Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 21 apr 2020 19:28

Thanks! Daar kan ik wat mee

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 28 apr 2020 19:53

Iemand nog een compleet bracket lager (cups/as) ITA liggen en te koop in de Nuovo Super record versie?
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 07 mei 2020 10:47

Hulp gevraagd bij het volgende.
Ik ben een Concorde PDM replica uit '80-'90 jaren aan het opbouwen, maar ondervind als probleem dat ik de zadelpen er niet ver genoeg in kan krijgen. Hij zakt niet verder dan 4 cm. in terwijl ik voor de juiste zadelhoogte zeker op zo'n 9 à 10 cm moet komen. De diameters van de zitbuis en van mijn zadelpen komen prima overeen (27.0), maar het lijkt erop alsof de interne diameter van de zitbuis na die eerste 4 cm ineens een stuk kleiner wordt waardoor de pen er niet verder in kan zakken. Ik heb voor de zekerheid meerdere zadelpennen van 27.0 geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat. Zelfs een 26.8 pen lukte niet. De 27.0 zadelpen op de "juiste" lengte afzagen zou een alternatief kunnen zijn, maar ik ben bang dat ik met mijn gewicht van +/- 90 kg schade kan aanrichten aan de zitbuis of dat de pen afbreekt. De pen+zadel moet nl. zo'n 20 cm uit het frame steken voor de juiste zadelhoogte. Suggesties?
Bijlagen
IMG_20200113_104047.jpg
IMG_20200112_200236.jpg
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 mei 2020 11:25

De zitbuislug is vermoedelijk te lang verhit of ongelijk verhit geweest waardoor er lokaal teveel krimp is opgetreden.
Ik heb ooit ook een frame gekregen dat dat euvel had en dat is in de (Gazelle) fabriek gecorrigeerd.
Als terugsturen geen optie is, dan zou ik proberen in te schatten waar de insnoering precies zit en daar wat materiaal proberen weg te slijpen van de zadelpen met een flap disk.
Het is een geduldwerkje met veel proberen/passen, maar veel meer opties heb je niet.
4 cm is simpelweg veel te weinig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mei 2020 11:37

Een werkplaats opzoeken en met een zadelpen ruimer laten opsnijden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 07 mei 2020 13:28

Ben niet bijster technisch maar zou het ook gewoon vuil, corrosie of restant montagepasta kunnen zijn? Er is tenslotte ook een zadelpen uit gekomen.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 mei 2020 13:58

thestudent schreef: 07 mei 2020 11:37 Een werkplaats opzoeken en met een zadelpen ruimer laten opsnijden.
Kwam ook bij mij op, maar er is een reeele kans dat die ruimer t.p.v. het dunne deel van de zitbuis (0,5 mm) een gat maakt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 07 mei 2020 14:41

Veen schreef: 07 mei 2020 13:28 Ben niet bijster technisch maar zou het ook gewoon vuil, corrosie of restant montagepasta kunnen zijn? Er is tenslotte ook een zadelpen uit gekomen.
Nee, daar ligt het niet aan. De zitbuis is goed schoon aan de binnenkant. Ik heb mezelf ook afgevraagd hoe de vorige eigenaar zijn zadelpen heeft gebruikt. Maar omdat het al een paar jaar geleden is dat ik het frame heb aangeschaft weet ik niet eens meer van wie ik hem heb overgenomen.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 07 mei 2020 14:57

Keezx schreef: 07 mei 2020 13:58
thestudent schreef: 07 mei 2020 11:37 Een werkplaats opzoeken en met een zadelpen ruimer laten opsnijden.
Kwam ook bij mij op, maar er is een reeele kans dat die ruimer t.p.v. het dunne deel van de zitbuis (0,5 mm) een gat maakt.
Wat is dat eigenlijk, een ruimer?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 07 mei 2020 15:04

Keezx schreef: 07 mei 2020 11:25 De zitbuislug is vermoedelijk te lang verhit of ongelijk verhit geweest waardoor er lokaal teveel krimp is opgetreden.
Ik heb ooit ook een frame gekregen dat dat euvel had en dat is in de (Gazelle) fabriek gecorrigeerd.
Als terugsturen geen optie is, dan zou ik proberen in te schatten waar de insnoering precies zit en daar wat materiaal proberen weg te slijpen van de zadelpen met een flap disk.
Het is een geduldwerkje met veel proberen/passen, maar veel meer opties heb je niet.
4 cm is simpelweg veel te weinig.
Terugsturen is idd geen optie. Als dit de oorzaak is en de oplossing zo bewerkelijk, dan is er een goede kans dat ik maar naar een andere frame ga uitkijken. Ik heb de afgelopen weken enkele hele mooie oldtimers voorbij zien komen op MP, maar ik had toen geen reden om weer iets erbij te nemen. Nu misschien wel :mrgreen:
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mei 2020 16:00

Een ruimer is zeg maar een soort grote boor.

Een carbon zadelpen met een beetje geweld erin rammen (lompe Harry oplossing :oops: ).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 mei 2020 16:49

Dat lukt wel, maar ooit moet die pen er ook weer uit! Of dat vertel je er dan maar niet bij als je er vanaf moet. :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie