Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Renovo R1 racefiets van hout

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 nov 2011 10:05

Rey953 schreef:Even off topic: weet iemand hoe ik mijn oude gebruikersnaam terug kan krijgen? Die is bij het nieuwe forum helaas verloren gegaan, zo lijkt het iig
ik zou freerider (site admin) even een PM sturen.
Succes!

P.S.: schitterend project. :o
Afbeelding

Lookkg461
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:55

Lookkg461 01 nov 2011 19:58

Dit is heel erg bijzonder zeg. Wat een vakmanschap. Ongelofelijk!

Ben heel erg benieuwd naar de rijeigenschappen, en nog meer eigenlijk naar de totaalfoto van de fiets inclusief houten wielen!

Ga je topic met veel interesse volgen!

4kids
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 16 aug 2009 19:41

4kids 01 nov 2011 20:25

Prachtige fiets!

Meteen de website bekeken en mij geabonneerd op dit topic.

Succes met dit project!

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 01 nov 2011 22:23

hartstikke leuk! ben benieuwd naar het eindresultaat! cinelli grammo is idd een hele mooie optie, maar een oude quill stuurpen van cinelli (die met die "grill" is ook erg gaaf

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 04 nov 2011 00:02

Update: de voorbouw wordt een combinatie van een voorvork en een stuurpen in een. Speciaal voor dit frame gemaakt door English Cycles!

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 04 nov 2011 08:57

zeer goede keus! laat even weten hoe het contact en verdere afhandeling met rob verloopt. ik heb mailcontact gehad en overweeg een frame. ben benieuwd naar jouw ervaringen. zal zeker een supermooi setje worden. klemming onder de vorkkroon of bovenop?

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 04 nov 2011 18:34

De klemming van de vorkkroon wil ik onderaan hebben, zodat boven alleen een strakgelijnde stuurpen te zien is. Ik laat het frame als het af is naar Rob sturen, zodat hij de beste vorm van de voorvork kan bepalen.

Tot nu kreeg ik steeds binnen korte termijn een zeer uitgebreide reactie. De prijzen voor frames vallen met trouwens alles mee.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 05 nov 2011 13:39

nu al heel gaaf en van deze fiets rijdt er geen tweede ter wereld rond. mooi hoor. benieuwd naar de foto's van frame+vork..

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 06 nov 2011 16:05

Ik zit er alleen nu even mee welke lengte stuurpen ik moet gaan nemen en welke hoogte.

Tot nu toe heb ik altijd op een 58cm bovenbuis frame gereden (Ridley Noah als laatste frame), met een 120mm stuurpen. Dat was echter puur omdat dit fijn fietste. Aangezien de lengte van de stuurpen in dit geval vrij definitief is, zou ik misschien een en ander wel eens na willen laten meten.

Weet iemand waar ik dit kan laten doen voor niet al te veel geld? Zo'n bike fitting lijkt me leuk, maar 150 euro vind ik dat als recreant niet waard. Vijf tientjes wil ik er daarentegen best aan uitgeven. Ik weet bijvoorbeeld dat Plieger in Meerkerk een topzaak is en een meetfiets heeft staan. Daarentegen weet ik niet of zij je ook na kunnen meten als je geen fiets koopt.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 06 nov 2011 17:32

Waarom niet? Ik ken Plieger niet maar als je gewoon aangeeft hoe "de vork in het frame zit" dan is het toch een prima deal. Zij verdienen een paar centen aan een opmeting en jij weet waar je aan toe bent.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 06 nov 2011 17:53

Ik zou als ik jou was eens met je huidige afstelling spelen. Of, als je al weet dat je goed zit, deze door Rob laten kopiëren. Je kunt ook op je nieuwe fiets een dummy vork + pen monteren om te checken of het goed is en dan laten maken naar die maten.

Als je nu lekker zit, zou ik bijeendrijf weggegooid geld vinden. Op zijn best bevestigen ze je huidige houding, in het slechtste geval raak je enorm aan het twijfelen. Just my 2 cts...

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 12 nov 2011 23:03

Nick van Renovo heeft me enkele constructiefoto's van de liggende en staande achtervork in het beginstadium toegestuurd. Ik vond het erg leuk om te zien hoe deze onderdelen vorm krijgen:

"Attached are a few pictures: the chainstays are cut, but not laminated, and the seatstays are ready for CNC machining (which is why I shot them on the CNC table.)

Cheers,
Nick Wood
Renovo"


De datum dat het frame af is, is ook bekend, namelijk eind november of begin december. Aangezien het frame daarna naar English Cycles gaat voor de voorvork, zal ik het frame hopelijk aan het begin van 2012 in huis hebben. Ik kan in ieder geval niet wachten!

De wielen gaan opgebouwd worden door Force Wheelz. Ik had in eerste instantie mijn hoop gevestigd op Ernie Frieke, maar helaas gaf hij aan in principe geen wielen meer te bouwen van aangeleverde onderdelen. Om die reden ben ik verder gaan zoeken en na het lezen van goede ervaringen over Force Wheelz op dit forum, heb ik contact opgenomen met dit bedrijf. Ik kreeg direct een enthousiaste reactie terug en inmiddels zijn wij (Ryk Venema van Force Wheelz en ik) begonnen met het uitpluizen van de beschikbare informatie over het bouwen van houten velgen. Zo moeten houten velgen bijvoorbeeld gespaakt worden met relatief lage spaakspanning, om de veerkracht van het hout optimaal te benutten. Verder moeten de velgen na het op spanning brengen twee weken rusten, zodat het hout de tijd krijgt om te werken. Daarna moeten de wielen opnieuw (definitief) recht getrokken worden. Kortom, erg interessant.

Hier zijn de foto's van Nick:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie