Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 jan 2015 16:07

H-W schreef:Leuk om te lezen dat er ook allerlei cursussen worden gegeven, Theo, hoe zit dat :?:
Ik had 't elders op dit forum gemeld (bij de wielen) maar 't zit dus zo: bij voldoende belangstelling (= 4 personen) wordt er een cursus wielenmaken en wielen richten georganiseerd Je mag je eigen spullen (velgen, spaken en naven) meenemen en dan verklap ik 't geheim. De cursus wordt gehouden op een nader af te spreken zaterdagochtend, duurt een uurtje of 4 - 5 en wordt gegeven in Amsterdam. 't Is heel leuk & leerzaam en vooral handig want nooit meer paniek bij een slag in je wiel :D

Belangstellenden kunnen een PB sturen,

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 26 jan 2015 18:07

Lijkt me wel een keer leuk Theo, al zal het voor mij even tot na april/mei moeten wachten als ik naar amsterdam verhuis.

@Chris: Je Pinarello wordt steeds mooier. Het eindresultaat kan haast niet meer misgaan! Succes!

Over wielen gesproken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even een paar snelle foto's in het donker van m'n nieuwste aanwinst. Shamals zijn m'n droomwielen maar te duur én -niet onbelangrijk- campa... Toen dit setje bij mij in de buurt opdook op marktplaats voor een leuk prijsje heb ik dan ook niet lang hoeven twijfelen. Verder zijn ook het witte lint en zadel en de Shimano 600 zadelpen 'nieuw'.

Helaas ook minder leuk nieuws, m'n linker shifter (triple) zit vast en wil niet meer afschakelen. Voor nu even de dubbel-shifter van m'n andere fiets overgezet inclusief voorderriailleur en crankset. Voor 98% van m'n ritten toereikend maar vooralsnog niet erg handig met de aanstaande amstel gold. Dus even kijken of ik de shifter kan fixen maar ik vrees het ergste. Dan eens kijken welk van de volgende oplossingen het beste is.

-Niet zeuren, meer trainen en met max 39-25 bergje op.
-De shifters zo laten en een compact-crankstel scoren (iemand suggesties voor een enigszins klassiek ogende compact?
-Een trippleshifter scoren, desnoods van een andere serie, en die alleen voor de amstel gold gebruiken.
-Ik heb ook nog een lange kooi ultegra-derrailleur liggen, die wellicht gebruiken in combinatie met dit crankstel en een mountainbike cassette

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 jan 2015 18:39

Dizono schreef: (iemand suggesties voor een enigszins klassiek ogende compact?
Stronglite maakt een hele mooie. Moet je wèl een hele korte trapas hebben anders trekt je voordrailleur 't wellicht niet. Hoewel, je rijd nu met tripple? Dan zal 't wel loslopen.

'Kapotte' shifters zijn vaak nog aan de praat te krijgen door 't haakje dat voor tegen onbedoeld schakelen in de shifter zit te smeren met WD40 o.i.d.; dan is het vet waar dat haakje over heen & weer moet bewegen te kleverig geworden.

Kabel losmaken, met de hand op spanning zetten en je shiftmechaniek volpompen en heel vaak heen en weer bewegen. Àls dat 't probleem was zal 't zich nu gaan oplossen.


http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... 170mm-alu/

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 26 jan 2015 19:22

@Dizono Zowel de foto's als de fiets zijn bijzonder fraai.
Afbeelding

obbe
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:14

obbe 26 jan 2015 20:29

Klassieke compact crank. Geen idee of het past. https://www.planetx.co.uk/i/q/CSHOAF/ho ... o-crankset

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 jan 2015 20:35

Zowel die van chrissiewizzie als die van dizono...... Mooi hoor!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 jan 2015 21:34

obbe schreef:Klassieke compact crank.https://www.planetx.co.uk/i/q/CSHOAF/ho ... o-crankset
Da's 'Belgisch Compact' en dat heeft ie al.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 jan 2015 21:41

Dizono schreef: -Niet zeuren, meer trainen en met max 39-25 bergje op.

Echte mannen gaan met 42-24 omhoog; 't verzet waarmee Peter Winnen in 1981 de touretappe op de Alpe d'Huez mee won


http://www.koga.com/nl/over-koga/geschiedenis

Watjes als ik peddelen met 34-28 omhoog, hoeven we niet diezelfde dag met de ambulance naar afdeling cardiologie 8-)

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 26 jan 2015 22:48

Ik denk dat als ik de shifter niet meer aan de praat krijg, ik m'n 53/39 erop houdt en voor dit soort ritjes de kortekooi derrie vervang voor eentje met een lange kooi (die heb ik nog liggen) en een 11-32 cassette (die niet meer zo duur zijn in 9-speed) op m'n wiel schroef. Het omwisselen van de derailleur en cassette is makkelijker dan de shifter en/of crankset en ik kan gemakkelijk wanneer ik niet 'serieus' ga klimmen weer terug naar een afstelling die in ons vlakke landje meer sense maakt.

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 27 jan 2015 11:41

Een lange kooi race achterderailleur ouder dan de 11 speed shimano groepen zal niet werken met een 32t.

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 27 jan 2015 12:35

Mja, volgens mij loopt dat wel los... Met wat gepriegel moet het vast lukken. Ik heb een 28 al werkend gekregen met een 9-spd derrailleur met korte kooi dus ik vermoed dat 32 niet zo'n probleem moet opleveren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 jan 2015 13:39

Mooie retro projectjes weer! Zelf heb ik een Batavus Champion gekocht (zo eentje met van die mooie headtube lugs) voor het enorme bedrag van 10 euro. Als het goed is heb ik alles thuis liggen om hem weer aan de praat te krijgen. Ik kan dus ook weer knutselen.

Foto's volgen later omdat ik hem even op zolder heb gemikt totdat ik de schuur opgeruimd heb om de vrouw niet teveel overstuur te maken... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie