Cervélo
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Ik vraag mij steeds meer af wat nu een voordel zou zijn van zo'n cockpit uit een deel t.o.v. een losse stuurpen en stuurbocht. Je zit nl. altijd vast aan een door de fabrikant geleverd model, en je kunt niets verstellen. Een andere maat proberen is er bijna niet mer bij, en zelfs bij Canyon niet vooraf te kiezen bij aankoop.
Dus enige voordeel dat ik kan bedenken gewicht, en aero (wat ook met een los aero stuur te benaderen is), en een mogelijkheid om alle kabels binnendoor te geleiden (moet volgens mij technisch ook wel mogelijk zijn met losse delen).
Dit alles zou dan inhouden dat voor ons amateurs de voordelen al redelijk wegvallen. Bij een rondje met 30 gemiddeld telt aero eigenlijk al niet meer mee.
Dus enige voordeel dat ik kan bedenken gewicht, en aero (wat ook met een los aero stuur te benaderen is), en een mogelijkheid om alle kabels binnendoor te geleiden (moet volgens mij technisch ook wel mogelijk zijn met losse delen).
Dit alles zou dan inhouden dat voor ons amateurs de voordelen al redelijk wegvallen. Bij een rondje met 30 gemiddeld telt aero eigenlijk al niet meer mee.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het voordeel is dat het anders is dan wat andere hebben. Je moet toch met iets komen om dit soort prijzen recht (of beter gezegd omhoog) te kunnen praten. Als consument heeft het alleen maar nadelen. Als je tijdens vakantie in een bocht onbenullig onderuit glijdt, zie dan maar eens een nieuw stuur te vinden.
De fiets die gewogen wordt is overigens zonder pedalen en bidonhouders. Dus daar kan je nog ruim 250 gram bij optellen.
De fiets die gewogen wordt is overigens zonder pedalen en bidonhouders. Dus daar kan je nog ruim 250 gram bij optellen.
Zonder pedalen en bidonhouders, je komt dus nog steeds op een beetje deftige aluminium fiets met Ultegra en een paar leuke wieltjes niveau uit. Bij Bikeradar hebben ze gewogen met 105 pedalen. ik denk niet dat de gemiddelde klant daarvoor zal kiezen.rnsto kati schreef: ↑02 okt 2018 23:15 https://www.youtube.com/watch?v=Xv3v5AL ... gs=pl%2Cwn
hier een maat 54 gewogen
7.53kg
In deze test staat het stuurpen systeem wat beter beschreven: https://bikerumor.com/2018/10/02/all-ne ... road-bike/. Zelfs met wat spacers is het nog goed te pruimen, al zal de volledige 3cm wel een rampzalig gezicht zijn. Het stuur is ook nog wat te verstellen. Mechanisch schakelen kan ook.
Ik vind het in principe een mooie uitvinding, ook al ziet het er recht van de zijkant een beetje onorthodox uit. Wel heb ik wat twijfels over het ontbreken van een echt klemsysteem. alle kracht komt nu op 3 boutjes. Zeker met wat spacers ertussen zou dat een zwak punt kunnen zijn maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Ik zal het niet kopen, niet alleen vanwege het gewicht en de verplichte schijfremmen maar ook omdat ik liever standaard onderdelen gebruik die goedkoop en tot in de lengte der dagen te vervangen zijn maar voor de echte aero junkies die geld genoeg hebben lijkt het mij een leuke optie. Zeker in de "Havana" kleuren:
Campagnolo Ultra Dork
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
Boomshakalakah....
even paar plaatjes uit het filmpje geript.
even paar plaatjes uit het filmpje geript.
Als die gewichten kloppen, dan kan ik me niet voorstellen dat Tom er gelukkig mee is qua klimmen. Dat krijg je bijna niet op die 6,8 kg. Komt er ook nog een nieuwe r? Die zou dan de klimfiets kunnen worden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Zullen wel met de R5 rijden en vlakke ritten met de S5.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Vind de Sunweb kleuren wel zeer geslaagd, maar zou de consumenten versie echt nooit kopen. Natuurlijk vanwege de prijs, maar op één of andere manier lijkt het totaalplaatje gewoon niet te kloppen (en dan bedoel ik niet alleen het stuur, maar ook de schijfremmen, gewicht, balhoofd, seatstays, zadelbuis etc). Ze hebben naar m.i. het ronde vormen aero principe net even iets te ver doorgevoerd en de watts die je er mee bespaard zijn verwaarloosbaar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 17 mei 2018 12:12
Vette fiets voor Tom en co
Je hebt nog steeds de mogelijkheid om met een normale stuurpen te rijden, indien je de "standard stem adapter" gebruikt.Infinito GB schreef: ↑03 okt 2018 08:23 Ik vraag mij steeds meer af wat nu een voordel zou zijn van zo'n cockpit uit een deel t.o.v. een losse stuurpen en stuurbocht. Je zit nl. altijd vast aan een door de fabrikant geleverd model, en je kunt niets verstellen. Een andere maat proberen is er bijna niet mer bij, en zelfs bij Canyon niet vooraf te kiezen bij aankoop.
Dus enige voordeel dat ik kan bedenken gewicht, en aero (wat ook met een los aero stuur te benaderen is), en een mogelijkheid om alle kabels binnendoor te geleiden (moet volgens mij technisch ook wel mogelijk zijn met losse delen).
Dit alles zou dan inhouden dat voor ons amateurs de voordelen al redelijk wegvallen. Bij een rondje met 30 gemiddeld telt aero eigenlijk al niet meer mee.
Voordeel van die V-shape cockpit is wellicht ook dat er minder flex en torsie op zit, doordat het stuur op 2 punten vastzit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
In principe wil je toch een stijve constructie bij je stuur en stuurpen....?
Ik weet dat één dikke buis (normale stuurpen) een stuk stijver is dan twee kleinere diameter buizen (Cervelo stuurpen), maar het zou stijver kunnen zijn omdat het op 2 punten wordt ingeklemd. De old skool "bullmoose" stuur-stuurpen combi's van Ritchey zijn geloof ik ook stijver dan gemiddeld.
Wellicht is de Cervelo stuur[en niet stijver, het is ook zeker niet de hoofdreden voor dit ontwerp.
Ik vind het in ieder geval goed om te zien en dapper dat men bij Cervelo "out of the box" durft te denken.