Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 02 apr 2019 14:08

Velen hebben hier al eens een kraakje meegemaakt. Ik meer dan eens. Dingen die ik ben tegen gekomen:

- Lagers in de trapper (dus niet de trapas)
- Cassette die niet goed vast zit
- Snelspanner achterwiel
- Zadelpen (schoonmaken en beetje vet bij het monteren)
- Vuil tussen spider en crank (op de MTB)
- Krakend zadel

Maar nooit door de trapas zelf, ondanks dat het geluid daar vandaan lijkt te komen. Mijn observatie is dat die dingen bij verslijten eerder moeilijk gaan lopen dan dat ze echt geluid gaan maken. BB30 schijnt daar nogal een uitzondering in te zijn.

Kortom, alles nalopen. Waarschijnlijk is het te verhelpen met goed schoonmaken, vet en op het juiste moment vastzetten.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 02 apr 2019 15:30

markoning schreef: 02 apr 2019 12:00 Dit weekend voor het eerst "geklommen" op m'n Cervelo R3.
Kan inderdaad echt van alles zijn van loszittende bidonhouder tot zadel en al die andere zaken die genoemd zijn maar...
Er is een serie r3's met een notoir probleem (serie van rond 2013/2014) met scheurtjes in frame bij bevestiging trapaslager. Heb zelf een R3 uit die tijd die tweemaal is vervangen om dat euvel. Je kan dat vrij makkelijk zelf zien door met voldoende licht te kijken of je scheurtjes ziet.
Ik zeg absoluut niet dat dit het is maar het is eenvoudig uit te sluiten
Allard

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 apr 2019 17:12

+1, ook mijn ervaring. Ook al lijkt het uit het BB te komen, kraakjes kwamen bij mij meestal van de achterste snelspanner of pedalen.

asth
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 mar 2015 13:07

asth 03 apr 2019 08:26

Zo heb ik me inderdaad 2x gek gezocht naar een kraakje...na lang speuren was het:
- 1e keer de zadelpen
- 2e keer boutje bidonhouder

Beide keren was ik er van overtuigt dat het het bracket was aangezien ik BB30 heb....

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 apr 2019 08:32

Eindelijk begint mijn pleidooi van jaren vruchten af te werpen.
Het arme bracket krijgt steeds minder de schuld :-)

Het is veel vaker de qr, zadelpen of pedaal. Of zo,n heel suf boutje wat je niet verwacht bij een bidonhouder

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 apr 2019 08:42

Bij mijn fiets zat het in de bevestiging van de voor derraileur, dat "kromme" Plaatje welke op je aanlasnok valt had een andere kromming dan het nokje, daardoor zat de derrie niet goed vast en kraakte hij bij iedere trap. Het heeft me wel een hele tijd gekost om hier achter te komen, zo een beetje 2 maanden mee bezig geweest om alles uit te sluiten, andere dingen te monteren. Maar toen ik het opgelost had was ik extreem blij :D

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 apr 2019 09:56

wasbeer2006 schreef: 03 apr 2019 08:32 Eindelijk begint mijn pleidooi van jaren vruchten af te werpen.
Het arme bracket krijgt steeds minder de schuld :-)

Het is veel vaker de qr, zadelpen of pedaal. Of zo,n heel suf boutje wat je niet verwacht bij een bidonhouder
We're onto something here :lol:.

Zonder hulp van dit forum had ik inderdaad nooit bedacht dat het wel eens uit een QR zou kunnen komen.

markoning
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2014 13:54

markoning 04 apr 2019 22:51

beren040 schreef: 02 apr 2019 15:30
markoning schreef: 02 apr 2019 12:00 Dit weekend voor het eerst "geklommen" op m'n Cervelo R3.
Kan inderdaad echt van alles zijn van loszittende bidonhouder tot zadel en al die andere zaken die genoemd zijn maar...
Er is een serie r3's met een notoir probleem (serie van rond 2013/2014) met scheurtjes in frame bij bevestiging trapaslager. Heb zelf een R3 uit die tijd die tweemaal is vervangen om dat euvel. Je kan dat vrij makkelijk zelf zien door met voldoende licht te kijken of je scheurtjes ziet.
Ik zeg absoluut niet dat dit het is maar het is eenvoudig uit te sluiten
Het is een 2e handsje, modeljaar 2016. Maar dank voor alle tips, ik ga morgen nog eens even alle moertjes na. Heb er voor de Ronde ook een andere wielset erin gedaan, nog eens even goed de snelspanners nalopen. Dat het kraakje alleen kwam bij "zware inspanning" (alles is relatief) baarde me nog wel zorgen, maar ben dan toch ergens blij te horen dat het vaker voorkomt :)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 apr 2019 09:13

Idd vaak is het de snelspanner van het achterwiel.
Niet te vast en niet te los zetten is het devies, ook een likje vet tussen de patten en de snelspanner gaat de klacht verhelpen.
Succes.

wiggie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2019 09:57

wiggie 10 apr 2019 10:10

Hallo allemaal, ik ben sinds kort in het bezit van een Cervelo S3.(zie foto)

Mooie fiets, alleen zijn wij nog geen vrienden... Kabels rammelen en dat is vervelend maar wel oplosbaar. Waar ik echt een stuk minder over te spreken ben, is het BBright connect systeem die er standaard in zit. De trapas draait voor geen meter loopt aan en zit inmiddels een fikse beschadiging aan de binnenzijde van de linker crank.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Of een linkje van een montage voorschrift?
Bijlagen
Cervelo -s3.JPG

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 10 apr 2019 11:20

wiggie schreef: 10 apr 2019 10:10 Hallo allemaal, ik ben sinds kort in het bezit van een Cervelo S3.(zie foto)

Mooie fiets, alleen zijn wij nog geen vrienden... Kabels rammelen en dat is vervelend maar wel oplosbaar. Waar ik echt een stuk minder over te spreken ben, is het BBright connect systeem die er standaard in zit. De trapas draait voor geen meter loopt aan en zit inmiddels een fikse beschadiging aan de binnenzijde van de linker crank.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Of een linkje van een montage voorschrift?
Dat lijkt me heel vervelend voor je, want het is toch niet een fiets die je hebt opgehaald bij de cash en carry. Daarmee is ook gelijk mijn vraag gesteld:
Als je zoveel geld uitgeeft voor een fiets dan is er toch iets van garantie, je moet dan toch ergens op terug kunnen vallen? Zelfs als je alleen frame hebt gekocht en je hebt zelf opgebouwd moet de leverancier je toch kunnen helpen...
Allard

wiggie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2019 09:57

wiggie 10 apr 2019 11:58

beren040 schreef: 10 apr 2019 11:20
wiggie schreef: 10 apr 2019 10:10 Hallo allemaal, ik ben sinds kort in het bezit van een Cervelo S3.(zie foto)

Mooie fiets, alleen zijn wij nog geen vrienden... Kabels rammelen en dat is vervelend maar wel oplosbaar. Waar ik echt een stuk minder over te spreken ben, is het BBright connect systeem die er standaard in zit. De trapas draait voor geen meter loopt aan en zit inmiddels een fikse beschadiging aan de binnenzijde van de linker crank.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Of een linkje van een montage voorschrift?
Dat lijkt me heel vervelend voor je, want het is toch niet een fiets die je hebt opgehaald bij de cash en carry. Daarmee is ook gelijk mijn vraag gesteld:
Als je zoveel geld uitgeeft voor een fiets dan is er toch iets van garantie, je moet dan toch ergens op terug kunnen vallen? Zelfs als je alleen frame hebt gekocht en je hebt zelf opgebouwd moet de leverancier je toch kunnen helpen...
Helemaal mee eens, alleen zit de dealer niet op een half uurtje rijden....
Ik heb wel een afspraak staan voor deze week, dus hopelijk wordt het gelijk opgelost.

Ik ben gewoon benieuwd of er meer mensen zijn die problemen ervaren met de S3.

Plaats reactie