Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2020 12:03

Als je ziet wat de meerprijs is van met hand geslepen en gepolijste lugs bij Llewelyn (frameprijs bijna X2), dan vrees ik voor de prijs van de lokale framebouwers.

Een Tommasini zou je dan een koopje mogen noemen.
Campagnolo Ultra Dork

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 08 apr 2020 12:47

Ernie C. schreef: 08 apr 2020 12:03 Als je ziet wat de meerprijs is van met hand geslepen en gepolijste lugs bij Llewelyn (frameprijs bijna X2), dan vrees ik voor de prijs van de lokale framebouwers.

Een Tommasini zou je dan een koopje mogen noemen.
IK denk dat je serieus zou verschieten van de prijzen van Eddy Martelly en Jan Weymans zijn . Goedkoper dan Colnago, Tommasini , enz.... Eddy staat trouwens ieder jaar op de stalen ros beurs in Gent 2 standen van mij . Jan Weymans staat ook op iedere retrobeurs en zal ook wel die fleur de lis lugs liggen hebben en als je ze laat verchromen schitteren ze nog meer

http://www.martelly.be/index.html#models
https://www.tweewieler.nl/werkplaats/ar ... 1586343293

Degents
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2020 15:26

Degents 08 apr 2020 15:43

Hey guys, misschien kan ik hier mijn vraag stellen. Via een buurtbewoner heb ik een gazelle primavera 7000 gehad. Het plan was om deze fiets op te knappen voor een vriend van mij die niet genoeg geld heeft om er zelf één te kopen. Beide banden heb ik vervangen en de fiets helemaal goed afgesteld, helaas na 20 km brak de linkershifter af (shimano sora flight deck triple shifters). Dit is iets waar ik zelf geen ervaring mee heb dus de fiets naar de fietsenmaker gebracht, tot mijn verbazing vroeg hij 250,- euro. Dit ga ik natuurlijk niet doen, en ben zelf opzoek gegaan naar een shifter die op mijn fiets past. De enige shifter waarvan ik zeker weet dat die op mijn fiets past is 130 euro. Ik vroeg mij af of jullie een ander alternatief hebben voor mij!

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 08 apr 2020 16:24

Degents schreef: 08 apr 2020 15:43 Hey guys, misschien kan ik hier mijn vraag stellen. Via een buurtbewoner heb ik een gazelle primavera 7000 gehad. Het plan was om deze fiets op te knappen voor een vriend van mij die niet genoeg geld heeft om er zelf één te kopen. Beide banden heb ik vervangen en de fiets helemaal goed afgesteld, helaas na 20 km brak de linkershifter af (shimano sora flight deck triple shifters). Dit is iets waar ik zelf geen ervaring mee heb dus de fiets naar de fietsenmaker gebracht, tot mijn verbazing vroeg hij 250,- euro. Dit ga ik natuurlijk niet doen, en ben zelf opzoek gegaan naar een shifter die op mijn fiets past. De enige shifter waarvan ik zeker weet dat die op mijn fiets past is 130 euro. Ik vroeg mij af of jullie een ander alternatief hebben voor mij!

Sommige fietsenmakers zijn om niets verlegen .... 250 EUR ! dan krijg je toch een campa super record shifter ;) begrijp ook dat hij werkuren moet rekenen maar dit is echt wel overdreven . Zelfs 130 enkel aankoop is teveel . Mijn raad zoals altijd kijk eens op Marktplaats , 2de hands of vraag hier eens rond de meeste smijten dat gewoon weg . Voor zover ik weet moet bvb een tiagra, rsx, ultegra,... triple shifter ook wel passen . Nadeel is natuurlijk dat je er zelf niet kan aan sleutelen . Voor 20-25 EUR vindt je dit soort shifters . Niemand in jouw omgeving die je kan helpen bij het vervangen ?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2020 17:19

Een setje Microshift R7 zoeken. Dat moet voor minder dan 100€ kunnen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 apr 2020 20:41

@velo

Misschien is dit ook nog wel wat voor je. Het kan ook nog veel moderner. Zie de portofino.

https://officinabattaglin.com/products/ ... rosticana/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2020 21:17

sillah75 schreef: 08 apr 2020 12:47
Ernie C. schreef: 08 apr 2020 12:03 Als je ziet wat de meerprijs is van met hand geslepen en gepolijste lugs bij Llewelyn (frameprijs bijna X2), dan vrees ik voor de prijs van de lokale framebouwers.

Een Tommasini zou je dan een koopje mogen noemen.
IK denk dat je serieus zou verschieten van de prijzen van Eddy Martelly en Jan Weymans zijn . Goedkoper dan Colnago, Tommasini , enz.... Eddy staat trouwens ieder jaar op de stalen ros beurs in Gent 2 standen van mij . Jan Weymans staat ook op iedere retrobeurs en zal ook wel die fleur de lis lugs liggen hebben en als je ze laat verchromen schitteren ze nog meer

http://www.martelly.be/index.html#models
https://www.tweewieler.nl/werkplaats/ar ... 1586343293
Het probleem zit vooral in de uren die in verchromen en polijsten gaan zitten. Bij Weymans krijg je inderdaad veel waar voor je geld maar volgens mij verchroomd hij zelf niet. Dan ben je daarmee ook weer afhankelijk van andere partijen. Ook voor extravagant spuitwerk zul je naar iemand anders moeten gaan vrees ik. Bij Tommasini en Colnago is die expertise in house aanwezig. Die mensen doen heel de dag niks anders en dus waarschijnlijk ook sneller dan iemand die sporadisch een dergelijke opdracht krijgt. Ik denk dat de kosten onder de streep niet heel veel gaan verschillen.
Je hebt natuurlijk wel de mogelijkheid om een wat minder luxe buizenset te nemen. Dan bespaar je nog wat meer en voor het beoogde doel is het misschien niet eens erg.
Campagnolo Ultra Dork

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 08 apr 2020 22:23

Ernie C. schreef: 08 apr 2020 21:17

Het probleem zit vooral in de uren die in verchromen en polijsten gaan zitten. Bij Weymans krijg je inderdaad veel waar voor je geld maar volgens mij verchroomd hij zelf niet. Dan ben je daarmee ook weer afhankelijk van andere partijen. Ook voor extravagant spuitwerk zul je naar iemand anders moeten gaan vrees ik. Bij Tommasini en Colnago is die expertise in house aanwezig. Die mensen doen heel de dag niks anders en dus waarschijnlijk ook sneller dan iemand die sporadisch een dergelijke opdracht krijgt. Ik denk dat de kosten onder de streep niet heel veel gaan verschillen.
Je hebt natuurlijk wel de mogelijkheid om een wat minder luxe buizenset te nemen. Dan bespaar je nog wat meer en voor het beoogde doel is het misschien niet eens erg.
Verchromen doet hij idd zelf niet maar daar heeft hij zijn adresjes wel voor en alles kan op vraag wel verchroomd worden . Wat betreft het het spuitwerk heb je wel gelijk.
Hangt ervan af wat wat je zelf voor ogen hebt natuurlijk , ik vind de Tomassini ook mooi maar ik wou gewoon ook melden dat daarnaast ook nog de pure ambachtslui bestaan ( die misschien niet zo fancy zijn , maar daarom zeker niet minder werk afleveren )

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2020 08:39

Je hebt helemaal gelijk dat ook gewoon uit de buurt kan komen. Ik wil vooral zeggen dat in een fiets met geslepen, verchroomde en gepolijste lugs en een ingewikkeld spuitschema gewoon enorm veel uren gaan zitten. Dat wordt sowieso niet goedkoop.
Persoonlijk zie ik zo'n Weymans frame wel zitten hoor maar dan hoeft het niet al te overdreven te zijn qua ontwerp.
Campagnolo Ultra Dork

Degents
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2020 15:26

Degents 09 apr 2020 20:10

sillah75 schreef: 08 apr 2020 16:24
Degents schreef: 08 apr 2020 15:43 Hey guys, misschien kan ik hier mijn vraag stellen. Via een buurtbewoner heb ik een gazelle primavera 7000 gehad. Het plan was om deze fiets op te knappen voor een vriend van mij die niet genoeg geld heeft om er zelf één te kopen. Beide banden heb ik vervangen en de fiets helemaal goed afgesteld, helaas na 20 km brak de linkershifter af (shimano sora flight deck triple shifters). Dit is iets waar ik zelf geen ervaring mee heb dus de fiets naar de fietsenmaker gebracht, tot mijn verbazing vroeg hij 250,- euro. Dit ga ik natuurlijk niet doen, en ben zelf opzoek gegaan naar een shifter die op mijn fiets past. De enige shifter waarvan ik zeker weet dat die op mijn fiets past is 130 euro. Ik vroeg mij af of jullie een ander alternatief hebben voor mij!

Sommige fietsenmakers zijn om niets verlegen .... 250 EUR ! dan krijg je toch een campa super record shifter ;) begrijp ook dat hij werkuren moet rekenen maar dit is echt wel overdreven . Zelfs 130 enkel aankoop is teveel . Mijn raad zoals altijd kijk eens op Marktplaats , 2de hands of vraag hier eens rond de meeste smijten dat gewoon weg . Voor zover ik weet moet bvb een tiagra, rsx, ultegra,... triple shifter ook wel passen . Nadeel is natuurlijk dat je er zelf niet kan aan sleutelen . Voor 20-25 EUR vindt je dit soort shifters . Niemand in jouw omgeving die je kan helpen bij het vervangen ?
Thanks voor je reactie! Ik ga proberen zo'n goedkope shifter te kopen en proberen erop te zetten. Als het niet lukt, kan ik de fietsenmaker alsnog de shifter erop laten zetten (zal vast geen 250 euro kosten ;) )

peeters
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2020 10:27

peeters 10 apr 2020 12:22

Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste keer op deze forum en ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen.

Na het opruimen van mijn berging heb ik besloten om mijn fiets te gaan verkopen.
Deze fiets heb ik over mogen nemen van een vriend en staat (helaas) al een tijdje stil in de berging.

Alleen nu heb ik een probleempje... Uit welk jaar komt deze fiets nou eigenlijk?

Het betreft een Colnago Columbus SL (Doppio Spessore).

Hieronder heb ik een aantal foto's toegevoegd, om jullie wat meer inzicht te geven.

Ik zou dus graag wat meer over deze fiets willen weten zoals;
Uit welk jaar komt ze?
Is het een speciaal type onder de Colnago SL's?
Naar mijn idee is de fiets in goede staat, hoe denken jullie hierover?
In welke prijsklasse zou deze fiets thuishoren?

Ik wil alvast iedereen bedanken voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door peeters op 10 apr 2020 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 10 apr 2020 13:00

Het is een Colnago Super uit ~'89.
Op dat moment was de Super al niet meer dan de instapper van Colnago.
De SL buizenset was ooit de middenklasser van Columbus maar toen in feite al verouderd.
Afmontage, spuitschema en staat zijn niet geweldig dus geen interessante fiets voor een verzamelaar.
Dan ben je dus aangewezen op iemand die ermee wil gaan fietsen en zal de waarde navenant laag liggen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie