Retro / oudere fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 30 jun 2015 16:54
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met de opbouw van een Pinarello Treviso. Deze is opnieuw gespoten (Rosso Trasparenti Metallizzati (of iets dat er dicht bij in de buurt komt )) en met Chorus/Racing T afgemonteerd. Verder met FIR SC350 velgen met Veloflex banden en Cinelli stuur en stem. De pedalen worden nog vervangen. Er komen een paar Campa's (type weet ik niet) per post, maar ik weet niet of de staat daarvan goed genoeg is om nog wat van te maken. Iemand anders nog een suggestie?
Ik heb een Aandewiel fiets, op maat gemaakt, in originele staat, uit 1974. Ik heb er 15 jaar wedstrijden op gereden. Daarna een poosje niet gefietst, en toen ik weer ging fietsen bleek zo'n oude fiets erg onpraktisch. Tuubs zijn lastig verkrijgbaar, een nieuw wiel past niet in het frame, een nieuwe pignon past niet op het wiel, een nieuwe ketting past niet op de kettingwielen. In 2010 heb ik dus een nieuwe fiets gekocht, een Specialized. De Aandewiel heb ik beneden staan, ik zal zien of ik er wat foto's van kan maken. De wielen zijn niet zo oud als de fiets, ik versleet nogal wat wielen.
Piet Aandewiel (eerst de vader, later zijn zoon) bouwden zelf fietsen, in de werkplaats onder hun winkeltje in de Admiraal de Ruyterlaan. Als ik ergens kwam was er meestal een ouder mannetje die zei "oh, een aandewiel, wat een mooi fietsje".
Piet Aandewiel (eerst de vader, later zijn zoon) bouwden zelf fietsen, in de werkplaats onder hun winkeltje in de Admiraal de Ruyterlaan. Als ik ergens kwam was er meestal een ouder mannetje die zei "oh, een aandewiel, wat een mooi fietsje".
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Ja graag foto’s, gezien je naam zal de fiets voor mij wel veuls te klein zijn, maar wie weet.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Aandewiel junior runt overigens nog steeds het winkeltje in de Admiraal de Ruyter (hier om de hoek) maar bouwt al jaren geen frames meer.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Nog maar even gauw wat foto's van mijn laatste project, Vitus 979 MK2 met Shimano 600 Ultegra. Inmiddels verkocht, voor mij te klein (en ik was toch bang er iets te zwaar voor te zijn ...) Alle blanke aluminium delen (de lugs dus) netjes gepoetst met Mothers Mag & Aluminium Polish en op de decals na verder in keurige staat.
Verder spijtig nieuws over het al lang lopende project Gazelle AA 1976, totaal vergeten dat je héééél lang geleden een inbouwbreedte achter had van 120 mm (5 kransjes) en ik heb een prachtige groep klaar liggen voor een inbouwbreedte van 126 mm (6 kransjes). Inmiddels heb ik een ander frame op het oog, maar dat gaat nog wel even duren, eerst maar even genieten van een welverdiende vakantie!
Verder spijtig nieuws over het al lang lopende project Gazelle AA 1976, totaal vergeten dat je héééél lang geleden een inbouwbreedte achter had van 120 mm (5 kransjes) en ik heb een prachtige groep klaar liggen voor een inbouwbreedte van 126 mm (6 kransjes). Inmiddels heb ik een ander frame op het oog, maar dat gaat nog wel even duren, eerst maar even genieten van een welverdiende vakantie!
Mooi resultaat
Het is redelijk gemakkelijk te doen om je 120mm frame uit te buigen naar 126mm. Informatie hieromtrent is o.a. te vinden bij Sheldon (daar heet deze procedure 'cold setting') en Marten/m-gineering.
Of wil je dat frame origineel houden?
Het is redelijk gemakkelijk te doen om je 120mm frame uit te buigen naar 126mm. Informatie hieromtrent is o.a. te vinden bij Sheldon (daar heet deze procedure 'cold setting') en Marten/m-gineering.
Of wil je dat frame origineel houden?
Laatst gewijzigd door thie op 23 jul 2018 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Of met 5 speed wielen gaan rijden. In veel gevallen is de naaf ook aan te passen met een kortere as en andere spacers.
Maar als het om verzamelen gaat is origineel altijd beter. Dat wordt dus zoeken naar een ander frame en een 5 speed groep .
Die Vitus is ook mooi geworden.
Maar als het om verzamelen gaat is origineel altijd beter. Dat wordt dus zoeken naar een ander frame en een 5 speed groep .
Die Vitus is ook mooi geworden.
Campagnolo Ultra Dork