Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 12 apr 2012 19:01

Vorig jaar speciaal van marktplaats geplukt om een rondje met Jan Janssen zelf te kunnen fietsen tijdens de Jan Janssen forumrit. Hij was zelf ook nog onder de indruk van het mooie staal dat hij destijds had geleverd. ;-)

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 12 apr 2012 19:03

Wie maakte die toentertijd?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 12 apr 2012 19:04

bottecchia schreef:Vorig jaar speciaal van marktplaats geplukt om een rondje met Jan Janssen zelf te kunnen fietsen tijdens de Jan Janssen forumrit. Hij was zelf ook nog onder de indruk van het mooie staal dat hij destijds had geleverd. ;-)

Hoe oud is deze Jan ? ;)
Addict R1

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 12 apr 2012 19:12

Nu niet allemaal lastige vragen gaan stellen he. Als ik het goed heb is het jaren 70 maar veel concreter kan ik niet worden. Als het om materiaal gaat is mijn 'kennis' beperkt tot mooi/niet mooi.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 12 apr 2012 19:21

Je laatste zin gaat voor mij ook op.
Het moet toch echt door 'n Italiaan gemaakt zijn lijkt me. Misschien dattie in België woonde ...
Misschien dat Sunitram het weet..
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 apr 2012 19:44

Gazelle (m'n 4e) en met deze fiets heb ik inmiddels 3 keer de lange afstand van L'Eroica gereden.
Afbeelding

Als fan van de Raleigh ploeg en vooral fan van Peter Post ook zo'n rode pijl. Met deze fiets heb ik in 2011 de Retro Ronde van Vlaanderen gereden. Een van mijn slechtste prestaties in 42 jaar racefiets. Zo niet DE slechtste. Ze hebben wel om me gelachen! Nog zelfs :mrgreen:
Afbeelding

Van de week toegevoegd. Benotto (m'n 2de) die van m'n baas is geweest. Kijken of ik hem ga opknappen voor de Retro ronde of een ander leuk project. Net spul besteld voor de reparatieklus.
Afbeelding

Retro heeft in mijn ogen niet met de feitelijke leeftijd te maken. Gaat om het concept en m'n Coppi vind ik redelijk retro. Frame is al fors oud maar speciaal voor mij gespoten. Is een fiets die ik speciaal heb opgebouwd voor Parijs-Roubaix (what else) 2010. Dat was tevens het jubileum jaar dat Coppi 50 jaar dood was.
Afbeelding

Moeder alle moderne Gios fietsen. Een replica van de 1977 Gios waar De Vlaeminck z'n vierde Parijs-Roubaix mee binnenhaalde.
Fiets staat nu in de werkbok en wordt deze dagen afgebouwd. M'n 4e trouwens :shock:
Afbeelding

Er staat nog een stalen Merckx maar die is van m'n dochter.

Wishlist:
Cinelli Super Corsa alle kleuren
Gios Super Record met witte vakken
Bianchi Parigi-Roubaix

campa_staal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 okt 2011 19:04

campa_staal 12 apr 2012 20:14

@ Gastheerg: die Gazelle van jou vind ik echt mooi afgewerkt met dat bruine stuurlint en dat bruin zadel in combinatie met het gebroken wit van de kader.

Gebruikersavatar
sunitram
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 jul 2008 01:52
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar sunitram 13 apr 2012 00:02

Mijn L'Eroica fiets van vorig jaar. Gazelle Champion Mondial AA frame uit 1981 opgebouwd met Gipiemme en Modolo.

Afbeelding

Afbeelding
Liefhebber Nederlandse stalen racefietsen

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 apr 2012 08:36

campa_staal schreef:@ Gastheerg: die Gazelle van jou vind ik echt mooi afgewerkt met dat bruine stuurlint en dat bruin zadel in combinatie met het gebroken wit van de kader.
Ja ik ben er zelf ook wel content mee. Wilde eerst dit jaar op de Raleigh L'Eroica gaan rijden maar het wordt toch weer de Gazelle. Ik zit goed op die fiets. Hij daalt perfect, rij er goed mee over de stenen en ziet er niet slecht uit.

ronaldh
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jun 2011 21:35

ronaldh 13 apr 2012 08:40

campa_staal schreef:@ Gastheerg: die Gazelle van jou vind ik echt mooi afgewerkt met dat bruine stuurlint en dat bruin zadel in combinatie met het gebroken wit van de kader.
+1 schitterend !

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 14 apr 2012 12:15

Mijn twee Rossin's. Voor een foto hieronder klikken.
De linkse is van Jan Bogaert geweest in 1985. Dit was de ploegfiets van Verandalux Dries. De rechtse Rossin is een productie frame.
Er zitten wel een aantal verschillen tussen deze twee frames zoals de kabel die door de bovenbuis loopt, oogje voor het kaderplaatje, mannetje achter de bracket is anders en nog een aantal dingen die anders zijn. De ploegfiets heeft ook een apart serie nummer in het frame staan met de afkorting van de ploeg erin.

De linker heeft ook een originele Cinelli stuurpen met aan weerszijde Rossin erin gegraveerd en een tandblad met Rossin erin gegraveerd.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 15 apr 2012 18:30

Afbeelding
By okorodeluxe at 2009-09-17

Ik op m'n Batavus Professional (Columbus buis, géén Reynolds 531!) in de buurt van Turijn met op de achtergrond de Alpen. Met deze fiets rijd ik m'n tochtjes in Nederland en bouwde ik dan om voor op vakantie: zette ik er een compact crankset op. Maar dat hoeft niet meer want inmiddels is daar verschenen:

Afbeelding
By okorodeluxe at 2011-08-08

m'n huidige 'moutainbike' = fiets voor in de bergen. Koga Roadspeed 1981 met DuraAce remhoeven + Campa blokken: Die remmen je reetharen je neus uit 8-)
Met deze fiets heb ik een gedeelte van de koninginnenrit van de Tour de Suisse gereden en ben ik vorig jaar de Mont Ventoux en de Mont Faron opgeweest.

Afbeelding
By okorodeluxe at 2011-11-11

't Fietsje voor Mamaloe. Locomotief 'Tour de France' Helemaal Reynolds 531! Was oorspronkelijk opgebouwd met een Sturmey Archer III speed freewheel naaf. Maar nu ook geschikt voor de bergen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

De opvolger van m'n Gazelle Tour de L'Avenir: Gazelle Champion Mondial model 'G'. Een echte Champion maar dan de tourversie. Heeft zelfs een dynamohaak op de Reynolds 531 voorvork :P

De restauratie's heb ik beschreven op: http://www.klassiekeracefiets.info/2011 ... -van-theo/" onclick="window.open(this.href);return false; Zowiezo een leuke site.
Het aantrekkelijke aan stalen racers met verstellers op de buis vind ik dat je ze tot in 't oneindige kan ombouwen, upgraden etc.: De Koga was oorspronkelijk 2 x 5 speed Uniglide -als ik me niet vergis- en staat nu op 2 x 9 Hyperglide. Kàn gewoon!
Ik maak wel 's ritjes op moderne fietsen maar hoewel die eigenlijk veel makkelijker fietsen (vooral met dat schakelen aan 't stuur en met 10 en 11 cassettes achter) vind ik ze met die beschuitbussen als framebuizen zó lelijk dat ik er niet over pieker om zo'n ding aan te schaffen.
De stalen frames zijn dan wel een stuk levendiger (om 't zo maar 's uit te drukken) maar ook in bloedstollende afdalingen heb ik me op een stalen fiets nooit ongemakkelijk gevoeld.
Kortom, geinig om aan te sleutelen, lekker om op de fietsen, mooi om naar te kijken.

Plaats reactie