Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jul 2020 19:12

Nieuwe Cervelo gepresenteerd; de Caledonia.
Zou een performance-endurance moeten zijn, maar tante Sidonia kan inmiddels 34mm hebben :shock: en kan bagagedragers hebben.

Is er dan echt geen markt meer voor modellen die tussen gravel-endurance en aero zitten? Zeg maar min of meer klassieke geo.
Less is bore

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 23 jul 2020 22:50

daniel1975 schreef: 23 jul 2020 19:12 Nieuwe Cervelo gepresenteerd; de Caledonia.
Zou een performance-endurance moeten zijn, maar tante Sidonia kan inmiddels 34mm hebben :shock: en kan bagagedragers hebben.

Is er dan echt geen markt meer voor modellen die tussen gravel-endurance en aero zitten? Zeg maar min of meer klassieke geo.
Dat is ook mijn vraag.
Ik heb de mazzel dat ik volgend jaar een aardige tegemoetkoming kan krijgen op een nieuwe fiets via werkgever/belasting. Heb nu (onder andere) een Rose Xeon CGF en die is een beetje endurance en toch een rappe fiets. Daar wil ik graag een opvolger voor hebben en had gehoopt dat deze nieuw Cervelo iets zou zijn. Ben nog niet enthousiast, maar moet hem ook eens in het echt bekijken.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jul 2020 23:16

daniel1975 schreef: 23 jul 2020 19:12 Nieuwe Cervelo gepresenteerd; de Caledonia.
Zou een performance-endurance moeten zijn, maar tante Sidonia kan inmiddels 34mm hebben :shock: en kan bagagedragers hebben.

Is er dan echt geen markt meer voor modellen die tussen gravel-endurance en aero zitten? Zeg maar min of meer klassieke geo.
Je bedoelt gewoon de R-series toch?

Volgens mij is dit geen opvolger van de R3 of R5 hoor, maar een opvolger van de C3. De Aspero is de gravel racefiets (met name omdat o.a. Sunweb renners ook cyclocross wedstrijden rijden en Cervelo daar nog geen fiets voor had, waardoor ze hun oude Giant pakten).

Er zal volgend jaar wel een nieuwe R5 komen, die is inmiddels wel wat gedateerd t.o.v. de Tarmac en Emonda en wordt tegenwoordig ook tegen dumpprijzen verkocht. De huidige R3 zal dan samen met deze tante Sedonia wel een beetje de modellen tussen de racy/aero en gravel bike invullen.

Echt duidelijker wordt het er niet op, maar dat was die C-serie sowieso al niet echt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2020 08:17

Ik zou verwachten dat er meer fietsen zouden zijn zoals de Bianchi Infinito.
Zeker geen gravelbike, maar nog steeds een racer die iets comfortabeler is en minder diep dan de aero racers.
Less is bore

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 jul 2020 08:27

Dat is deze toch ook? Maat 54 bvb, stack 555 en reach 378.

En dat ze die nu kunnen bouwen met ruimte voor brede bandjes is een plus, geen min...
Afbeelding

karld
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 sep 2018 16:35

karld 24 jul 2020 08:34

daniel1975 schreef: 23 jul 2020 19:12

Is er dan echt geen markt meer voor modellen die tussen gravel-endurance en aero zitten? Zeg maar min of meer klassieke geo.

Er bestaat nog een markt, hier thuis. Dit jaar een R3D gekocht voor mij en mijn vrouw. super fiets. Net als de voorganger R5 2016 velgrem.
Licht, comfortabel zonder dikke banden en toch snel/reactief.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 jul 2020 09:29

daniel1975 schreef: 24 jul 2020 08:17 Ik zou verwachten dat er meer fietsen zouden zijn zoals de Bianchi Infinito.
Zeker geen gravelbike, maar nog steeds een racer die iets comfortabeler is en minder diep dan de aero racers.
Dat is toch gewoon de R3? En ook de S3 maar dan in aero uitvoering. Die hebben beide een iets meer endurance geometrie ten opzichte van de R5/S5. Clearance is met max. 25mm of 28mm op de nieuwere modellen zeker geen gravel fiets. De C-modellen zitten tussen de Aspero en de R3 in, maar dan dus met 34mm clearance. De Aspero heeft ruimte voor 42mm banden.

Nu ik het zo opschrijf is er waarschijnlijk geen merk die meer keuze heeft op dit moment :lol:.

Ze gaan de R2/R3/R5 en S2/S3/S5 dus hernoemen naar de R-series en S-series om duidelijk te maken dat het geen lagere spec fietsen zijn, maar gelijkwaardige modellen met een andere geometrie (de R2 en S2 waren wel iets lager geschaald, maar zijn al een tijdje uit het assortiment).

BottecchiaHV
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:22

BottecchiaHV 24 jul 2020 10:43

Wat mij wel opvalt is dat de C2/3/5 nu verdwenen zijn van de site, en dus die échte endurance geometrie weg lijkt te vallen.

Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn ideale geometrie, dat zou bijv. een c2/3/5 zijn in maat 58 en dan heb je een stack van 618mm met een reach van 391mm, die stack is nu in een maat 58 op geen enkel model meer te krijgen.

Frankw1981
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2014 22:22

Frankw1981 24 jul 2020 11:32

Voor diegene die er evt. interesse in hebben om te weten wat ik heb besloten m.b.t. de keuze 56 of 58; ben vandaag in de winkel geweest en heb gereden op een 56 S3. Ik heb toch het gevoel dat deze fiets erg kort is in de standaard afstelling. Heb daarna ook op een 56 S5 gezeten en vond dat al prettiger rijden (ik weet dat dit een heel andere fiets is). De 58 van de S5 stond er ook, maar dat voelde wel weer als een enorme fiets.

Conclusie waar ik met de winkel toe gekomen ben....bij twijfel niet oversteken. We gaan komende week van scratch af aan een dynamische bikefit doen en kijken welke fiets(type) en maten daar precies bij passen in combinatie met mij wensen. Heb nu zeker het gevoel dat ze me graag een goede fiets verkopen en niet dat ze van hun oude modellen oid af willen, Mocht het op een hele andere fiets uitkomen die daar niet te koop is...ook even goede vrienden....en dat geeft wel vertrouwen om tot iets moois te komen,

Dank iig voor de reacties op dit forum.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 aug 2020 21:17

Even voor de zekerheid: Past een BB30A crankstel op een BBRight bottom bracket (79mm)?

De BB30A is volgens mij bedoelt voor Cannondale (73mm), maar is de standaard BB30 as tegenwoordig niet al langer? De BB30A crankset wijkt mogelijk af doordat deze rekening houdt met 5mm extra spacing aan de NDS, maar BBRight is al assymetrisch.

Zo op het oog lijkt het gewoon identiek te zijn aan de normale BB30 as met een preload adjuster (die er dan dus af gaat).

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 aug 2020 22:16

Ik twijfel of het zal passen. Met wat kunst en vliegwerk ( lees : spacers her en der ) zal het wel lukken. Als ik de poster van C Bear moet geloven hebben zij geen passend lager setje voor deze combi.

https://www.c-bear.com/bbchart.pdf
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 aug 2020 22:24

Een paar spacers is het probleem niet, BBRight is al zo breed dat je nauwelijks nog spacers nodig bent. De vraag is dus ook vooral is de BB30A as wel lang genoeg? Deze is destijds geïntroduceerd als langere versie van BB30, maar die laatste is inmiddels standaard al langer.

Het Cannondale BB30A is iets smaller dan BBRight (maar breder dan de oude standaard 68mm). De andere vraag is dan of er niet al aanpassingen aan het crankstel gedaan zijn die deze loze ruimte opvullen, want dan gaat het niet passen namelijk (ik denk van niet, het lijkt me niet dat SRAM apart voor één fietsmerk andere crankarmen produceren).

Op de foto's zie ik ook geen gekke afwijkingen t.o.v. een standaard Red crank.

Edit: Als ik Weight Weenies mag geloven lijkt het er toch op dat de BB30A as te kort is en de standaard BB30 as langer is (wat een beetje vreemd is, aangezien BB30A geintroduceerd is al de verlengde versie van de originele BB30).

Plaats reactie