Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 03 okt 2018 08:23

Ik vraag mij steeds meer af wat nu een voordel zou zijn van zo'n cockpit uit een deel t.o.v. een losse stuurpen en stuurbocht. Je zit nl. altijd vast aan een door de fabrikant geleverd model, en je kunt niets verstellen. Een andere maat proberen is er bijna niet mer bij, en zelfs bij Canyon niet vooraf te kiezen bij aankoop.
Dus enige voordeel dat ik kan bedenken gewicht, en aero (wat ook met een los aero stuur te benaderen is), en een mogelijkheid om alle kabels binnendoor te geleiden (moet volgens mij technisch ook wel mogelijk zijn met losse delen).
Dit alles zou dan inhouden dat voor ons amateurs de voordelen al redelijk wegvallen. Bij een rondje met 30 gemiddeld telt aero eigenlijk al niet meer mee.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 okt 2018 08:44

Het voordeel is dat het anders is dan wat andere hebben. Je moet toch met iets komen om dit soort prijzen recht (of beter gezegd omhoog) te kunnen praten. Als consument heeft het alleen maar nadelen. Als je tijdens vakantie in een bocht onbenullig onderuit glijdt, zie dan maar eens een nieuw stuur te vinden.

De fiets die gewogen wordt is overigens zonder pedalen en bidonhouders. Dus daar kan je nog ruim 250 gram bij optellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 03 okt 2018 08:45

die gradient van wit naar rood met daar bovenop die grijze letters van het merk, ergens is dat toch godsgruwelijk lelijk imo...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 okt 2018 08:48

rnsto kati schreef: 02 okt 2018 23:15 https://www.youtube.com/watch?v=Xv3v5AL ... gs=pl%2Cwn

hier een maat 54 gewogen
7.53kg
Zonder pedalen en bidonhouders, je komt dus nog steeds op een beetje deftige aluminium fiets met Ultegra en een paar leuke wieltjes niveau uit. Bij Bikeradar hebben ze gewogen met 105 pedalen. ik denk niet dat de gemiddelde klant daarvoor zal kiezen.

In deze test staat het stuurpen systeem wat beter beschreven: https://bikerumor.com/2018/10/02/all-ne ... road-bike/. Zelfs met wat spacers is het nog goed te pruimen, al zal de volledige 3cm wel een rampzalig gezicht zijn. Het stuur is ook nog wat te verstellen. Mechanisch schakelen kan ook.

Ik vind het in principe een mooie uitvinding, ook al ziet het er recht van de zijkant een beetje onorthodox uit. Wel heb ik wat twijfels over het ontbreken van een echt klemsysteem. alle kracht komt nu op 3 boutjes. Zeker met wat spacers ertussen zou dat een zwak punt kunnen zijn maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Ik zal het niet kopen, niet alleen vanwege het gewicht en de verplichte schijfremmen maar ook omdat ik liever standaard onderdelen gebruik die goedkoop en tot in de lengte der dagen te vervangen zijn maar voor de echte aero junkies die geld genoeg hebben lijkt het mij een leuke optie. Zeker in de "Havana" :mrgreen: kleuren:
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 03 okt 2018 10:08

Boomshakalakah....

even paar plaatjes uit het filmpje geript.
Bijlagen
s5a.jpg
s5b.jpg
s5c.jpg
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 okt 2018 10:31

Als die gewichten kloppen, dan kan ik me niet voorstellen dat Tom er gelukkig mee is qua klimmen. Dat krijg je bijna niet op die 6,8 kg. Komt er ook nog een nieuwe r? Die zou dan de klimfiets kunnen worden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 okt 2018 10:49

marsman schreef: 03 okt 2018 10:31 Als die gewichten kloppen, dan kan ik me niet voorstellen dat Tom er gelukkig mee is qua klimmen. Dat krijg je bijna niet op die 6,8 kg. Komt er ook nog een nieuwe r? Die zou dan de klimfiets kunnen worden.
Zullen wel met de R5 rijden en vlakke ritten met de S5.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2018 11:50

Vind de Sunweb kleuren wel zeer geslaagd, maar zou de consumenten versie echt nooit kopen. Natuurlijk vanwege de prijs, maar op één of andere manier lijkt het totaalplaatje gewoon niet te kloppen (en dan bedoel ik niet alleen het stuur, maar ook de schijfremmen, gewicht, balhoofd, seatstays, zadelbuis etc). Ze hebben naar m.i. het ronde vormen aero principe net even iets te ver doorgevoerd en de watts die je er mee bespaard zijn verwaarloosbaar.

DiMarcello
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2018 12:12

DiMarcello 03 okt 2018 12:02

Vette fiets voor Tom en co :winkthumb:

Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 03 okt 2018 12:44

Infinito GB schreef: 03 okt 2018 08:23 Ik vraag mij steeds meer af wat nu een voordel zou zijn van zo'n cockpit uit een deel t.o.v. een losse stuurpen en stuurbocht. Je zit nl. altijd vast aan een door de fabrikant geleverd model, en je kunt niets verstellen. Een andere maat proberen is er bijna niet mer bij, en zelfs bij Canyon niet vooraf te kiezen bij aankoop.
Dus enige voordeel dat ik kan bedenken gewicht, en aero (wat ook met een los aero stuur te benaderen is), en een mogelijkheid om alle kabels binnendoor te geleiden (moet volgens mij technisch ook wel mogelijk zijn met losse delen).
Dit alles zou dan inhouden dat voor ons amateurs de voordelen al redelijk wegvallen. Bij een rondje met 30 gemiddeld telt aero eigenlijk al niet meer mee.
Je hebt nog steeds de mogelijkheid om met een normale stuurpen te rijden, indien je de "standard stem adapter" gebruikt.
Voordeel van die V-shape cockpit is wellicht ook dat er minder flex en torsie op zit, doordat het stuur op 2 punten vastzit.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2018 13:34

Jeff_dh schreef: 03 okt 2018 12:44 Voordeel van die V-shape cockpit is wellicht ook dat er minder flex en torsie op zit, doordat het stuur op 2 punten vastzit.
Ik betwijfel of dat een voordeel is.

Jeff_dh
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mei 2013 20:12

Jeff_dh 05 okt 2018 10:58

ypuh schreef: 03 okt 2018 13:34
Jeff_dh schreef: 03 okt 2018 12:44 Voordeel van die V-shape cockpit is wellicht ook dat er minder flex en torsie op zit, doordat het stuur op 2 punten vastzit.
Ik betwijfel of dat een voordeel is.
In principe wil je toch een stijve constructie bij je stuur en stuurpen....?

Ik weet dat één dikke buis (normale stuurpen) een stuk stijver is dan twee kleinere diameter buizen (Cervelo stuurpen), maar het zou stijver kunnen zijn omdat het op 2 punten wordt ingeklemd. De old skool "bullmoose" stuur-stuurpen combi's van Ritchey zijn geloof ik ook stijver dan gemiddeld.

Wellicht is de Cervelo stuur[en niet stijver, het is ook zeker niet de hoofdreden voor dit ontwerp.

Ik vind het in ieder geval goed om te zien en dapper dat men bij Cervelo "out of the box" durft te denken.

Plaats reactie