Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Klein

hrohaan
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 apr 2011 01:24

hrohaan 05 apr 2013 15:43

Een topic over Klein bestond nog niet, dus dacht ik maak er eentje aan. Moeten toch wel meer mensen met een Klein rijden in Nederland?

Kleine geschiedenisles over hoe het merk begonnen is.

Opgezet door Gary Klein in 1985 na zijn studie engineering aan MIT. Daar deed hij onderzoek naar het probleem aluminium buizen, daar deze niet stijf genoeg werden bevonden voor het bouwen van een frame. Gary paste buizen toe met een variërende wanddikte toe en
Opgekocht door Trek in 1995, waarna de productie tot 2003 onveranderd bleef. Hierna is de productie naar Trek verhuist.
Afbeelding
Afbeelding


Mijn fiets is een Quantum Race uit 2000. Makkelijk te indentificeren door de speciale lakken/kleuren die gebruikt werden en elk jaar veranderde.

Origineel:Afbeelding

Zoals ik hem kocht vorige week:
Afbeelding
IMG-20130403-WA0012 by hRohaan, on Flickr

Er komt een Chorus 2010 groep op als ik deze compleet heb..

sob
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:24

sob 05 apr 2013 17:10

Mooi frame ze! Als ze net zo stijf zijn als de alu mtb frames dan is het een knalharde racer.
Vroegah,zo rond 1991,stond ik altijd te balen voor de gevel van Biketuning over waarom ik die frames niet kon betalen,ik vond die altijd zo mooi.
De race frames ken ik niet zo goed maar deze ziet er iig goed uit.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 05 apr 2013 17:31

Wat inspiratie voor je Klein met moderne Campagnolo-groep ;)

Afbeelding
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 10&t=71005" onclick="window.open(this.href);return false;
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 apr 2013 17:57

Klein stond, samen met Principia wel op mijn "kwijllijstje" vroeger; nice

@timo: zeer nice!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hrohaan
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 apr 2011 01:24

hrohaan 05 apr 2013 18:00

Afbeelding
5780 gram ;)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 apr 2013 18:59

Schitterende fiets en vooral in die oranje kleur! Tour magazin Duitsland refereert regelmatig naar de quantum pro als het frame wat de stadaard heeft gezet voor moderne gewicht/stijfheid verhoudingen.
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 apr 2013 20:36

Blijven mooie fietsen en ik heb talloze Quantum pro's gehad (de race vond ik minder) waarbij ik Japan en Nightstorm wel de mooiste vondt.
Overigens wisselde Klein niet elk jaar van kleur (de wit grijze kleur heette silver cloud) maar hadden ze een gamma van ca. 35 spuitschema's waar je jarenlang uit kon bestellen (wel met variaties naar gelang de kunde van de spuiter en de snelheid waarmee het frame gelakt werd) . Overigens was het na de overname door trek redelijk snel gedaan met de mooie frames (al werd het merk tot voor kort nog steeds gevoerd in Japan).
Overigens is de Storck Pro niets anders dan een Klein Quantum Pro met wat aanpassingen (gemaakt door de lassers van klein en zeker in het begin lichtjaren beter dan de frames die bij Trek vandaan kwamen)

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 07 apr 2013 09:04

Storck was destijds importeur van Klein. De Storck Scenario Pro lijkt inderdaad sterk op een Quantum Pro, maar is in detail toch echt anders.

Heb zelf een Q Pro Carbon gehad; prachtige en heel rustig rijdende fiets (zeer stijf frame met grote naloop). Wat mij enrom ging hinderen aan de Klein waren de achterpadjes, die net als bij baanfietsen de opening aan de achterzijde hebben. Erg onhandig bij het wisselen van het achterwiel. Bovendien vond ik het geen goede klimfiets, ik had steeds het gevoel dat het frame tegenwerkte.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 apr 2013 19:10

Tuurlijk was de quantum pro anders (Storck moest patenten omzeilen). Maar het frame werd volledig gemaakt door kinesis USA dat bestond uit de oude lassers van klein. De verschillen zijn overigens niet schokkend groot tov. de laatste echte kleins (dus niet de frames die door Trek werden verprutst). Geintegreerd balhoofdstel, patten naar achteren, geometrie en een vork die als twee druppels water op de aeros van Klein leek.

Patten naar achteren had een groot voordeel en wel dat je je wiel nooit scheef kon trappen. Het nadeel van wiel wisselen was er voor de een wel maar voor mij viel het wel mee, kon het even snel al bleef je wel altijd met vieze handen zitten.
Dat klimmen herken ik, koos je een maat te groot dan voelde het frame onwennig aan, maatje kleiner en het ging doorgaans top.

Quantum pro carbon was overingens al lang geen "echte" klein meer. Frame reed niet fijn (niet heel strak en lijmverbindingen konden gaan kraken) en was geen schim meer van de oude Quantum pro van volledig aluminium.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 apr 2013 20:53

Essentieel verschil tussen de Klein en de Storck vind ik toch de interne kabelvoering.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 09 apr 2013 21:03

klopt, maar als je aardig wat Kleins op hebt gebouwd dan snap je dat je blijer bent met de Storck. Kabels. Vervangen bij een quantum was een regelrechte hel (zeker als een overijverige eigenaar voor een servicebeurt "even" de oude kabels er alvast uit had getrokken (bovendien rammelde de kabel in het frame en kon ik de storck rammelvrij krijgen. (optisch mooier tegenover stijver, service vriendelijker, beter schakelen en rammelvrij).

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 09 apr 2013 21:30

Elke avond nog naar Comedy Central kijken voor de herhalingen van Seinfeld. Op de achtergrond in z'n kamer hangt een groene Klein.

Plaats reactie