Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
kc82
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:15

Gebruikersavatar kc82 25 mar 2020 20:53

wmc schreef: 23 mar 2020 11:17 Gave fiets! Welke maat is dit?
Maat 54

Ik was overigens al in het bezit van een Cervélo: een P2, met upgrade naar Ultegra, een 3T Vola team stuur en een Rotor crank met Q-rings.

Afbeelding

Ik kwam erachter dat ik deze niet eerder heb gepost hier, dus bij deze. Overigens ook een maat 54.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 mar 2020 17:10

@KC82 , je Cervélo S5 is toch wel de mooiste aerobike op dit moment naar mijn bescheiden mening.

:winkthumb:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
kc82
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:15

Gebruikersavatar kc82 27 mar 2020 14:02

rene schreef: 26 mar 2020 17:10 @KC82 , je Cervélo S5 is toch wel de mooiste aerobike op dit moment naar mijn bescheiden mening.

:winkthumb:
Thanks! Ik kan dat alleen maar beamen natuurlijk.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 03 apr 2020 14:56

foto's met de goedkope smartphone gemaakt, maar toch...
nieuwe wielen tweedehands gekocht voor de S3:

Afbeelding

hier samen met de R5:

Afbeelding

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 03 apr 2020 15:46

kc82 schreef: 23 mar 2020 09:57 Nieuwe fiets :-)

Afbeelding

Ik had voor de foto misschien even het zadeltasje eraf moeten halen...
Prachtige fiets! Maar pas je wel op met de 'doorslagbeveiliging' van het stuur? https://weightweenies.starbike.com/foru ... 3&t=160636

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16234
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2020 20:13

xml schreef: 03 apr 2020 14:56 foto's met de goedkope smartphone gemaakt, maar toch...
nieuwe wielen tweedehands gekocht voor de S3:

Afbeelding

hier samen met de R5:

Afbeelding
Beter een goedkope telefoon en een mooie fiets (of meerdere) dan andersom zullen we maar zeggen.

Echt een prachtige combinatie zo! De autist in mij kan dit ook wel waarderen.
Campagnolo Ultra Dork

story
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 jan 2014 13:29

story 04 apr 2020 09:15

@xml, prachtige fietsen.
Heb je een voorkeur voor één van beide ?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 apr 2020 10:57

story schreef: 04 apr 2020 09:15 @xml, prachtige fietsen.
Heb je een voorkeur voor één van beide ?
+1

Is een R3 comfortabeler dan een S3? Iets lichter kan ik me voorstellen, maar dat zal er simpelweg met lage wielen en minder framemateriaal te maken hebben.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 apr 2020 11:00

Ja, de chainstays van een R3/R5 zijn veel dunner dan van de S3 waardoor je meer comfort haalt uit de achterbrug.
Ook de ronde zadelpen tegenover de aero zadelpen geeft wat meer comfort.
Ik heb een R3SL gehad en een S3 zoals XML en dat is wat ik voelde...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 apr 2020 11:10

@xml, zeer mooi zo'n duo, maar de schakelkabels kunnen bij de S3 wel wat korter hoor. Ik heb ze bij mijn zoon zijn Cervélo S2 gekruist langst de stuurpen. ( dan zie je ze haast niet lopen ). Zeker met Sram en bijbehorende veerspanning werkt het perfect.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 04 apr 2020 11:24

bedankt allemaal. en thx voor de tip ivm de kabels, ga ik zeker onthouden!

het is een R5 VWD en geen R3 overigens en het scheelt echt wel veel in gewicht ivm de S3. de frameset natuurlijk maar ook heb ik de R5 opgebouwd met het gewicht in gedachten. heb het nog verantwoord gehouden en gekozen voor een carbon stuur, carbon stuurpen en look keo blade carbon pedalen.
de aluminium DT Swiss wielen wegen overigens ook echt niet veel en die Oxic remrand remt toch zo veel krachtiger dan een carbon remrand.

ik fiets op beiden heel erg graag maar ze zijn wel opmerkelijk verschillend. tot gisteren had ik dit jaar enkel op de R5 gefietst (en de winterfiets) en gisteren nog eens op de S3, het eerste halfuur moest ik echt wennen aan de zitpositie en "de vorm" van de fiets. precies alsof ik er een pak lager op zat, alhoewel ik beide Cervélos heb gemeten en hoogte zadel tov center bracket zijn nagenoeg gelijk.

de S3 neemt de bochten toch veel vloeiender, op de R5 is het ook leuk maar moet mezelf veel meer positioneren op de fiets om een goeie bocht te nemen.
op vlak van snelheid vind ik beiden eigenlijk wel "pijlsnel"! maar dat ene ritje gisteren op de S3 dat losrijden was, is eigenlijk niet genoeg om te vergelijken.

verder heb ik een 34-32 op de R5 wat echt zalig is qua souplesse en klimmen en dat ben ik nu ff gewoon dus zal weer moeten wennen aan 39-26 op de S3.

en yes, de R5 is een pak comfortabeler dan de S3. omdat ik momenteel de R5 gewoon ben, gaat mijn voorkeur nu uit naar deze. maar toen ik vorig jaar de eerste malen op de R5 reed (na vijf seizoenen op de S3) dacht ik dat de S3 nooit vervangbaar ging zijn. het zal dus altijd wel afwisselen. :)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 apr 2020 16:30

Ah leuk. Ik herken dat wel met mijn S3, dat gevoel dat je lager zit en dat hij veel sneller/preciezer de bocht om gaat (dat is dan wel t.o.v. mijn stalen Surly Cross Check die rijdt als een tractor). Daarnaast nodigt mijn S3 uit om onderin de beugels te hangen en gas te geven. Je merkt aan het stuurgedrag/weggedrag dat hij dan het beste tot zijn recht komt.

Zo te zien zijn de verschillen tussen R en S model kleiner bij de nieuwere series. Als ik het nieuwere type R3 (2015-2018) bekijk dan is de achterbrug volgens mij gelijk aan die van de S3? Als het BB, de chainstays en seat stays allemaal gelijk zijn en met zo'n forse downtube, verwacht ik eigenlijk dat de rijeigenschappen ook vrijwel identiek zullen zijn. Bij de generatie van XML lijken de verschillen dus wat groter te zijn?

Plaats reactie