Retro / oudere fietsen
Gekookte lijnolie is een goed idee. Bedoelde eigenlijk alle onderdelen zijn eraf maar "afgebouwd"was een verkeerde woordkeuze Gerinkel zit alleen in de voor en achtervork omdat daar die kleine gaatjes inzitten. (Om te ontgassen bij het lassen). Wilde even informeren of iemand hier al eens iets op verzonnen had. Hoor je idd niet bij het fietsen dus denk dat ik eraf ga blijven, maar was netter om het frame helemaal clean te krijgen.
Weet iemand wat voor een lak gebruikt werd voor stalen frames rond 1985 (colnago export)? Urethaan lak is tegenwoordig het sterkste voor zover ik uit kan vinden, maar voor spotrepair is het het beste zo dicht mogelijk bij orgineel te komen lijkt me. Zie vaak enamel (email) als suggestie. (Lakstiften van motip zijn acryl. Voor bijstippen wellicht ok maar wil wat grotere stukken bijspuiten).
Klassieke truc is om een beetje verf of blanke lak in de buis te spuiten en te hopen dat het rammeltje vast komt te zitten in de lak of verf.
Bepaalde type spuitbussen wordt ook een knop met slangetje bijgeleverd, daarmee kun je met wat geluk ook lak in de buis spuiten.
Bepaalde type spuitbussen wordt ook een knop met slangetje bijgeleverd, daarmee kun je met wat geluk ook lak in de buis spuiten.
email....emaille dus!
Bij Italiaanse frames werd vroeger vaak hele slechte lak gebruikt en zeker geen emaille, daar hadden de NL fabrieken patent op...
En da's goed voor thuisopknappers, gewoon schuren en bij/overspuiten is dan makkelijker.,
En da's goed voor thuisopknappers, gewoon schuren en bij/overspuiten is dan makkelijker.,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 27 sep 2012 09:59
Na de verkoop van mijn oude Peugeot, gisteren ook terug eigenaar geworden van niet één maar twee retro bikes. Ineens stonden daar 2 Koga Miyata's te koop.
Een zeer mooie in originele staat Gents Touring in maat 59 à 61, nog eens nameten.
Lak ziet er nog zeer mooi uit, alles werkt, op één veiligheidsremhendel, deze is aan de rechterkant afgebroken.
En dan nog een Gentsracer op de velgen, pedalen en achterderailleur (detailleur heb ik reeds gevonden) na ook origineel (shimano 600 Arabesque) in maat 58. Voor deze zoek ik nog de originele mavic velgen met shimano 600 naven.
Er is nog wat werk aan, maar we krijgen deze wel weer mooi.
Zoals onderstaande foto zijn ze gekocht, nog niets aan opgekuist.
Een zeer mooie in originele staat Gents Touring in maat 59 à 61, nog eens nameten.
Lak ziet er nog zeer mooi uit, alles werkt, op één veiligheidsremhendel, deze is aan de rechterkant afgebroken.
En dan nog een Gentsracer op de velgen, pedalen en achterderailleur (detailleur heb ik reeds gevonden) na ook origineel (shimano 600 Arabesque) in maat 58. Voor deze zoek ik nog de originele mavic velgen met shimano 600 naven.
Er is nog wat werk aan, maar we krijgen deze wel weer mooi.
Zoals onderstaande foto zijn ze gekocht, nog niets aan opgekuist.
Onlangs een oude Motobecane Prestige overgenomen van een liefhebber. Hij was de tweede eigenaar en alles schijnt nog origineel te zijn, behalve de banden, het zadel en het schuim op het stuur. Doelstelling is om hiermee het fietsen echt op te gaan pakken en met mooi weer deels als woon-werkverkeer te gaan gebruiken
Nou ben ik alleen benieuwd welk bouwjaar het is en eventueel verdere informatie (brochure, gewicht o.i.d., puur uit interesse). Het is een stalen 1020 frame en er zit een 2x5 huret systeem op, mocht dat helpen. Voor zover ik het kan vinden, komt het waarschijnlijk uit de mid jaren 70, maar in folders komt de prestige nergens naar voren.
Nou ben ik alleen benieuwd welk bouwjaar het is en eventueel verdere informatie (brochure, gewicht o.i.d., puur uit interesse). Het is een stalen 1020 frame en er zit een 2x5 huret systeem op, mocht dat helpen. Voor zover ik het kan vinden, komt het waarschijnlijk uit de mid jaren 70, maar in folders komt de prestige nergens naar voren.
Laatst gewijzigd door mhalmingh op 08 mar 2021 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, specificaties kan ik inderdaad zo bekijken, beetje verkeerde bewoording. Doelde meer op iets van een brochure o.i.d., eventueel gewicht. Puur uit interesse en niet zozeer omdat het nuttig is.
Van zo'n ding is het gewicht totaal niet interessant, zal een kilo of 11 , 12 zijn....en je kan hem, heel merkwaardig, ook zelf aan een haak met unster hangen.
Het is ook geen racefiets, maar een sportfiets zoals dat toen heette.
Het is ook geen racefiets, maar een sportfiets zoals dat toen heette.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig