Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Renovo R1 racefiets van hout

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 okt 2011 13:41

Beste lezer,

Ik ben al sinds de zomer van dit jaar op zoek naar een mooi frame om een nieuwe fiets mee te bouwen voor komend seizoen. Na mijn Ridley Noah verkocht te hebben, heb ik achtereenvolgens een Fixie Inc 953 frame, een Scott CR1 frame en een Litespeed Ghisallo frame gekocht en weer verkocht.

De Litespeed heb ik overigens pas verkocht na een verlossende e-mail van Renovo. Ik had eerder contact opgenomen met dit bedrijf over de houten fietsen die ze maken en tot mijn spijt kreeg ik toen te horen dat de wachttijd gemiddeld 6-7 maanden was. In reactie op die e-mail heb ik aangegeven dat die termijn voor mij echt te lang was en als ze nog eens wat op voorraad zouden hebben, dat ik dan zeker interesse zou hebben. Nadat ik de Litespeed had gekocht kreeg ik een mail dat ze inderdaad een frame in mijn maat op vooraad hadden, of in ieder geval de voorkant. De Litespeed heb ik toen de deur uit gedaan en een bestelling geplaatst voor mijn definitieve frame voor komend seizoen:

Een Renovo R1!

Hieronder staan alvast een paar foto's van het frame in de huidige staat en de onderdelen die erop gaan komen. De groep wordt een (zeldzame) Dura Ace 25th groep. De naven van deze groep gaan opgebouwd worden met houten Cerchi Ghisallo velgen. Het zadel tenslotte wordt een Brooks Team zadel, speciaal bewerkt door Michiel van Den Brink (http://www.sintchristophorus.nl/zadel-galerij/).

De verwachting is dat het frame en de velgen rond november/december binnen zijn. Dan zal ik wat meer foto's posten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rey953 op 08 jul 2013 09:15, 17 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 okt 2011 13:58

Ik had deze ook al op weightweenies zien staan. Veel succes met het project. Ben je al iets verder over de opbouw qua stuur en stuurpen?.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 30 okt 2011 14:03

Rey953 schreef: ...of in ieder geval de voorkant.
Hoe zit het dan met de achterkant?

Ontzettend mooi zeg. Bamboe fietsen had ik al eens gezien, maar dit nog nooit.. Mooi ook hoe die liggende achterbrug wordt gemonteerd. Ik dacht alleen even dat het houten crankarmen waren :)

Ben benieuwd naar het eindresultaat en je rij-ervaring.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 30 okt 2011 14:04

Interessant project.
Ik neem aan dat je ermee gaat touren?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 okt 2011 14:08

Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik met de voorbouw wil gaan doen. De ene optie is een klassiek ogende voorbouw, met gepolijste stuurpen en stuur (in de trand van de Deda Velocita). De tweede optie is dat ik mijn huidige Deda Zero 00 stuurpen en Deda Newton shallow stuur ga gebruiken, maar dan wel de logo's ga verwijderen van de stuurpen.

Er zijn verschillende reviews op internet te vinden van mensen die deze fietsen ook gewoon in wedstrijden gebruiken en er al tienduizenden kilometer op hebben weggetrapt. Ik ben daarentegen een typisch mooi weer fietser en op een enkel wedstrijdje zal de fiets enkel dienst gaan doen om mee te touren.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 31 okt 2011 10:56

Wat voor wielen ga je daar onder zetten? Hebben ze ook houten velgen oid?

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 31 okt 2011 20:15

Geweldig leuk project! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Plaats gerust nog een paar foto's als je wat nieuws hebt want dit is echt de moeite waard.

@vermeulen: De velgen die hij noemt (Cerchi Ghisallo) zijn inderdaad houten velgen.

robby72
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 mei 2006 21:48

robby72 31 okt 2011 21:49

Super project en echt uniek. Persoonlijk zou ik moeite hebben zo'n groep uit het kistje te halen en te monteren. Zo bij elkaar ziet dat er wel heel gelikt uit! Bijna zonde om te gebruiken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 okt 2011 23:04

Ik denk dat die groep nu wel lang genoeg ongebruikt in het kistje heeft gelegen. Het wordt tijd dat het eindelijk eens gebruikt wordt waar het voor dient.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 okt 2011 23:12

Prachtig, deze ga ik volgen!
Rey953 schreef:Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik met de voorbouw wil gaan doen.
Cinelli Grammo?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 01 nov 2011 09:57

De Ghisallo velgen zijn inderdaad van hout. Ze komen als het goed is eind van de maand binnen. Dan zal ik er wat foto's van posten.

Ik moet toegeven dat ik er ook wel moeite mee had om te besluiten de groep echt te gebruiken. Daarentegen vind ik het wel een pre dat de fiets gelijk tijdloos wordt met deze groep.

Wat betreft de voorbouw: een Cinelli Grammo had ik al overwogen, als ook een Cinneli Integralter, maar beide zijn helaas alleen geschikt voor 1 inch vorkbuizen. Een Cinelli RAM Leopard zou ik ook wel mooi vinden, maar die zijn tweedehands (het moet ook betaalbaar blijven ;) helaas nauwelijk te vinden.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 01 nov 2011 09:58

Even off topic: weet iemand hoe ik mijn oude gebruikersnaam terug kan krijgen? Die is bij het nieuwe forum helaas verloren gegaan, zo lijkt het iig

Plaats reactie