Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 jan 2022 22:22

Wat wil je ermee doen? Hoe moderner het staal hoe beter het rijdt in mijn ogen.

De echte echte raceframes hebben niet veel ruimte. Al valt het vaak best mee. Maar als je goed kijkt heeft bovenstaand frame spatbordoogjes. Dus een echt wedstrijdframe was het in die jaren ook niet. 531 kwam in velen smaakjes en buttings over de jaren. Dus 531 alleen zegt ook niet alles. Een late 531competition Gazelle uit de 90s is totaal iets anders dan bovenstaande batavus.

De frames met spatbordoogjes hebben vaak ook wat meer ruimte. Ik heb hier nog een koga gentracer ( nu fixie ) hangen die op zich wel ruimte genoeg lijkt te hebben voor 28c inclusief spatborden op 700c. Maar op 650 en long reach kan je dan waarschijnlijk dus 35mm kwijt en krijg je het bovenstaande. Ik denk dat het nog best wel krap is in die fiets op de foto.

Een beetje randonneur frame heeft sowieso wel genoeg plek, maar dan zit je weer vaak met cantilever remmen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 14 jan 2022 22:31

Ja, goede vraag :)

Voor de toerist uithangen heb ik wel een vakantiefiets met ballonbanden en Franse cantilevers.
Mijn Gazelle gebruik ik voor rondjes in de omgeving. 23mm vind ik te smal, maar met 25mm banden en 13c velgen rolt het wat zijwaarts in de bochten. En ik wordt heel blij van souplesse, dat merk ik echt, en er zijn echt wel soepeler fietsen dan de Gazelle Special. Mooier wordt wel lastig, wat mij betreft :)
Ik rij rondjes van 80 tot 100km in de buurt, bijna alles vlak. Klimvakanties lijk ik wat opgegeven te hebben, al ben ik vast nog niet de oudste op het forum ;)

Bovenstaande Batavus zal ook weinig marge hebben, maar 28mm banden met 19c velgen zou ik al erg prettig vinden op mijn rondjes rondom mijn woonplaats.
Ah, natuurlijk, Reynolds 531 is de staalsoort, het zegt nog niet alles over de buizen en de toepassing. En spatbordoogjes geeft al een hint over waar het frame voor bedoeld is, een hint richting bredere banden. Dank voor je antwoord.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 jan 2022 22:39

Mijn koga is trouwens eind 70er jaren ofzo. Best wel vergelijkbaar met bovenstaand frame. Later werd die wat hoger in de markt gezet met echte raceframes. Het is geen bijzonder staal, maar fietst op zich wel oke. Geen 531

Als je met soepel een niet zo stijf frame zoekt zijn dit soort vroege kogas wel prima. In ieder geval beter dan Franse frames met vreemde maten voor vanalles en nogwat. Al zijn bijvoorbeeld Koga de randonneur frames natuurlijk een stuk zwaarder gebouwd en dus ook een stuk stijver. Zeker de late frames, dat zijn echt tanks op twee wielen. Denk dat je die dus niet zoekt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 jan 2022 22:48

Er staat trouwens een dergelijk Batavus competition fietsje op marktplaats in 61ct. Wat een verschil met bovenstaand plaatje! Dus je moet een beetje door de fietsjes heenkijken laat ik maar zeggen.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ition-61cm
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 14 jan 2022 22:58

Ik heb brede banden in mijn Gazelle Trim Trophy gehad. Uit 1986 of 87. Zitten inderdaad oogjes aan. Waren zelfs echte gravelbanden. Werd wel krap met de remmen en het achterwiel helemaal achterin de bevestiging geschoven. Niet alles 531 maar de hoofdtriangel wel.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 14 jan 2022 23:06

Maat 61 is voor mij al maatje dranghek :) Bovenbuis van 58 en zitbuis van 56 zou ideaal zijn. Samen met een relatief korte stuurpen zou dat goed passen en ook goed sturen voor me, verwacht ik zo.

Ja, Franse maten :) Maar ik zit al een aantal jaar in de Franse hoek. Is het dan zo dat als er Huret spul op zit, dan is het met Franse maten, en met Shimano dan is het met moderne maten? Of is dat weer te simpel gedacht? Met neo-retro opbouwen vanaf frame zijn moderne maten toch wel fijn.
Met Koga heb ik wat minder, maar soms is het ook gewoon een merk ervaren en dan pas ontstaat de liefde. Miyata valt al heel anders voor me, dus ik zal vast gevoelig zijn voor stickers op een frame :)

Ik zoek niet perse 531 of SLX, maar eigenlijk meer de eigenschappen; souplesse, levendig, comfort (smooth).

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 14 jan 2022 23:08

EmPeHa schreef: 14 jan 2022 22:58 Ik heb brede banden in mijn Gazelle Trim Trophy gehad. Uit 1986 of 87. Zitten inderdaad oogjes aan. Waren zelfs echte gravelbanden. Werd wel krap met de remmen en het achterwiel helemaal achterin de bevestiging geschoven. Niet alles 531 maar de hoofdtriangel wel.
Dat is dan toch weer anders dan de Formula :) Gazelle heeft teveel modellen gehad :)
Nu nog in de juiste maat en kleur vinden :)

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 14 jan 2022 23:28

Mijn Peugeot met Reynolds 501 buizen uit 1987 kan ook makkelijk 30 mm bandjes hebben. Passen alleen niet door de remhoeven. Het frame heeft (helaas) geen spatbordoogjes. Gelukkig ook geen exotische Franse maten, maar er is ook geen uitsparing voor een zadelpenklem dus er zit een zadelpen met expander in... hoe verzin je het
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 10:21

De exotich franse maten zijn ook vooral van nog eerder. Reynolds 501 is een vrij goedkope buizenset geweest. Zadelpennen met expander vindt ik eigenlijk echt gaaf qua looks, maar dat lukt dus ook alleen maar bij een vrij dikke zitbuis.

Het probleem dat het niet onder de rem door gaat zal je vaak ook als eerste hebben. Vandaag dat de 650 wielmaat met long reach calipers op zich een goede oplossing is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 15 jan 2022 11:29

Qua looks is zo'n zadelpen met expander inderdaad wel gaaf, maar het heeft vooral een hoop nadelen. Om bijvoorbeeld het zadel in hoogte te verstellen, moet het hele zadel eraf om bij de klembout van de expander te kunnen komen. Of als 'ie kapot gaat, dan mag je zelf iets fabriceren met een wig-constructie van een klassieke stuurpen, want zo'n expander is inmiddels behoorlijk zeldzaam. En als het je al lukt om er eentje te vinden, mag je flink de portemonnee trekken.

Die zadelpen van mij is eigenlijk net een paar millimeter te kort, dus steekt 'ie net iets te ver uit het frame. Maar ik vermoed dat dat prima moet kunnen, omdat daar vast wel iets van marge ingebouwd zal zijn.

Even uit nieuwsgierigheid: Is het een optie om in dit frame zelf een uitsparing in de zadelbuis te maken en er een zadelpenklem op te zetten?

Ik droom er ook nog wel eens van om een moderne groep op dit frame te zetten met wielen waar wat dikkere banden op passen (bijvoorbeeld de voorgestelde 650b). Als ik dat met een niet al te groot budget zou doen, welke groepset zouden jullie mij dan aanraden? En bestaan er nog geschikte crankstellen voor vierkante trapassen? Of zou ik dan mijn BB moeten laten vlakken en een Shimano HTII of iets vergelijkbaars monteren?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 11:39

De zadelpen los is waarschijnlijk meer waard dan de hele fiets.

Dat ligt een beetje aan de buitenmaten en of je dus een klem hebt die erover past en hoe hoog dat stukje zitbuis daar is. In theorie niet veel anders dan een rond gaatje boven en een kleine groef zagen.

Bij nood kan je er ook een geintegreerde klem op laten solderen. De buis zal dik genoeg zijn. Maar of dat de kosten waard is bij een oude peugeot betwijfel ik.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 jan 2022 11:41

Lekker vierkant laten en er zijn nog wel genoeg crankstellen die kunnen werken. Overigens is een gevlakt bracket voor vierkante cartidge assen ook beter hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie