Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Renovo R1 racefiets van hout

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 20 apr 2012 12:28

Morgen de ultieme test voor alle onderdelen van de fiets: Luik-Bastenaken-Luik. Het schijnt te gaan hagelen, regenen, onweren, etc. Het belooft kortom een spannend tochtje te gaan worden ;)

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 20 apr 2012 14:55

Eens kijken of ik je zie rijden dan! Wellicht tot ziens morgen en hoe dan ook succes.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 25 apr 2012 20:05

Luik-Bastenaken-Luik dit jaar was het beste te omschrijven met één woord: heroïek. De temperatuur daalde geregeld onder de vier graden Celsius en het weerbeeld werd bijna de gehele dag bepaald door hagel, natte sneeuw en regen, heel veel regen. Nooit eerder heb ik zo de pest gehad in afdalingen en keek ik uit naar klimmetjes, om toch een beetje warm te blijven. De term heroïek gebruikte mijn fietsmaten en ik om onszelf moed in te praten tijdens het fietsen. Want hoe erg de omstandigheden ook leken, na afloop zouden we het allemaal bestempelen als een heroïsche tocht. En dat was het zeker!


Weeronline.nl had al dagen van tevoren een weercijfer 3 gegeven voor zaterdag, maar stiekem hoopten we dat het weer desondanks zou meevallen. Onderweg in de auto naar Luik leek die hoop even uit te komen.

Afbeelding

Afbeelding


Het dreigende onheil uitte zich echter nog voordat we de auto hadden verlaten. Bij binnenkomst in Luik kwam de auto van mijn fietsmaat, waar ik bij in de auto zat, in aanvaring met een Audi A6, die te wachten stond voor het rode licht. Waarschijnlijk het gevolg van nat wegdek, een aflopende weg en een bestuurder waarvoor half 5 in de ochtend opstaan iets te veel van het goede was (grapje Willem ;) ). Na het schadeformulier ingevuld te hebben en de bestuurder van de A6 gedag gezegd te hebben, een Waal die ook onderweg was naar LBL, konden we zonder veel vertraging de auto parkeren en ons naar de startplaats begeven.


Afbeelding


Maar nu het belangrijkste nieuws, voor dit topic in ieder geval, de Renovo heeft het overleefd! Sterker nog, het was een genot om de tocht op deze fiets te mogen rijden. De demping van het hout was heerlijk bij slecht wegdek en het scherpe stuurgedrag was ook een uitkomst bij de technische afdalingen. De aandacht bij de bevoorradingsposten was ook erg leuk. Ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel mensen gevraagd hebben of de fiets echt van hout was en of ze een foto mochten maken. De uitspraak van de dag vond ik toch wel die van een Nederlander bij de bevoorrading onderaan de Cote de la Redoute: "Wat ik me nou de laatste honderd kilometer al afvraag, is jouw fiets echt van hout?"


Afbeelding


Het spreekt voor zich dat het materiaal wel te leiden heeft gehad onder de barre omstandigheden. De wielen echter meer dan de resterende onderdelen, maar daar later mee over.
Laatst gewijzigd door Rey953 op 26 apr 2012 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 25 apr 2012 21:42

Het is een beauty, maar zoals door anderen al gezegd: de keuze voor zadelpen, stuur(pen), en vork zou ik nog eens goed overwegen.

Ik denk dat je door de houten velgen geen niet zwarte wandjes op je banden nodig hebt zoals ook veel gesuggereerd.

Heb je hem trouwens gewogen? Ik gok dat iet iets zwaarder is dan een reguliere fiets, maar dat het niet veel scheelt. Klopt dat?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 apr 2012 22:17

De houten velg is een stuk opgeremd?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 25 apr 2012 22:17

Haha! Ik heb jullie zondag denk ik zien rijden. Jullie reden zeker rond 17.45 over de A15 bij Gorinchem?

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 25 apr 2012 22:21

@corniel: de fiets is 2 weken geleden bij Sanoma in Hoofddorp aan de weegschaal gehangen en de schade was... ruim 10kg. Let wel, dit was inclusief zadeltas gevuld met accessoires. Op het zware frame (2,5kg) na, is de fiets qua gewicht vergelijkbaar met een middenklasse alu fiets. Wat betreft de afmontage, daar gaat binnenkort wat aan veranderen. De stuurpen gaat vrijdag aanstaande weg om gepolijst te worden en de wielen worden tijdelijk vervangen voor DT R1900 wielen, in afwachting van iets nieuws.

@japiecarbon: als je een BMW 5-serie hebt zien rijden met kromme motorkap, dan is de kans groot dat ik daar in zat :lol:

@amclassic-fan: water en hout gaan prima met elkaar samen. Zand water en hout daartegen net wat minder. Meer hierover later, omdat ik eerst de afhandeling van Cerchi Ghisallo wil afwachten.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 26 apr 2012 12:35

Rey953 schreef:Luik-Bastenaken-Luik dit jaar was het beste te omschrijven met één woord: heroïek. De temperatuur daalde geregeld onder de vier graden Celsius en het weerbeeld werd bijna de gehele dag bepaald door hagel, natte sneeuw en regen, heel veel regen. Nooit eerder heb ik zo de pest gehad in afdalingen en keek ik uit naar klimmetjes, om toch een beetje warm te blijven. De term heroïek gebruikte mijn fietsmaten en ik om onszelf moed in te praten tijdens het fietsen. Want hoe erg de omstandigheden ook leken, na afloop zouden we het allemaal bestempelen als een heroïsche tocht. En dat was het zeker!
Haha, hoe herkenbaar. Zelf dik ik t altijd nog iets verder aan: epische heldentocht! Heb je helaas niet zien fietsen.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 11 mei 2012 18:22

Het zal de oplettende lezer niet zijn ontgaan dat de Renovo in de mei editie van Fiets is verschenen. De fotograaf en redacteur van het artikel, Edwin Haan, was zo vriendelijk om mij de foto's van de fotoshoot en een kopie van het artikel te sturen. Grotere foto's zijn te vinden op mijn Flickr pagina: http://www.flickr.com/photos/quality_vintage_bikes/

De houten velgen gaan volgende week naar Cerchi Ghisallo toe om opnieuw gebeitst te worden. Ter vervanging van de Ghisallo velgen heb ik inmiddels een setje gepolijste H Plus Son Archetype velgen staan die door Ernie Frieke in een snowflake patroon gespaakt gaan worden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 01 jun 2012 08:42

De nieuwe stuurpen is binnen! Op advies van een aantal forumleden heb ik gekozen voor een gepolijst exemplaar. Beter gezegd, ik heb de pen laten polijsten.

Het is een titanium exemplaar van het Engelse Spin, model Monolithic. Als ik me niet vergis komt de pen van origine uit China, maar daar zit ik niet echt mee, gezien de lage prijs. Waar ik wel mee zat was de 'faceplate' die naar mening standaard veel te grof is uitgevoerd. Daarom heb ik het bedrijf dat de pen gepolijst heeft (BMN in Lopik) gevraagd om een gat te boren in de 'faceplate'. Dit was natuurlijk een gokje, omdat ik niet wist of hij dan nog wel sterk genoeg zou zijn, maar gelukkig is dat inmiddels wel het geval gebleken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weertx
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 29 okt 2011 22:46

Weertx 01 jun 2012 16:45

Mooi!

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 01 jun 2012 23:39

Ik vond vanaf het begin alle onderdelen prachtig mooi.
Super frame, mooie velgen, waanzinnig zadel....and so on.
De nieuwe/vervangen onderdelen zijn zo mogelijk nog mooier.
Maar de fiets in zijn totaliteit vind ik nog steeds geen chocola.
FacebookS3RSSite

Plaats reactie