Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo Soloist Team make-over

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 07 jul 2012 16:48

Een aantal jaar geleden heb ik mij mijn eerste serieuze koersfiets aangeschaft: een Cervélo Soloist Team, afgemonteerd met Sram Force en Easton EA90 Aero wielen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu, 4 jaar later, raak ik stilaan uitgekeken op de huidige setup en ga ik een complete make-over doorvoeren.
In dit topic laat ik jullie graag de wijzigingen volgen.
Natuurlijk mogen jullie ook advies, tips en meningen geven :)


De vakantie is voor mij begonnen en we zijn dus van start gegaan met de eerste onderdelen voor te bereiden voor de nieuwe opbouw.

Ik heb voor een prijsje een paar Sram Rival schakelhendels op de kop kunnen tikken. Graag had ik een paar Red shifters gewild, maar deze vond ik niet meteen voor een aantrekkelijke prijs, en qua functionaliteit zijn beide ongeveer aan elkaar gelijk. Daarbij komt het feit dat ik alle carbon onderdelen met 3K afwerking wil, en dit is enkel bij de Rival shifters.
Van alle onderdelen worden de logo's verwijderd, dus de shifters zien er momenteel zo uit:

Afbeelding


De achtederailleur heb ik ook tweedehands gekocht: een splinternieuwe Sram Force derailleur. Deze heeft een kooi in UD-carbon. Indien er iemand dus een Force derailleur van de eerste generatie heeft met een 3K geweven kooi die hij kan missen, laat gerust iets weten :)
De afwerking van de derailleur is champagne-kleurig, en dat staat mij niet echt aan. Hij werd dus bewerkt tot een gepolijste aluminium finish. Verder werd ook de dremel bovengehaald om de onderdelen wat meer sexy ronde vormen te geven en wat gewicht te besparen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met een cadeaubon voor Rose Versand voor een prikje deze Shimano Dura-Ace voorderailleur kunnen kopen:

Afbeelding


Ook gescoord hier op het forum: een paar Sram Red black remmen. De logo's zijn met de laser gegraveerd, dus deze zullen aanwezig blijven.

Afbeelding


Andere onderdelen die ik in de voorbije jaren heb verzameld komen nu ook goed van pas: een paar Tune Wasserträgers, Tune DC14 snelspanners en een Tune Deckel top cap.

Afbeelding

Afbeelding



De meeste van deze onderdelen worden nog getuned of gecustomized. Later volgen er nog foto's van de afgewerkte onderdelen.
Momenteel ben ik bezig met alle carbon onderdelen af te schuren om ze erna mat te lakken (zadelpen, remhendels, crankstel, topcap, bidonhouders, kooi van de achterderailleur...
Stockie

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 07 jul 2012 17:51

Een complete make over is wat overdreven: je laat het frame en wielen ongewijzigd. Maar goed, de tips, opmerkingen en mening:

Tip en mening : je gaat voor een 3k-carbon structuur. Wat je vervolgens in de matte lak gaat zetten. Waarom kies je dan voor mat? Dit haalt juist het mooie van de 3k-structuur weg. Ik zou ze minimaal in zijdeglans zetten. Super tip: neem een 2k lak, waarom? deze is véél harder, beter polijstbaar en aanzienlijk krasvaster. (hier zitten ook aanzienlijke nadelen aan)
Tip: deze projectjes kosten altijd veel meer geld dan gedacht ;)
Vraag: wat is de eindkorrel van het schuurpapier waarmee je gepolijst hebt? Dit kan véél strakker!
Tip: zet absoluut de derailleur onderdelen vast met loctite
Tip: zorg dat het carbon helemaal kaal is. Indien je alleen de logo's eruit schuurt, dan zie je na het spuiten een optisch diepteverschil wat het resultaat niet ten goede komt.

Edit: ik ben niet op de hoogte van je spuitkunsten, maar bij spuiten komt het erop neer dat je vooraf moet weten waar je het laat drogen, heb je ophangmateriaal ervoor et cetera
Edit: was is je eindkorrel van het schuurpapier voor je gaat spuiten en wat is je eindkorrel van het schuurpapier voor het polijsten?
Addict R1

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 07 jul 2012 18:09

Frame wordt ook opnieuw in de verf gezet hoor, alles op zijn tijd ;)
Ook nieuwe wielen staan nog op het programma, maar ik laat jullie volgen van begin tot eind. En ik begin nu eenmaal niet met de wielen.

Glanzende lak op 3K carbon ziet er goedkoop uit. Ik ben momenteel nog aan het twijfelen om voor volledig mat te gaan of met een lichte satijnglans, maar zeker geen hoogglans.
De carbononderdelen worden helemaal kaalgeschuurd hoor. De laatste korrel die ik gebruik is 1000, nat geschuurd. Het lakken laat ik doen door een carroserie-bedrijf in de buurt, dus die weten wel wat ze doen.

De aluminium onderdelen zijn geschuurd tot korrel 2000, dan gepolijst. Dit zijn nog geen foto's van de afgewerkte onderdelen, vandaar de krasjes die nog zichtbaar zijn. Ook de flits van het fototoestel vergroot de aanwezige krasjes.
Stockie

Gebruikersavatar
nicom
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 mei 2007 00:26
Locatie: West-Brabant

Gebruikersavatar nicom 07 jul 2012 19:08

leuk om te volgen

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 08 jul 2012 17:35

Ik heb voor het frame een beetje zitten photoshoppen.
Uitgangspunt was het S3 frame van vorig jaar

Afbeelding

Ik heb de witte accenten uitvergroot en de reflectie wat verminderd om de indruk van een satijnglans te wekken.

Afbeelding

Zadelpen crank en shifters worden satijnglans gelakt 3K carbon.
Stuur en stuurpen zwart.
Stuurlint wordt wit, met rode tape
Zadel wordt selle italia slr team edtiton
Wielen stickerloos zwart
Aanbevelingen zijn welkom :)
Stockie

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 08 jul 2012 19:31

Hulde! Dit zijn de leukste projecten. Heb ik ook wel eens gedaan met een Soloist: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=13044" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga ik lekker volgen!

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 11 jul 2012 13:57

De carbonnen onderdelen die satijn gelakt moeten worden zijn binnen. Binnen een kleine twee weken heb ik ze terug in mijn bezit. Ik ben toch een weekje met vakantie, dus de wachttijd maakt niet zoveel uit :p
Intussen nog wat verder gezocht naar mogelijke kleurcombinaties voor het frame en ik was op het volgende terechtgekomen:

viewtopic.php?f=10&t=74415&hilit=black+bikes

Satijn zwart met glossy decals, ziet er erg strak uit vind ik. Het wit in de bovenstaande photoshop is misschien ook iets te prominent aanwezig.
Qua decals zou ik:
- op de schuine buis 'cervélo plaatsen'
- op de balhoofdbuis een glossy vierkantje met daarin een satijnzwarte é (zoals de headbadge tegenwoordig op de cervélos wordt vormgegeven).
- De lijnen zoals ze op bovenstaande photoshop getekend zijn maar dus in glossy zwart, zoals bij de cervélo r5ca:

Afbeelding

- op de bovenbuis zou ik 'Soloist Team' plaatsen, zoals de jongens van Vanilla en Speedvagen ook steeds de type-aanduiding op de bovenbuis plaatsen.

Afbeelding
Stockie

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 12 jul 2012 22:26

stockie schreef: De achtederailleur heb ik ook tweedehands gekocht: een splinternieuwe Sram Force derailleur. Deze heeft een kooi in UD-carbon. Indien er iemand dus een Force derailleur van de eerste generatie heeft met een 3K geweven kooi die hij kan missen, laat gerust iets weten :)
De afwerking van de derailleur is champagne-kleurig, en dat staat mij niet echt aan. Hij werd dus bewerkt tot een gepolijste aluminium finish. Verder werd ook de dremel bovengehaald om de onderdelen wat meer sexy ronde vormen te geven en wat gewicht te besparen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik zie dat je de derailleur uit elkaar hebt gehaald. Zit daar ook aan te denken, maar ben bang dat ik hem daarna niet meer in elkaar krijg (de draaipunten van de parallelogram). Hoe los jij dat op?

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 13 jul 2012 00:45

de 2 draaipunten die aan het plastic gedeelte vastzitten kan je (bij de 2e generatie Force derailleurs althans) vrij makkelijk eruit trekken door een klein schroevendraaiertje eronder te prutsen en dan wat te wrikken. De magnesium inner link en het plastic busje worden hierbij maar een klein beetje beschadigd, met wat schuurpapier zijn deze krasjes er zo uitgehaald en functioneel blijft alles in orde.
Als deze 2 draaipunten los gemaakte zijn kan je al vrij goed overal aan de derailleur aan hoor, ook de veer kan je er dan uithalen.
Als je de andere 2 punten ook wil losmaken moet je aan het boren gaan. Deze zijn immers met een soort puntlasje vastgemaakt. Je moet eens kijken aan de binnenzijde, ongeveer in het midden van het draaistaafje zal je een klein gaatje zien in het aluminium (ongeveer 3mm in doorsnede) waar een ander type metaal inzit. Dit heb ik uitgeboord met een ijzerboortje van 3mm tot je in het draaistaafje zelf zit, dat zie je goed aan de kleurverandering van het ijzervijlsel dat van het boren vrijkomt. Nu de mechanische bevestiging van het staafje ook losgemaakt is kan je ook deze 2 draaipunten met een schroevendraaier eruit wrikken zoals hierboven beschreven.
Als vervanging van de draaipunten heb ik een aluminiumstaafje van 4mm gekocht bij eeen modelbouwshop (deze zijn lichter dan de originele :p ). De plastic busjes heb ik terug op hun plaats geduwd en met wat secondenlijm gefixeerd. De aluminiumstaafjes heb ik er daarna doorgeduwd en ook met een druppeltje secondenlijm vastgezet zodat ze er niet uitvallen. (blijf de derailleur bewegen de eerste tellen na het fixeren zodat de lijm de werking niet hindert!)
Normaal gezien zou ik mijn derailleur later niet meer uit elkaar moeten halen, vandaar dat ik voor secondenlijm heb gekozen… Indien het toch nodig zou zijn kan ik ze er met wat kracht wel terug uitkrijgen. De plastic busjes zullen echter hoogschtwaarschijnlijk wel beschadigd voor worden. Moest het nodig zijn maak ik deze dan wel eens van een stukje delrin of dergelijke, dat zijn zorgen voor later :)
Stockie

robzie
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 03 okt 2005 22:04

robzie 22 jul 2012 20:24

Niks meer gebeurt?

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 25 jul 2012 19:58

De Carbon onderdelen zijn gespoten in satijn vernis.
Intussen is het frame ook binnen om te spuiten. Binnen een week zou ik deze terug moeten hebben.
Verder ben ik een weekje op vakantie geweest, maar weldra komt het hele verdere verloop online :)
Stockie

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 27 jul 2012 13:38

Het frame is momenteel binnen voor spuitwerken.
Intussen zijn er nog wat andere onderdelen binnengekomen en aangepast.

Het crankstel met Sram Red bladen (815gram incl bottom bracket):

Afbeelding

De shifters:

Afbeelding

De voorderailleur met zwarte aluminium boutjes (60gram):

Afbeelding

De achterderailleur met zwarte aluminium boutjes en andere derailleurwieltjes (135gram):

Afbeelding


Momenteel ben ik nog aan het zoeken om de Cervélo zadelpen wat te tunen.
Ook het stuur en stuurpen zijn onderweg. Een Syntace F109 stuurpen met een Bontrager Race Lite VR stuur: Redelijk licht, zeer stijf en bovenal zeer betrouwbaar :)
Stockie

Plaats reactie