Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 07 apr 2019 19:24

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ... en ik ben vroeger ook begonnen met een Peus, net als toentertijd mijn beste vriend. Daar heb ik toch heel wat kilometers mee gereden. Daar zat ook niks bijzonders op, en dat ik nu alleen Gazelle fietsen heb, is gewoon zo gekomen. Strakke fiets Timo, helemaal in de kleuren van die tijd, nu nog een passend shirtje erbij hahaha.

Ik kreeg trouwens van de week nog de telefoontje van een oud-collega van me, die had ook weer wat gevonden. Of ik er interesse voor had. Hij zou nog foto's sturen, ben benieuwd.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 07 apr 2019 19:59

H-W schreef: 07 apr 2019 19:24 Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ... en ik ben vroeger ook begonnen met een Peus, net als toentertijd mijn beste vriend. Daar heb ik toch heel wat kilometers mee gereden. Daar zat ook niks bijzonders op, en dat ik nu alleen Gazelle fietsen heb, is gewoon zo gekomen. Strakke fiets Timo, helemaal in de kleuren van die tijd, nu nog een passend shirtje erbij hahaha.

Ik kreeg trouwens van de week nog de telefoontje van een oud-collega van me, die had ook weer wat gevonden. Of ik er interesse voor had. Hij zou nog foto's sturen, ben benieuwd.
Dat shirtje komt goed: heb nog een Vêtements Z shirtje dat ik in 1990 kocht. Hier ben ik - weliswaar zonder dat shirt - in 1991 onderweg in Oostenrijk op een Peugeot met inderdaad kleuren van die tijd :winkthumb:

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 apr 2019 21:44

Suntour is vaak goed verzonnen maar slecht uitgevoerd, past dus prima op een Franse fiets :mrgreen: Ik had eenseen collega die beweerde dat Peugeot frames heel slecht gebouwd waren. We hebben toen de proef op de som genomen en frame in stukken geslepen. Wat we zagen was inderdaad om te huilen. Een aantal buizen zat heel slecht passend in de lugs. Dit moet wel van invloed zijn geweest op de stijfheid.

Zo'n Peugeot Team Line uit de late jaren 90 van Genius of Neuron is toch wel begeerlijk zonder dat het de hoofdprijs hoeft te kosten. Ook deze fiets mag er gewoon wezen maar ik ben wel benieuwd in hoeverre zoiets zich kan meten met de concurrentie met een betere naam.
Campagnolo Ultra Dork

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 07 apr 2019 23:22

Ernie C. schreef: 07 apr 2019 21:44 Suntour is vaak goed verzonnen maar slecht uitgevoerd, past dus prima op een Franse fiets :mrgreen: Ik had eenseen collega die beweerde dat Peugeot frames heel slecht gebouwd waren. We hebben toen de proef op de som genomen en frame in stukken geslepen. Wat we zagen was inderdaad om te huilen. Een aantal buizen zat heel slecht passend in de lugs. Dit moet wel van invloed zijn geweest op de stijfheid.

Zo'n Peugeot Team Line uit de late jaren 90 van Genius of Neuron is toch wel begeerlijk zonder dat het de hoofdprijs hoeft te kosten. Ook deze fiets mag er gewoon wezen maar ik ben wel benieuwd in hoeverre zoiets zich kan meten met de concurrentie met een betere naam.
Geen competitie voor de Koga :D
Giant TCR Advanced 1

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 apr 2019 09:22

DeeJeeEric schreef: 07 apr 2019 23:22Geen competitie voor de Koga :D
Ik heb vorig jaar nog een Koga opgeknapt voor een vriendin. Het enige wat mij - naast het hoge gewicht van het frame - tegenstaat zijn de rubberen inserts van de kabelgeleiding bovenop de bovenbuis. Ziet er gelikt uit maar zeer gevoelig voor vocht en daarmee roestvorming.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

pieterwi
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 apr 2019 17:37

pieterwi 09 apr 2019 20:55

Heeft er iemand ervaring met het zelf overspuiten/lakken van een frame. Het gaat hierbij om een oude Vittorio met Colombus buizen. Kleur is blauw-geel en staat me niet zo aan. Hoe pak ik dat best aan?

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 09 apr 2019 21:06

Je zou eens naar https://spray.bike kunnen kijken. Heb het zelf op twee fietsen gebruikt en het werkt echt heel simpel.
🚴🏻Strava

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2019 21:15

Ik zou hem gewoon zo laten, wat leren sleutelen met het onderhoud van de fiets en hem over een tijdje een keer helemaal uit elkaar halen en goed laten spuiten. Met een dergelijk frame moet je niet gaan prutsen.
Campagnolo Ultra Dork

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 09 apr 2019 21:48

Ernie C. schreef: 09 apr 2019 21:15 Ik zou hem gewoon zo laten, wat leren sleutelen met het onderhoud van de fiets en hem over een tijdje een keer helemaal uit elkaar halen en goed laten spuiten. Met een dergelijk frame moet je niet gaan prutsen.

+1 :like:

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 09 apr 2019 21:58

Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je een paar tientjes uitgeeft aan verf en dat het mislukt? Dan haal je het er weer af en laat je hem alsnog professioneel spuiten...
Gewoon proberen als het je leuk lijkt om te doen, je bent op z'n minst een ervaring rijker.
🚴🏻Strava

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 09 apr 2019 22:17

timo2.0 schreef: 08 apr 2019 09:22
DeeJeeEric schreef: 07 apr 2019 23:22Geen competitie voor de Koga :D
Ik heb vorig jaar nog een Koga opgeknapt voor een vriendin. Het enige wat mij - naast het hoge gewicht van het frame - tegenstaat zijn de rubberen inserts van de kabelgeleiding bovenop de bovenbuis. Ziet er gelikt uit maar zeer gevoelig voor vocht en daarmee roestvorming.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Knappe fiets, erg goed gelukt. Shimano 600 groep? en weet je ook wel frame dit is en jaartal? heb zelf een aantal Koga's gehad en ben altijd nieuwschierig
Giant TCR Advanced 1

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2019 22:18

PietH schreef: 09 apr 2019 21:58 Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je een paar tientjes uitgeeft aan verf en dat het mislukt? Dan haal je het er weer af en laat je hem alsnog professioneel spuiten...
Gewoon proberen als het je leuk lijkt om te doen, je bent op z'n minst een ervaring rijker.
Maar dan is het hele concept van een fiets onder de 300 euro wel om zeep. Een Columbus EL frame is het waard om te investeren in goed spuitwerk maar als daar geen budget voor is dan in origineel altijd beter.

Als de tijd rijp is voor een ander kleurtje zou ik zeker ook overwegen om dat via Vittorio te laten doen. Dat maakt het net dat beetje origineler.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie