Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 23 sep 2018 18:26

Nice leuke reacties, thanks.

Gezien het framenummer zal het een 86er zijn, gemaakt van Columbus aelle buisjes. Niets speciaals maar wel in goede staat. Ik vind m vooral mooi en lekker rijden.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 24 sep 2018 09:49

parrucchieri schreef: 23 sep 2018 11:53 "Wielen lijken mij Ambrosio Zenith naven met Mavic Open Pro velgen?"

Naven Hope RS4
Velgen H+Son TB14
Zadel zoek ik nog een alternatief voor. Suggesties?
Mooie velgen , had ze enkel nog maar in zilver gezien.
Zadel Selle Italia SLR ? Je hebt ze zowel in wit en zwart en in verschillende uitvoeringen

parrucchieri
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 feb 2012 15:56

parrucchieri 24 sep 2018 16:41

Ik wilde graag lage draadvelgen met blanke naven voor hedendaagse techniek, die zijn moeilijk te vinden. Vandaar dat ik deze heb laten maken. Ik ben er zeer tevreden over, zowel over de rij eigenschappen als over de looks.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 24 sep 2018 20:43

Mooie fietsen komen de laatste tijd weer voorbij, die Gazelle is een mooie mix van nieuw en oud. Over dat zadel is nu wel genoeg gezegd, dus ik onthoud mij van verder commentaar. ;) En van Cilo had ik nog nooit gehoord, gelukkig weten de echte cracks hier wel waar het over gaat, kan ik ook weer van leren. En ik word altijd blij van oude Shimano groepen, straks meer daarover. Aelle buizen zijn toch niet zo heel hard/strak, ik heb altijd begrepen dat die wat meer comfortabel rijden. Een mooie fiets is het zeker!

Nog even bericht van mijn hobbyzolder, ik ben al enkele weken bezig om een Gazelle AA op te bouwen, de eerste uitleg staat op pagina 324 van dit wonderschone topic. Inmiddels staat deze fiets weer op de wielen, nog wat afwerken, maar ik wilde toch vast wat plaatjes delen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zit dus een volledige Shimano Dura Ace 1e generatie groep op, 2x6 speed, jaren geleden eens voor weinig gekocht en echt in prachtige staat. Later nog eens een paar NOS Rigida velgen gekocht en wat passende banden (20 mm slechts) en ik kon aan de slag. Oh ja, helaas geen foto's van gemaakt, maar toen ik de zadelpen ging monteren, bleek de zadelbuis iets vervormd te zijn. Gelukkig is mijn vaste fietsenmaker er nog één van de oude stempel, en mocht ik van hem een zadelbuis frees lenen. Avondje ploeteren, maar het past allemaal weer. :like: Van Gastheerg kocht ik een mooi setje rode buitenkabels in de opruiming, verse rubbers om de remgrepen en langzaam begint het wel wat te worden. In de onderdelendoos lagen ook nog plastic omhulde versnellingskabels, die kon ik hier mooi monteren.

Nu missen er nog 2 dingen, een zadel en stuurlint (en ja, de riempjes van de toeclips ...), en daar wilde ik jullie iets over vragen.

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie beter staan, een zwart San Marco Corsaire zadel met mosterd-gele letters en mosterd-geel stuurlint, of toch dat bruine Turbo zadel met rood stuurlint? Zelf enig ik naar de mix van beiden, namelijk het Turbo zadel met het mosterd-gele lint.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 24 sep 2018 21:19

Eigenlijk geen van beide. Waarom niet gewoon zwart/zwart aanhouden? Of blauw/blauw?
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 24 sep 2018 22:35

Ik zou ook kiezen voor iets simpels/neutraals als zwart/zwart. Het frame heeft al twee (fraaie!) kleuren en met de rode remkabels en gekleurde versnellingskabels heb je al extra kleur accentjes. Ik denk dat als je er nog een bruin/mosterd combinatie tegenaan gooit dat het geheel dan veel te bont wordt. Naar mijn smaak in ieder geval.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 25 sep 2018 18:44

vind die roze/ rode remkabels totaal niet geslaagd als je dan nog eens mosterd of bruin gaat bijflansen wordt het een bont allegaartje. Zou blauwe of zwarte remkabels gebruiken met zwart zadel en zwart of blauw stuurlint

pvg61
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 aug 2018 13:49

pvg61 25 sep 2018 23:57

Hoi,
Ik heb een wat oudere Empella, een Fireball, waar een Shimano 600 balhoofdstel op zit.
Nu zit er wat speling op en ik wil hem graag wat strakker zetten of de lagers vervangen maar ik krijg de ringen maar niet los. Heeft iemand een oplossing voor mij, of kan iemand mij helpen? Ik woon in Goirle onder Tilburg.

Met vriendelijke groet,
Paul

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 sep 2018 00:11

begin eens met IMAL te spuiten. Dagen laten trekken.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 26 sep 2018 09:20

pvg61 schreef: 25 sep 2018 23:57 Hoi,
Ik heb een wat oudere Empella, een Fireball, waar een Shimano 600 balhoofdstel op zit.
Nu zit er wat speling op en ik wil hem graag wat strakker zetten of de lagers vervangen maar ik krijg de ringen maar niet los. Heeft iemand een oplossing voor mij, of kan iemand mij helpen? Ik woon in Goirle onder Tilburg.

Met vriendelijke groet,
Paul
eender welke kruipolie zal wel voldoen normaal . dagje laten inwerken.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 26 sep 2018 11:39

Na een paar nachtjes slapen over de afmontage van de Gazelle AA, met jullie commentaar in gedachten, zou het misschien toch wel wat bont worden met al die kleurtjes. :D Vandaar in elk geval het zwarte zadel, en ik kwam in de onderdelendoos ook nog zwart stuurlint tegen, volgens mij geen kurk, Iscaselle Dainy staat er op het etiket. Hoop dat het nog plakt ... het is in elk geval retro genoeg!
s-l500.jpg
s-l500.jpg (19.89 KiB) 1404 keer bekeken

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 26 sep 2018 19:07

En dan nog een project, dat inmiddels al enkele weken klaar is. Mijn Gazelle Team heb ik opnieuw opgebouwd, ditmaal met de correcte Campagnolo Chorus groep, dus uit 1995.

Afbeelding

Helaas heeft één van de shifters wel wat schade, ik heb er wel nieuwe rubbers omheen gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Bij mijn eigen fietsenmaker kocht ik een NOS BBB-stuur, 44 cm breed met dubbele groef. Bij Mario Verhoeven, die andere fietsenmaker, komt de Modolo stuurpen vandaan.

Afbeelding

Nog even een vraag, hoe kan ik die lelijke stickers van de velgen af halen? Ik heb al wat zitten peuteren, maar daar kwam ik niks verder mee. Zou warm maken met een föhn iets zijn?

Plaats reactie