Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jul 2020 23:49

Kabel zal gewoon naar achteren geschoven zijn door de oogjes, bij het stuur is ie te kort....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2062
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 10 jul 2020 07:07

Ah, uit de tijd dat Amsterdamse fietsers niet geacht werden van achter de Hollandse waterlinie uit te komen en dus opgezadeld werden met een mega verzet van 48/52 voor.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 10 jul 2020 10:09

mooie klassieker, alleen achter ook even band met bruine wang monteren en dan is 'ie nog mooier

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 11 jul 2020 10:17

ultra_ivo schreef: 10 jul 2020 07:07 Ah, uit de tijd dat Amsterdamse fietsers niet geacht werden van achter de Hollandse waterlinie uit te komen en dus opgezadeld werden met een mega verzet van 48/52 voor.
Niet alleen Amsterdammers. Toen ik begin '80er jaren wedstrijden reed in het oosten was dat ook met 48/52 en 14/18 achter. Later nog 13/17 en (soms) een 54 voor.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jul 2020 10:36

Ik ben in 1976 begonnen met wedstrijden en alleen de eerste (en ook de laatste) complete fiets had 52/48 , die kocht ik in 1974
Daarna altijd met 52/42 wedstrijden gereden.
De 48 was niet bedoeld voor bergen, maar als tussenstap naar een grotere krans (half step)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 11 jul 2020 15:46

52/48 was standaard, dat had iedereen. Achter 14-18, dat was ook standaard. Ging je in het buitenland fietsen dan monteerde je een andere pignon (cassette), dat was heel makkelijk, en een ander binnenblad (42).
En zoals Keezx zegt, het binnenblad was niet voor extra verzetten, maar om de ketting recht te laten lopen. Je had effectief 6 verzetten.

Later had je pignons met zes kransjes, met een 13 als kleinste, of zelfs een 12. Waarom ik nu 53-11 op mijn fiets moet hebben is me een raadsel. 53-15 krijg ik al niet rond. Vroeger wel, in wedstrijden.

Die "bruine wang", dat ga ik niet doen. Het zijn tuubs, die zijn duur, en als ik er toch niet op fiets. De tuubs zijn van twaalf jaar geleden meen ik, de oude tuubs waren uitelkaar gevallen.
Laatst gewijzigd door Christine op 11 jul 2020 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 11 jul 2020 15:48

Keezx schreef: 09 jul 2020 23:49 Kabel zal gewoon naar achteren geschoven zijn door de oogjes, bij het stuur is ie te kort....
De kabel is ietsjes te lang, maar omdat 'ie zoals je zegt naar achter is getrokken (bij verhuizing of zo) ziet het er nu wat raar uit.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 jul 2020 17:12

Ik zou 20 euro voor een Continental Giro inclusief tubetje lijm toch niet duur noemen

https://www.bike24.com/p27313.html?q=continental%20giro
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 11 jul 2020 22:50

timo2.0 schreef: 11 jul 2020 17:12 Ik zou 20 euro voor een Continental Giro inclusief tubetje lijm toch niet duur noemen

https://www.bike24.com/p27313.html?q=continental%20giro
Klopt, dan ben ik opgelicht de laatste keer.
Ik kocht ze vroeger voor iets van 25 gulden. Ik geloof dat ik meestal hutchinson had, die waren wel soepel. En zo'n blauw busje met bruine kit.

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 12 jul 2020 07:51

Ik kocht ze vroeger voor iets van 25 gulden. Ik geloof dat ik meestal hutchinson had, die waren wel soepel. En zo'n blauw busje met bruine kit.
[/quote]

Toen nog een paar Wolber (waar is het merk gebleven?) Invulnerable gehad. Die hadden een dun gaasje onder het loopvlak tegen het lekrijden (NOT). :cry:

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 13 jul 2020 13:25

Ik sta voor een verhuizing en aan het opruimen. Kom ik nog wat jaren '90 spul tegen zoals cleats, (shimano sm pd64) derailleur (rd m 735) en een randoneur-stuur. (Recht met beugels). Ook nog pedalen met riempjes. Is dit nog wat voor iemand of is het oud ijzer?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 13 jul 2020 13:51

“One man’s trash, is another man’s treasure.”
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie