Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 mar 2017 08:42

Gewoon af en toe weer mee gaan fietsen. Dan ga je hem vanzelf weer waarderen.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 15 mar 2017 10:15

Je bent knetter gek als je hem verkoopt. (tenzij je het geld nodig hebt voor een primaire levensbehoefte)

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 15 mar 2017 15:06

Mijn winterproject kan eindelijk naar buiten! In 1981 (het zou ook 1980 kunnen zijn geweest, daar wil ik af wezen) aangeschaft van de opbrengst van diverse krantenwijken. De verdiensten daarop waren zodanig dat lonkende Gazelles Champion Mondial en Tour de l' Avenir in de etalage van rijwielhandel Albers helaas buiten bereik waren. Het werd daarom een Motobecane van concurrent Roelfsema, destijds verkocht onder de typenaam C2S. Hij leek als twee druppels water op deze Super Mirage (maar dan zonder de Super Mirage transfer).
Afbeelding

In de jaren daarna begon ik de fiets te upgraden, o.a. andere wielen, zadel, remmen, derailleurs, crankstel en wielen.
Van de fiets zoals ik die heb gekocht resteren slecht het stuur en het frame (althans deels waarover hieronder meer).
Heel veel heb ik er eigenlijk nooit op gefietst, ik schat dat hij in 36 jaar de 10.000 km nog niet heeft gehaald. Sleutelen aan de fiets mocht ik echter graag doen, liefst met Radio Tour de France op de achtergrond. De kleur vond ik eigenlijk ook niet zo mooi, daarom heb ik hem kaalgeschuurd en bij autospuiter Kruize in VW antracietgrijs metallic (destijds een populaire kleur voor auto's) laten overspuiten. Ik had altijd ook de indruk dat het frame (61cm) net iets te klein voor me was. Achteraf blijkt dit toch meer aan de korte zadelpen te hebben gelegen, mijn De Rosa Nuovo Classico die ik vorige herfst heb opgebouwd en die op maat is gebouwd blijkt vrijwel dezelfde geometrie te hebben. Het was de bedoeling de Motobecane door te schuiven naar mijn oudste zoon die inmiddels een lengte heeft bereikt waarmee hij er goed op kan fietsen en dan lekker samen tochtjes te maken.
Helaas bleek hij bij inspectie tijdens een grote beurt die ik hem aan het einde van de zomer gaf zo ongeveer total loss, de balhoofdbuis was ingescheurd rond de onderste lug en het was een kwestie van tijd voordat deze volledig doormidden zou zijn.
Gelukkig zijn er dan toch nog mogelijkheden, al zijn ze economisch niet geheel te verantwoorden. Marten Gerritsen van M-Engineering heeft vakkundig twee nieuwe buizen in het frame gesoldeerd (de onderste buis was al eens eerder ingescheurd achter de lug en provisorisch gerepareerd). Het frame is nu dan ook een unieke combinatie van Vitus en Columbus buizen. Hij heeft gelijk ook nog een paar nokken aan het frame gesoldeerd zodat de commandeurs en kabelrouting nu eindelijk helemaal 'professioneel' zijn. Ik heb hem helemaal kaalgeschuurd, een kleurenschema bedacht en dat met de hand opgebracht met veel geduld, schuren, laagjes Rustoleum Combicolor en polijsten met Ultimate Compound. Het wijkt totaal af van de originele Motobecane kleuren en decals maar die hebben me nooit heel erg kunnen bekoren. Zag overigens later ergens een plaatje van een Motobecane uit de jaren '70 die een soortgelijke opzet had (basiskleur met 1 wit kader) maar ik weet niet of dat origineel was.
Omdat ik toch witte verf had gelijk ook maar even de cranks en spider opnieuw gelakt, daar is het wit overigens wel origineel.
En zo ziet hij er dan nu uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Specificatie
- Frame dus een mix van Columbus en Vitus buizen
- Trapas, cranks en pedalen: Miche Leader
- Kettingbladen: Miche 52-42
- Ketting: Regina (dacht ik)
- Remmen en derailleurs: Shimano 600EX arabesque
- Cassette: Shimano Uniglide 13-18
- Balhoofd: Shimano 600EX
- Stuurpen: SR
- Stuur: Motobecane
- Stuurlint: Selle Italia
- Wielen: Mavic g40 velgen met Shimano 600EX naven
- Banden: Vittoria Corsa
- Zadel: Specialized Romin Evo

Dat zadel zit er nog maar kort op (gelukje met een faillisementsveiling), het past er eigenlijk niet zo goed bij maar zit wel erg lekker. Er zat daarvoor het bekende San Marco zadel op van Selle Italia maar dat was na zoveel jaren niet bepaald stralend wit meer en plaatselijk beschadigd. Heeft er hier iemand een tip of de verflaag op een zadel te herstellen is?
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 15 mar 2017 16:55

Tandwielen niet goed gemonteerd, zie pinnetje
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 15 mar 2017 19:12

Nu je het zegt, schiet het mij weer wat te binnen, ik vroeg me al af waar dat pinnetje ook al weeer voor was, ik geloof dat het achter de crank moet zitten en dan voorkomt het dat de ketting tussen blad en crank kan vallen?
Het blad zit in ieder geval wel met de goede kant naar buiten gemonteerd, andersom verzinken de bladboutjes niet.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 15 mar 2017 19:19

Mooie fiets.
Veel meer kleur dan in de originele kleurstelling.

Echt leer is vaak wel te herstellen, maar ik ben geen deskundige. In het tv-programma Car SOS zijn een paar afleveringen met een leerdeskundige. Wellcht kun je daarmee wat inspiratie opdoen.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 mar 2017 19:44

Zadel naar Corné Bouman sturen dan heb je hem voor een paar tientjes weer in hagelnieuw leer

https://www.facebook.com/groups/988252617952153/
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 15 mar 2017 21:12

+1 vakmanschap !

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mar 2017 21:27

thie schreef:
jansen2.0 schreef:Tandwielen niet goed gemonteerd, zie pinnetje
Nu je het zegt, schiet het mij weer wat te binnen, ik vroeg me al af waar dat pinnetje ook al weeer voor was, ik geloof dat het achter de crank moet zitten en dan voorkomt het dat de ketting tussen blad en crank kan vallen?
Het blad zit in ieder geval wel met de goede kant naar buiten gemonteerd, andersom verzinken de bladboutjes niet.
Nog even losmaken die hap en goed monteren, anders de Technopolietsie op je dak...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 21 mar 2017 19:02

Mooi om te lezen dat er weer allerlei fietsen opduiken en winterprojectjes klaar zijn. Ik zal ook nog even een duit in het zakje doen :

Afbeelding

Binnenkort gaat deze fiets helemaal uit elkaar en komt de juiste, periodecorrecte, groep erop. Alleen nog een mooie stuurpen scoren, het stuur dat er hier eerst op zat heeft een nieuwe bestemming gevonden. ;) Trouwens niet op de foto, een Chorus Contax headset.

DieAnder
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2015 00:43

DieAnder 26 mar 2017 03:37

Met een Contax kun je ook een hele mooie, periode correcte, fotocamera in de hand hebben 8-)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 mar 2017 12:56

Kwijl................en het G1/G2 concept had van mij in een digitale variant mogen komen :mrgreen:

Plaats reactie