Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 jul 2020 16:02

yoeki schreef: 09 jul 2020 15:22 Heeft iemand iets concreets gehoord over een nieuwe Cervelo endurance model voor 2021? Schijnt in juli ongeveer te komen?
Nog geen nieuws, maar er schijnt wel iets in de pijpleiding te zitten voor de korte termijn. Heb her en der al gelezen van dealers die nog niets mogen vertellen, dus het is wachten tot iemand breekt :lol:.

Verwacht dat het eerste nieuws toch wel vanuit de officiële kanalen zal komen.

Parijsisnogver
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:38
Locatie: Utrecht

Parijsisnogver 10 jul 2020 08:07

yoeki schreef: 09 jul 2020 15:22 Heeft iemand iets concreets gehoord over een nieuwe Cervelo endurance model voor 2021? Schijnt in juli ongeveer te komen?
Klopt, eind van deze maand. Een soort van BMC Roadmachine. Dus semi-aero met meer ruimte voor grote banden.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 10 jul 2020 09:44

De R3 is toch al een soort semi-aero?

Last in ieder geval wel dat de R3 en S3 model benamingen gaan verdwijnen. Deze worden onderdeel van de R-series en S-series om aan te geven dat het ook gewoon topmodellen zijn, maar dan met een andere geometrie.

Zou het wel gaaf vinden als ze echt met een nieuw model a la Aspero zouden komen. Die gravel bikes doen het niet echt voor mij, en de R5/S5 zijn te racy qua geometrie.

Frankw1981
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2014 22:22

Frankw1981 22 jul 2020 21:27

Graag wil ik jullie advies vragen m.b.t. de mogelijke aanschaf van een S3 2020.

Ik ben 1.88 / BB92,5 en ben gemiddeld flexibel (kan met mn vingers de grond aanraken). Momenteel fiets ik 3-4 x per week (200-250KM), met name in NL (voornamelijk vlak en af en toe heuvelrug, veluwe en Limburg). Ik fiets een jaar of 7 en heb momenteel een Giant TCR. Destijds heb ik op advies van de winkel waar ik hem kocht een M/L gekocht, achteraf waarschijnlijk niet de juiste maat. Tijdens het oriënteren voor een nieuwe Giant kreeg ik keer op keer het advies een L te kopen, Het is niet perse dat ik niet goed kan fietsen op deze fiets, maar bij ritten van 100+KM merk ik toch dat ik niet helemaal lekker zit. Derhalve ben ik nogal 'bang' bij de aanschaf van een nieuwe fiets de verkeerde maat te kopen.

De winkel waar ik nu deze S3 heb zien staan komt op mij over als kundig en geeft aan dat ze denken dat dit goed moet passen. Ze hebben de mogelijkheid een statische en dynamische fit uit te voeren dus ik denk dat daar al heel wat informatie uit zou moeten komen. Toch win ik op voorhand het liefste zoveel mogelijk informatie in zodat ik een weloverwogen keus kan maken en niet achteraf spijt heb of ga twijfelen. Daarnaast wil ook niet met extreem lange stuurpennen (>13cm) of andere trucjes gaan werken.

Ik weet dat advies over de maat van een fiets lastig is, maar toch graag jullie advies:

Denken jullie dat een 56 een passende maat is voor mijn lengte of ben ik veel beter uit met 58?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jul 2020 22:37

Frankw1981 schreef: 22 jul 2020 21:27 Graag wil ik jullie advies vragen m.b.t. de mogelijke aanschaf van een S3 2020.

Ik ben 1.88 / BB92,5 en ben gemiddeld flexibel (kan met mn vingers de grond aanraken). Momenteel fiets ik 3-4 x per week (200-250KM), met name in NL (voornamelijk vlak en af en toe heuvelrug, veluwe en Limburg). Ik fiets een jaar of 7 en heb momenteel een Giant TCR. Destijds heb ik op advies van de winkel waar ik hem kocht een M/L gekocht, achteraf waarschijnlijk niet de juiste maat. Tijdens het oriënteren voor een nieuwe Giant kreeg ik keer op keer het advies een L te kopen, Het is niet perse dat ik niet goed kan fietsen op deze fiets, maar bij ritten van 100+KM merk ik toch dat ik niet helemaal lekker zit. Derhalve ben ik nogal 'bang' bij de aanschaf van een nieuwe fiets de verkeerde maat te kopen.

De winkel waar ik nu deze S3 heb zien staan komt op mij over als kundig en geeft aan dat ze denken dat dit goed moet passen. Ze hebben de mogelijkheid een statische en dynamische fit uit te voeren dus ik denk dat daar al heel wat informatie uit zou moeten komen. Toch win ik op voorhand het liefste zoveel mogelijk informatie in zodat ik een weloverwogen keus kan maken en niet achteraf spijt heb of ga twijfelen. Daarnaast wil ook niet met extreem lange stuurpennen (>13cm) of andere trucjes gaan werken.

Ik weet dat advies over de maat van een fiets lastig is, maar toch graag jullie advies:

Denken jullie dat een 56 een passende maat is voor mijn lengte of ben ik veel beter uit met 58?
58 en bij de tcr een L die heeft een headtube van 18.5 cm cervelo 20 cm.
De nieuwe tcr is zeker qua gewicht een prima frame.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 jul 2020 23:23

Ik ben 1.85m en heb ook een BBL van 92.5cm en rij op een Cervelo S3 in 58cm met alleen een 5mm spacer. Ben alleen niet echt flexibel, kom met moeite tot ongeveer halverwege m'n scheenbenen. Rij dus ook met een compact stuur met relatief korte reach (70mm) en 100mm stuurpen, maar kan daarmee wel gewoon 3u onderin de beugels rijden.

Een S3 is zeker goed passend te maken, maar wat is wijsheid? Even hardop denkend zal de standaard stem lengte van 11cm je met een betere flexibiliteit ten goede komen. De vraag is of je in theorie niet nóg iets dieper zitten kunt en dus ook naar de 56 kunt kijken, die heeft 25mm minder stack bij 9mm minder reach. Je gaat dan op een 11 of 12cm stuurpen uitkomen (=mooier), maar wel met 1-2 cm aan spacers (=niet mooi maar nog binnen de perken).

Ik zou dan eerder neigen naar een 58 met een 'normaal' stuur, oftwel 75-80mm reach en normale drop ipv compact. Als dat nog steeds te hoog is, kun je er altijd nog voor kiezen om een -12 graden stuurpen te monteren.

Lang verhaal kort: Ik denk dat je met de standaard onderdelen die bij een 58 geleverd worden en met een minimale hoeveelheid aan spacers heel dicht bij je ideale fietspositie in de buurt kunt komen. Om het zeker te weten moet je een bikefit laten doen die ook je dynamische houding meeweegt. Als je al fietsend ook maar iets minder lenig bent dan de indicatie van je vingers/grond, dan zit je met een 58 goed. Als blijkt dat je heel soepel lang en diep kunt zitten en daar ook behoefte aan hebt, kan een 56 ook een goede optie zijn met een paar spacers en desnoods iets langere stuurpen.

Edit: Ik rij ook met 0 graden setback. Standaard is iets van -20mm, dus dat levert ook automatisch al wat extra reach op. Daarmee kun je een langere stuurpen dan 11cm al wel uitsluiten lijkt me. Dan lijkt een 58 de betere keuze.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jul 2020 09:17

Zag de promo video van de Caledonia ook voorbij komen. Enige nadeel is dat je de fiets nauwelijks ziet: https://youtu.be/Ab9V5f8mnqc

Cervelo gaat de huidige modelnamen allemaal uitfaseren. Dus geen C2, S3, R5 etc. meer. De topmodellen zullen allemaal namen gaan krijgen als de Aspero en Caledonia en voor de rest gaan modellen (tijdelijk) R-series en S-series etc. heten om aan te geven dat er geen kwaliteitsverschil zit tussen bijvoorbeeld een S3 en S5, maar dat het simpelweg verschillende designs zijn.

Het zal allemaal wel, zo lang het maar niet ten koste gaat van de kwaliteit van de frames. Zo'n voorvork uitslag van de S5 die het frame raakt is echt een no-go. Ook blijven ze bij BBRight, wat op zich prima is, maar dan moet je ze niet met ovale shells de fabriek uit laten gaan.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jul 2020 09:37

Nu ik die Caledonia zo bekijk op de site: https://www.cervelo.com/en/caledonia

Is dat niet gewoon een kopie van de R3 met wat verborgen oogjes voor spatborden, extra clearance en iets luiere balhoofdhoek? Met zo'n naam had ik wel iets spannenders verwacht.

Frankw1981
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2014 22:22

Frankw1981 23 jul 2020 10:47

ypuh schreef: 22 jul 2020 23:23 Ik ben 1.85m en heb ook een BBL van 92.5cm en rij op een Cervelo S3 in 58cm met alleen een 5mm spacer. Ben alleen niet echt flexibel, kom met moeite tot ongeveer halverwege m'n scheenbenen. Rij dus ook met een compact stuur met relatief korte reach (70mm) en 100mm stuurpen, maar kan daarmee wel gewoon 3u onderin de beugels rijden.

Een S3 is zeker goed passend te maken, maar wat is wijsheid? Even hardop denkend zal de standaard stem lengte van 11cm je met een betere flexibiliteit ten goede komen. De vraag is of je in theorie niet nóg iets dieper zitten kunt en dus ook naar de 56 kunt kijken, die heeft 25mm minder stack bij 9mm minder reach. Je gaat dan op een 11 of 12cm stuurpen uitkomen (=mooier), maar wel met 1-2 cm aan spacers (=niet mooi maar nog binnen de perken).

Ik zou dan eerder neigen naar een 58 met een 'normaal' stuur, oftwel 75-80mm reach en normale drop ipv compact. Als dat nog steeds te hoog is, kun je er altijd nog voor kiezen om een -12 graden stuurpen te monteren.

Lang verhaal kort: Ik denk dat je met de standaard onderdelen die bij een 58 geleverd worden en met een minimale hoeveelheid aan spacers heel dicht bij je ideale fietspositie in de buurt kunt komen. Om het zeker te weten moet je een bikefit laten doen die ook je dynamische houding meeweegt. Als je al fietsend ook maar iets minder lenig bent dan de indicatie van je vingers/grond, dan zit je met een 58 goed. Als blijkt dat je heel soepel lang en diep kunt zitten en daar ook behoefte aan hebt, kan een 56 ook een goede optie zijn met een paar spacers en desnoods iets langere stuurpen.

Edit: Ik rij ook met 0 graden setback. Standaard is iets van -20mm, dus dat levert ook automatisch al wat extra reach op. Daarmee kun je een langere stuurpen dan 11cm al wel uitsluiten lijkt me. Dan lijkt een 58 de betere keuze.
Dank voor het uitgebreide antwoord! Het aanbod is inclusief het aanpassen van de vervangbare onderdelen (stuurpen, stuur evt. crank), daar kom ik wel met ze uit. Overigens hebben we in de winkel even de stuurpen gemeten, die was meen ik 9cm...dus daar zit nog wel wat ruimte als ik naar 11cm zou gaan. Maar kan me helemaal vinden in bovenstaande beredenering dat iig met standaardonderdelen de 58 beter bij mijn maten past. De bikefit lijkt me inderdaad de meest objectieve manier om er achter te komen...al hoop je dan natuurlijk altijd dat er niet teveel naar een bepaalde maat fiets toegemeten wordt, maar dat is denk ik iets waar ik op zal moeten vertrouwen.

Wat ik iig nastreef is dat ik gedurende langere tijd ook onderin het stuur kan rijden, opzich lukt me dat met mijn huidge TCR (m/l incl, 2 spacer van totaal 1-2 cm) redelijk...maar ik vind het niet heel lang comfortabel. Ik heb mijn huidige fiets en de s3 56cm nog even naast elkaar gezet in de tool van geometrygeeks.bike en het lijkt erop dat de giant wat lager en ietsje langer is...oftewel een andere geometrie. Echter ontbreken de stack/reach van de giant op internet dus vergelijken is een beetje lastig.

Iig iedereen dank voor het meedenken. Blijft lastig!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 jul 2020 10:58

Frankw1981 schreef: 23 jul 2020 10:47
ypuh schreef: 22 jul 2020 23:23 Ik ben 1.85m en heb ook een BBL van 92.5cm en rij op een Cervelo S3 in 58cm met alleen een 5mm spacer. Ben alleen niet echt flexibel, kom met moeite tot ongeveer halverwege m'n scheenbenen. Rij dus ook met een compact stuur met relatief korte reach (70mm) en 100mm stuurpen, maar kan daarmee wel gewoon 3u onderin de beugels rijden.

Een S3 is zeker goed passend te maken, maar wat is wijsheid? Even hardop denkend zal de standaard stem lengte van 11cm je met een betere flexibiliteit ten goede komen. De vraag is of je in theorie niet nóg iets dieper zitten kunt en dus ook naar de 56 kunt kijken, die heeft 25mm minder stack bij 9mm minder reach. Je gaat dan op een 11 of 12cm stuurpen uitkomen (=mooier), maar wel met 1-2 cm aan spacers (=niet mooi maar nog binnen de perken).

Ik zou dan eerder neigen naar een 58 met een 'normaal' stuur, oftwel 75-80mm reach en normale drop ipv compact. Als dat nog steeds te hoog is, kun je er altijd nog voor kiezen om een -12 graden stuurpen te monteren.

Lang verhaal kort: Ik denk dat je met de standaard onderdelen die bij een 58 geleverd worden en met een minimale hoeveelheid aan spacers heel dicht bij je ideale fietspositie in de buurt kunt komen. Om het zeker te weten moet je een bikefit laten doen die ook je dynamische houding meeweegt. Als je al fietsend ook maar iets minder lenig bent dan de indicatie van je vingers/grond, dan zit je met een 58 goed. Als blijkt dat je heel soepel lang en diep kunt zitten en daar ook behoefte aan hebt, kan een 56 ook een goede optie zijn met een paar spacers en desnoods iets langere stuurpen.

Edit: Ik rij ook met 0 graden setback. Standaard is iets van -20mm, dus dat levert ook automatisch al wat extra reach op. Daarmee kun je een langere stuurpen dan 11cm al wel uitsluiten lijkt me. Dan lijkt een 58 de betere keuze.
Dank voor het uitgebreide antwoord! Het aanbod is inclusief het aanpassen van de vervangbare onderdelen (stuurpen, stuur evt. crank), daar kom ik wel met ze uit. Overigens hebben we in de winkel even de stuurpen gemeten, die was meen ik 9cm...dus daar zit nog wel wat ruimte als ik naar 11cm zou gaan. Maar kan me helemaal vinden in bovenstaande beredenering dat iig met standaardonderdelen de 58 beter bij mijn maten past. De bikefit lijkt me inderdaad de meest objectieve manier om er achter te komen...al hoop je dan natuurlijk altijd dat er niet teveel naar een bepaalde maat fiets toegemeten wordt, maar dat is denk ik iets waar ik op zal moeten vertrouwen.

Wat ik iig nastreef is dat ik gedurende langere tijd ook onderin het stuur kan rijden, opzich lukt me dat met mijn huidge TCR (m/l incl, 2 spacer van totaal 1-2 cm) redelijk...maar ik vind het niet heel lang comfortabel. Ik heb mijn huidige fiets en de s3 56cm nog even naast elkaar gezet in de tool van geometrygeeks.bike en het lijkt erop dat de giant wat lager en ietsje langer is...oftewel een andere geometrie. Echter ontbreken de stack/reach van de giant op internet dus vergelijken is een beetje lastig.

Iig iedereen dank voor het meedenken. Blijft lastig!
Staan er gewoon op de geometrie.
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-pro-1
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Frankw1981
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2014 22:22

Frankw1981 23 jul 2020 11:09

nijkie schreef: 23 jul 2020 10:58
Frankw1981 schreef: 23 jul 2020 10:47
ypuh schreef: 22 jul 2020 23:23 Ik ben 1.85m en heb ook een BBL van 92.5cm en rij op een Cervelo S3 in 58cm met alleen een 5mm spacer. Ben alleen niet echt flexibel, kom met moeite tot ongeveer halverwege m'n scheenbenen. Rij dus ook met een compact stuur met relatief korte reach (70mm) en 100mm stuurpen, maar kan daarmee wel gewoon 3u onderin de beugels rijden.

Een S3 is zeker goed passend te maken, maar wat is wijsheid? Even hardop denkend zal de standaard stem lengte van 11cm je met een betere flexibiliteit ten goede komen. De vraag is of je in theorie niet nóg iets dieper zitten kunt en dus ook naar de 56 kunt kijken, die heeft 25mm minder stack bij 9mm minder reach. Je gaat dan op een 11 of 12cm stuurpen uitkomen (=mooier), maar wel met 1-2 cm aan spacers (=niet mooi maar nog binnen de perken).

Ik zou dan eerder neigen naar een 58 met een 'normaal' stuur, oftwel 75-80mm reach en normale drop ipv compact. Als dat nog steeds te hoog is, kun je er altijd nog voor kiezen om een -12 graden stuurpen te monteren.

Lang verhaal kort: Ik denk dat je met de standaard onderdelen die bij een 58 geleverd worden en met een minimale hoeveelheid aan spacers heel dicht bij je ideale fietspositie in de buurt kunt komen. Om het zeker te weten moet je een bikefit laten doen die ook je dynamische houding meeweegt. Als je al fietsend ook maar iets minder lenig bent dan de indicatie van je vingers/grond, dan zit je met een 58 goed. Als blijkt dat je heel soepel lang en diep kunt zitten en daar ook behoefte aan hebt, kan een 56 ook een goede optie zijn met een paar spacers en desnoods iets langere stuurpen.

Edit: Ik rij ook met 0 graden setback. Standaard is iets van -20mm, dus dat levert ook automatisch al wat extra reach op. Daarmee kun je een langere stuurpen dan 11cm al wel uitsluiten lijkt me. Dan lijkt een 58 de betere keuze.
Dank voor het uitgebreide antwoord! Het aanbod is inclusief het aanpassen van de vervangbare onderdelen (stuurpen, stuur evt. crank), daar kom ik wel met ze uit. Overigens hebben we in de winkel even de stuurpen gemeten, die was meen ik 9cm...dus daar zit nog wel wat ruimte als ik naar 11cm zou gaan. Maar kan me helemaal vinden in bovenstaande beredenering dat iig met standaardonderdelen de 58 beter bij mijn maten past. De bikefit lijkt me inderdaad de meest objectieve manier om er achter te komen...al hoop je dan natuurlijk altijd dat er niet teveel naar een bepaalde maat fiets toegemeten wordt, maar dat is denk ik iets waar ik op zal moeten vertrouwen.

Wat ik iig nastreef is dat ik gedurende langere tijd ook onderin het stuur kan rijden, opzich lukt me dat met mijn huidge TCR (m/l incl, 2 spacer van totaal 1-2 cm) redelijk...maar ik vind het niet heel lang comfortabel. Ik heb mijn huidige fiets en de s3 56cm nog even naast elkaar gezet in de tool van geometrygeeks.bike en het lijkt erop dat de giant wat lager en ietsje langer is...oftewel een andere geometrie. Echter ontbreken de stack/reach van de giant op internet dus vergelijken is een beetje lastig.

Iig iedereen dank voor het meedenken. Blijft lastig!
Staan er gewoon op de geometrie.
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-pro-1
Ik heb een Giant TCR composite (2013) - daar heb ik wel maten van kunnen vinden, maar stack/reach ontbreken....er is door de jaren heen wel wat veranderd qua maatvoering. Als je kijkt naar de huidige TCR en die van mij dan verschillen bijv. de balhoofdlengte en bovenbuislengte van die van de giant advanced. Maar het gaat om een halve cm in beide gevallen...dus komt nog aardig overeen inderdaad.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jul 2020 11:55

Frankw1981 schreef: 23 jul 2020 10:47 De bikefit lijkt me inderdaad de meest objectieve manier om er achter te komen...al hoop je dan natuurlijk altijd dat er niet teveel naar een bepaalde maat fiets toegemeten wordt, maar dat is denk ik iets waar ik op zal moeten vertrouwen.
Zoals omschreven zijn ze beide wel goed passend te maken. Ik zou pas hard weglopen als ze met een 54 of 60 aankomen en daar wel een mooi prijsje voor hebben, maar dat lijkt me niet aan de orde. Ook zullen ze wat minder happig zijn op een stuur vervangen als het om 5-10mm gaat, mede omdat dat ook wel wat werk met zich meebrengt, maar daar ben je zelf gewoon bij (als het aanbod staat, is het aan jou om er gebruik van te maken).

Als het past, dan ga je dus goed kijken naar de looks van een fiets. Kun je met een 58cm toe met minimale hoeveelheid spacers (volgens mij wordt minimaal 5mm aangeraden), 11-12cm stuurpen en dan -8 of -12 graden, dan heb je in mijn ogen de mooiste verhouding. Blijkt uit de bikefit dat je met een 56cm frame 2cm aan spacers nodig hebt en een stuurpen van 13cm/-6 graden dan zou dat duidelijk de minder mooie keuze zijn, maar nog steeds wel acceptabel. Ga je ver boven of over die waarden dan zou ik naar een ander merk/frame gaan kijken, maar dat lijkt me niet aan de orde.

Veel succes/plezier! Denk er nu een paar uurtjes langer over na en dan heb je er straks des te langer plezier van.

Plaats reactie