geldt dus 'functie over vorm': Voor mij moet een fiets toch echt in de eerste plaats goed rijden en functioneel en betrouwbaar zijn. Binnen die technische basis is het dan nog steeds mogelijk om de vormgeving te optimaliseren (waarbij de persoonlijke smaak van de klant voorop staat).
In het geval van WiND42 geval gaat het dus om een SPECIAL ALLROADER frame waarbij de klant heeft gekozen om deze op te bouwen met een Lauf vork. Eventuele 'esthetische overwegingen' spelen daar dan voor mij verder geen rol. En verder is er altijd nog de mogelijkheid om er een mooie stalen vork bij te bouwen mocht de Lauf toch niet bevallen (qua technische eigenschappen)
Klanten die de 'technisch optimale' buisdiktes niet bevallen en liever 'voor de looks' nog dikkere buizen hebben (of anders gevormd, geknikt, gebogen, tapered, ovalized, etc.) hebben de mogelijkheid om een FULL-CUSTOM frame te bestellen. Binnen dat concept is veel mogelijk qua vormgeving. Maar ook daar zal ik aangeven waar de technisch optimale oplossingen liggen en wat de eventuele nadelen zijn van die esthetische keuzes. In het geval van mega-oversized buizen wordt het frame dus te stijf, extra zwaar, luidruchtig en kwetsbaar. Met andere woorden: het wordt een soort stalen kopie van een carbon frame, inclusief een deel van de nadelen van dat materiaal. Dan is een kant-en-klaar carbonframe wellicht de makkelijkere oplossing ...
Hier nog wat extra leesvoer over stalen frames en framebuizen:
http://windcycleworks.nl/staal
http://windcycleworks.nl/post/145903662 ... ramebuizen
Dit is een SPECIAL, dwz een 'standaardmodel' met vast basisontwerp, flexibele geometrie en diverse extra's. Deze worden gebouwd volgens een ontwerp waarvan ik weet dat het optimaal functioneert. De diameters en wanddiktes van de buizen worden gekozen voor technisch optimale prestatie (rijgedrag, stevigheid/duurzaamheid, gewicht, afwezigheid van 'achtergrondgeluiden', etc.). Dit wordt voor voor elk frame individueel bepaald (op basis van oa maat, gewicht en beoogde gebruik). Zo krijgt elk frame de juiste 'sweet spot' wat betreft de balans tussen stijfheid en comfort en daaruit voortkomende rijeigenschappen (wat weer bijdraagt aan het 'staalgevoel'). Dit is gebaseerd op achtergrondonderzoek en praktijkervaring van zowel mijzelf als klanten en andere framebouwers.
Voor de Specials geldt dus 'functie over vorm': Voor mij moet een fiets toch echt in de eerste plaats goed rijden en functioneel en betrouwbaar zijn. Binnen die technische basis is het dan nog steeds mogelijk om de vormgeving te optimaliseren (waarbij de persoonlijke smaak van de klant voorop staat).
In het geval van WiND42 geval gaat het dus om een SPECIAL ALLROADER frame waarbij de klant heeft gekozen om deze op te bouwen met een Lauf vork. Eventuele 'esthetische overwegingen' spelen daar dan voor mij verder geen rol. En verder is er altijd nog de mogelijkheid om er een mooie stalen vork bij te bouwen mocht de Lauf toch niet bevallen (qua technische eigenschappen)
Klanten die de 'technisch optimale' buisdiktes niet bevallen en liever 'voor de looks' nog dikkere buizen hebben (of anders gevormd, geknikt, gebogen, tapered, ovalized, etc.) hebben de mogelijkheid om een FULL-CUSTOM frame te bestellen. Binnen dat concept is veel mogelijk qua vormgeving. Maar ook daar zal ik aangeven waar de technisch optimale oplossingen liggen en wat de eventuele nadelen zijn van die esthetische keuzes. In het geval van mega-oversized buizen wordt het frame dus te stijf, extra zwaar, luidruchtig en kwetsbaar. Met andere woorden: het wordt een soort stalen kopie van een carbon frame, inclusief een deel van de nadelen van dat materiaal. Dan is een kant-en-klaar carbonframe wellicht de makkelijkere oplossing ...
Hier nog wat extra leesvoer over stalen frames en framebuizen:
http://windcycleworks.nl/staal
http://windcycleworks.nl/post/145903662 ... ramebuizen
Tsja die voorvork zal nooit persé echt 'mooi' zijn maar daar is 'ie ook niet op uitgekozen toch? De eenvoud, functie en beperkte gewichtstoename is echt genoeg om die keuze te verantwoorden. Juist daarom is het (weer) een gaaf project omdat de gebruiker op basis van zijn ervaringen ook nog eens aanpassingen heeft gedaan.