Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

DieAnder
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2015 00:43

DieAnder 23 feb 2017 23:07

nutsjesmoar schreef:Mooie fiets, maar ik zou wel het stuur even goed kantelen, hij kijkt nu wel heel triest. En de achterrem kabel even achter de stuurpen langs.
Dank voor je opmerkingen.
Zadel en stuur staan er nu inderdaad niet zo florisant bij. Ze gaan getweaked worden tijdens een fietstochtje, mocht het ooit nog een keertje droog worden. Ik bedien mijn achterrem met links dus in deze set up loopt het kabeltje netjes om de stuurpen heen.

Gebruikersavatar
rene909
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 apr 2013 22:35

Gebruikersavatar rene909 24 feb 2017 08:37

Die zilvere Athenagroep staat 'm erg mooi! Ik vind het nog wel passen bij een ouder frame.
Het wit van het stuurlint lijkt wel anders dan de witte lak op het balhoofd. Daarom denk ik dat 'ie nog mooier zou zijn met een zwart lintje/hoods. Alhoewel dat wit na een paar keer rijden wel wat minder fris wordt.
Wat voor bidonhouder zit er eigenlijk op?

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 24 feb 2017 09:10

Verkopen in het te koop forum, nadat je 25 posts hebt en een maand lid bent geweest,

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 24 feb 2017 11:30

timo2.0 schreef:Waarom alles modern en dan die ontzettend oude remmen?
Ik vind die remmen wel passen bij het frame.
Volgens mij stoort dat niet maar we gaan het zien.

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 24 feb 2017 11:35

jansen2.0 schreef:+1 rommelige afmontage. Je praat over te duur, maar eveneens over ck-naven. Dat klopt niet helemaal..

Heb je een nieuw frame? Een nieuw arabesque frame staat op nummer 1 op m'n lijstje.
Ik schreef dan ook dat ik er alternatieven op heb gezet in afwachting van wat ik tegen kom.
Mijn zadelpen is 27,2 mm en de zadelpennen die ik in die maat zie zijn bijna 200 euro.
Ik zag een mooi chinelli stuur maar geen stuurpen van 10 cm waarvan in 1 inch en 26 mm.
Maar het gaat erom dat alles nu wel aluminium kleur is.

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 24 feb 2017 11:36

chrissiewizzie schreef:Ik vind die remmen prachtig, maar verwacht er geen goede remwerking van. Om veilig te zijn, kun je beter een paar dual-pivots uit midden jaren '90 kopen.
Dat valt wel mee hoor, mijn broer heeft ze ook (we zijn al oud) en ze remmen als de beste.

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 24 feb 2017 11:39

H-W schreef:Nee dan zou ik er ook zelf een setje Record Skeleton remmen opzetten, dan heb je een ouder frame met moderne montage, Dat zie je zeker wel vaker, bovendien heb je dan ook geen discussie meer over zwart of alu lijkt me. Me dunkt dat je op dit frame met zwarte componenten en bruin zadel en stuurlint een schitterende fiets hebt?

Zelf heb ik dit weekend een complete Chorus Graphite groep gekocht op Marktplaats, niet helemaal nieuw maar in behoorlijke staat leek me. Ben ik in 1 keer klaar als straks mijn frame bij de spuiter is geweest.

Afbeelding

En voor de Koga heb ik maar nieuwe buitenkabels gekocht, ze moeten toch helemaal door het frame heen en zoveel had ik niet meer liggen.
Ik wilde eerst ook een nieuwe recordgroep erop zetten maar er zijn twee dingen.
Ten eerste past dat niet zo goed bij die chromen lugs naar mijn mening en ten tweede heb ik meer vertrouwen in de onderhoudsvrije bracket as.

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 24 feb 2017 11:42

timo2.0 schreef:De remmen zijn prachtig maar los van de veiligheid passen ze totaal niet in het plaatje van Record en Chorus 10sp, ahead stuurpen, oversized stuur, etc..
Daar heb je een punt maar de fiets moet wel zijn werk doen dus vandaar de 10 speed.
En dit frame wordt nu eenmaal geleverd met een ahead vork dus daar moet je dan het beste van maken.
Maar daar kan ik altijd nog iets aan doen natuurlijk.

DirkJanMoedt
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jul 2016 12:36

DirkJanMoedt 24 feb 2017 11:44

DieAnder schreef:Dit is mijn Champion Mondial uit '83, aangekleed met een recente Athena groep, hoge velgen en hoogflensnaven. In afwachting van beter weer staat de fiets nu alleen maar keihard te blinken maar hij is zeker niet bedoeld als showfiets: er gaat lekker op getoerd worden.
Ofschoon ik respect heb voor degenen die een frame coûte que coûte periode-correct op willen bouwen, ikzelf ben niet zo streng in de leer. ;)

AfbeeldingGazelle Champion Mondial AB 66 cm

Meer plaatjes op Flickr https://flic.kr/s/aHskPm6VVC
Mooi man.

DieAnder
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2015 00:43

DieAnder 24 feb 2017 14:14

rene909 schreef:Die zilvere Athenagroep staat 'm erg mooi! Ik vind het nog wel passen bij een ouder frame.
Het wit van het stuurlint lijkt wel anders dan de witte lak op het balhoofd. Daarom denk ik dat 'ie nog mooier zou zijn met een zwart lintje/hoods. Alhoewel dat wit na een paar keer rijden wel wat minder fris wordt.
Wat voor bidonhouder zit er eigenlijk op?
De manchetten op het frame zijn ivoorkleurig en de witte kabels, lint en grepen zijn inderdaad oorverdovend wit. We gaan zien hoe dat uitpakt met de tijd. De decals zijn overigens weer wel echt wit.
De bidonhouder is van Rose, een alu knock off van de RVS Chris King Iris houder. Ik vind 'm mooi, elegant en subtiel, uitgevoerd in 4,5 mm draad voor nog geen 5 euro. Het - overigens bescheiden - logootje van de winkelier laat zich zonder moeite wegpoetsen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 feb 2017 17:58

DieAnder schreef:oorverdovend wit.
:mrgreen:

Nice! Ik heb wel het idee dat stuur en zadel en tik kan kantelen, Ga je minder schuiven en staat ook beter. Verder smullen dit project!

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 05 mar 2017 13:45

Colnago topic? Ervaring met staal? Of toch maar hier...
Vanochtend de eerste rit met de December aanwinst gereden.
Even een iets te moderne wielset geleend van de carbon Trek.
Het rijdt prima, alsof ik er al jaren op rij. 9 speed Mirage, schakelt een beetje ruw, maar wel zeker.

Afbeelding
Ik heb nog geen idee van bouwjaar en wat voor type dit is.

Plaats reactie