Retro / oudere fietsen
Het eerste wat je moet vervangen is die waterpomptang. die heeft niks in de buurt van een fiets te zoeken .
Verder zou ik niet al teveel geld gaan spenderen aan zo'n Franse toerfiets. Gewoon netjes maken en zaken als ketting, cassette, trapas en freewheel indien nodig vernieuwen en van gaan genieten. Goed wordt het toch nooit en bij Franse fietsen zijn dat soort zaken soms al uitdagend genoeg om te vinden.
Verder zou ik niet al teveel geld gaan spenderen aan zo'n Franse toerfiets. Gewoon netjes maken en zaken als ketting, cassette, trapas en freewheel indien nodig vernieuwen en van gaan genieten. Goed wordt het toch nooit en bij Franse fietsen zijn dat soort zaken soms al uitdagend genoeg om te vinden.
Campagnolo Ultra Dork
Reactie van Ivo is eerder een mening, helaas heb ik daar dus niet zoveel aan. Hij remde voorheen al slecht.
Timo en Ernie, dank je voor jullie reactie.
Het is ook niet de bedoeling om alles echt voor nieuw nieuw te vervangen.
Eerder dat ik mij aan het verdiepen ben van wat er überhaupt nog voor te krijgen is om te vervangen (weliswaar 2e hands).
Hij schakelt wat schokkerig en de remmen kunnen beter volgens mij, dus ik ga alles eerst eens grondig schoonmaken, inclusief de ketting en tandwielen en dan nog eens kijken.
Misschien als ik alles goed schoongemaakt heb en de rem+schakel kabels in ieder geval vervangen heb, functioneert het al beter lijkt mij.
Ga er vanuit dat je de boel ook nog kunt finetunen.
EDIT: Ernie, kun je mij nog vertellen wat je exact bedoeld met de volgende termen?
Cassette en freewheel?
Is dat iets van de aandrijving? Grote tandwiel en iets bij de derailleur? Of zit ik volledig mis
Timo en Ernie, dank je voor jullie reactie.
Het is ook niet de bedoeling om alles echt voor nieuw nieuw te vervangen.
Eerder dat ik mij aan het verdiepen ben van wat er überhaupt nog voor te krijgen is om te vervangen (weliswaar 2e hands).
Hij schakelt wat schokkerig en de remmen kunnen beter volgens mij, dus ik ga alles eerst eens grondig schoonmaken, inclusief de ketting en tandwielen en dan nog eens kijken.
Misschien als ik alles goed schoongemaakt heb en de rem+schakel kabels in ieder geval vervangen heb, functioneert het al beter lijkt mij.
Ga er vanuit dat je de boel ook nog kunt finetunen.
EDIT: Ernie, kun je mij nog vertellen wat je exact bedoeld met de volgende termen?
Cassette en freewheel?
Is dat iets van de aandrijving? Grote tandwiel en iets bij de derailleur? Of zit ik volledig mis
Vergeet de remblokken niet, rubber kan uitharden drogen.
Verder +1 voor ernies opmerking als je wilt klussen aan een fiets, je hebt enig respect voor de fiets en jezelf? Gebruik dan het juiste gereedschap. Of lag het ding klaar om in de kliko te gooien?
Franse fietsen zijn niet het makkelijkste om juiste vervangdelen te vinden mare, succes.
Verder +1 voor ernies opmerking als je wilt klussen aan een fiets, je hebt enig respect voor de fiets en jezelf? Gebruik dan het juiste gereedschap. Of lag het ding klaar om in de kliko te gooien?
Franse fietsen zijn niet het makkelijkste om juiste vervangdelen te vinden mare, succes.
Remblokjes wil ik sowieso vervangen, die lijken op een verkeerde manier te zijn gesleten omdat de remklauwtjes niet goed vast gezet waren.TKMP schreef: ↑19 jul 2019 12:14 Vergeet de remblokken niet, rubber kan uitharden drogen.
Verder +1 voor ernies opmerking als je wilt klussen aan een fiets, je hebt enig respect voor de fiets en jezelf? Gebruik dan het juiste gereedschap. Of lag het ding klaar om in de kliko te gooien?
Franse fietsen zijn niet het makkelijkste om juiste vervangdelen te vinden mare, succes.
En die waterpomptang had ik ff gebruikt om de remkabel bij de remklauw iets naar beneden te trekken om vervolgens met het moertje vast te draaien...
Bedankt voor de verheldering Ernie.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Zadel is wel categorie foei op een oude fiets. Dergelijke fietsen hadden weliswaar geen topzadels maar hier hoort zeker geen modern plastic ding op. Met deze stand van stuur en zadel past een iets bredere versie beter. Een Brooks B17 bijvoorbeeld.
Mooie kleur je fiets. Mijn eerste racefiets was ook een Peugeot. Dat is alweer 25 jaar geleden. Jammer genoeg heb ik 'm niet meer. Mijn tip, probeer onderdelen te zoeken van 1 merk, of kies ervoor je fiets af te monteren met onderdelen die jij mooi vindt. Let goed op de maatvoering, trapassen, balhoofdstellen en het frame zelf hebben vast bijzondere maten. Ga eerst snuffelen, zoek op Marktplaats en als je wil weten of iets zal passen, dan kan je dat altijd vragen. Je zal vast je hoofd stoten met een miskoop, maar dat hoort bij het leerproces, ik ken dat.
En de remhendels en dat zadel, daar is al genoeg over gezegd.
En de remhendels en dat zadel, daar is al genoeg over gezegd.
Hallo
Ik heb net mijn eerste retro racefiets gekocht. Een Koga Miyata uit de jaren 70.
Waar kan ik ergens tips vinden hoe ik moet beginnen met het oppoetsen van de onderdelen: remhoeven, remhendels, kettingbladen en crancks, versnellingen, wielen ...
Alvast bedankt!
Ik heb net mijn eerste retro racefiets gekocht. Een Koga Miyata uit de jaren 70.
Waar kan ik ergens tips vinden hoe ik moet beginnen met het oppoetsen van de onderdelen: remhoeven, remhendels, kettingbladen en crancks, versnellingen, wielen ...
Alvast bedankt!
Nog niet zelf geprobeerd, maar bij Zeeman verkopen ze een geweldig product genaamd Dasty ontvetter. En voor verweerde aluminium onderdelen gebruik ik zelf een product van Mothers, Mag&Aluminium Polish. Deze zadelpen was enorm verweerd, maar na een half uurtje poetsen weer als nieuw!