Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mei 2020 20:00

Ja, dat was ook mijn idee.....
De meeste hulzen zijn 80 mm lang en dat lijkt me voldoende om de pen te behoeden voor "werken"in het frame.
Is de huls nog maar 40 a 50 mm , dan lijkt deze situatie gedoemd om op termijn te falen, ik hoop voor je dat het werkt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 11 mei 2020 15:21

Het wordt dus een nieuwe huls aanschaffen en opnieuw proberen. Maar dan de huls wel alleen plaatselijk bewerken. Wordt vervolgd .....

Iets anders: mocht iemand een A-Head stuurpen met de volgende specs hebben liggen, dan houd ik me aanbevolen:
  • * lengte 105 - 110 mm
  • * vorkbuisdiameter 1 inch (ik heb zelf al een aantal 1 1/8 pennen liggen, maar wil liever geen shim/adapter gebruiken)
  • * stuurdiameter 26.0
  • * rise/drop 6-8 graden
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 mei 2020 15:25

Werkt perfect hoor zo'n pashulsje van 1"naar 11/8", ik heb ze jaren gebruikt zonder ook maar het minste probleem.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 11 mei 2020 20:15

Is wel zo, ik heb er zelf ook ervaring mee op een andere fiets. Het is meer voor de looks eigenlijk. Ik vind dat een 1 1/8 pen een beetje "bulky" uitziet op een fiets met klassieke buizen zoals die van de Concorde.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 12 mei 2020 10:37

jackbrown schreef: 11 mei 2020 15:21 Het wordt dus een nieuwe huls aanschaffen en opnieuw proberen. Maar dan de huls wel alleen plaatselijk bewerken. Wordt vervolgd .....

Iets anders: mocht iemand een A-Head stuurpen met de volgende specs hebben liggen, dan houd ik me aanbevolen:
  • * lengte 105 - 110 mm
  • * vorkbuisdiameter 1 inch (ik heb zelf al een aantal 1 1/8 pennen liggen, maar wil liever geen shim/adapter gebruiken)
  • * stuurdiameter 26.0
  • * rise/drop 6-8 graden
Deze misschien? Ik zie alleen niet zo snel, wat de drop is.

https://www.ebay.nl/itm/3T-3TTT-model-M ... SwclFeMocV

De advertentie is volgens mij van Mario Verhoeven, die wel meer aardige vintage spulletjes heeft:

https://defietsenmaker.nl/?v=796834e7a283

moonwatch
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jan 2019 16:16
Contact

moonwatch 13 mei 2020 20:33

Afbeelding

Mijn RIH met her en der wat kleine updates (crosspost met topic Foto van je Fiets).

Shuttle
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2020 21:06

Shuttle 15 mei 2020 20:34

Hallo,

Sinds gisteren nieuw op dit forum.
Ik heb me deze week een Gazelle Olympia koersfiets aangeschaft, afgemonteerd met de Shimano Exage 400Ex groep en met Alesa Wielen.

Afbeelding

Wie kan er wat meer vertellen van dit model? Ik gok dat het bouwjaar ergens 93 of zo is.


Deze fiets komt als aanvulling op mijn Moser fiets die ik al een 25 jaar in bezit heb (ooit tweedehands gekocht). Voorvork is niet meer origineel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan hier iemand iets meer over vertellen:

De shifters en de voorderailleur zijn Shimano 105

Afbeelding

De achterderailleur kan ik niet thuisbrengen, maar lijkt me geen 105?

Afbeelding

Remmen kan ik net meer lezen, maar ik zou zeggen dat ik iets van 500 of zo kan lezen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 16 mei 2020 00:10

Olympia was het instapmodel van Gazelle. De geometrie is eigenlijk hetzelfde als de overige Gazelle racefietsen. Wat materiaal betreft iets zwaarder en simpeler dan de wat er boven zat. Bouwjaar zou je moeten kunnen zien aan het framenummer onder de bottom bracket.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 19 mei 2020 09:28

jackbrown schreef: 11 mei 2020 20:15 Is wel zo, ik heb er zelf ook ervaring mee op een andere fiets. Het is meer voor de looks eigenlijk. Ik vind dat een 1 1/8 pen een beetje "bulky" uitziet op een fiets met klassieke buizen zoals die van de Concorde.
Ik heb nog een ITM Big One in zwart liggen. Of hij exact voldoet aan je specificaties zou ik even moeten nakijken.

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 19 mei 2020 12:18

Rey953 schreef: 19 mei 2020 09:28
jackbrown schreef: 11 mei 2020 20:15 Is wel zo, ik heb er zelf ook ervaring mee op een andere fiets. Het is meer voor de looks eigenlijk. Ik vind dat een 1 1/8 pen een beetje "bulky" uitziet op een fiets met klassieke buizen zoals die van de Concorde.
Ik heb nog een ITM Big One in zwart liggen. Of hij exact voldoet aan je specificaties zou ik even moeten nakijken.
Graag! Je kunt mij ook een pb sturen. Alvast bedankt.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 19 mei 2020 12:23

hotrod schreef: 12 mei 2020 10:37
jackbrown schreef: 11 mei 2020 15:21 Het wordt dus een nieuwe huls aanschaffen en opnieuw proberen. Maar dan de huls wel alleen plaatselijk bewerken. Wordt vervolgd .....

Iets anders: mocht iemand een A-Head stuurpen met de volgende specs hebben liggen, dan houd ik me aanbevolen:
  • * lengte 105 - 110 mm
  • * vorkbuisdiameter 1 inch (ik heb zelf al een aantal 1 1/8 pennen liggen, maar wil liever geen shim/adapter gebruiken)
  • * stuurdiameter 26.0
  • * rise/drop 6-8 graden
Deze misschien? Ik zie alleen niet zo snel, wat de drop is.

https://www.ebay.nl/itm/3T-3TTT-model-M ... SwclFeMocV

De advertentie is volgens mij van Mario Verhoeven, die wel meer aardige vintage spulletjes heeft:

https://defietsenmaker.nl/?v=796834e7a283
Bedankt voor de info. Daar vind ik idd bijna precies wat ik nodig heb. Enige punt is nl. - en dat heb ik niet met zoveel woorden gemeld in mijn specs - dat deze stuurpennen niet omkeerbaar zijn. En dat heb ik liever wel. Maar ik heb hieraan een goede optie.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 30 jun 2020 17:56

Gisteren een stalen Peugeot Galibier met Reynolds 501 buizen en bijna volledig Shimano 600 (6207) opgehaald. Zit nu een bull-hornstuur op met 'stadsremgrepen', nu dus opzoek naar een klassiek racestuur en bijbehorende grepen. Klopt het dat er een Sakae Road Champion stuur op "hoort"?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Plaats reactie