Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 mei 2020 14:45

En het vorige model S5, is dat geen optie?
Bij Edelrad.de nog een 2016 frameset met dikke 30% korting, wel grote maat.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 23 mei 2020 19:57

Daar had ik de nieuwe S5 ook gezien, maar ik ken de winkel verder niet. En voor de 700€ verschil tussen de oude en nieuwe kies ik de nieuwe😄

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2020 20:50

scottpch schreef: 23 mei 2020 07:49 Bij een S5 frameset hoort ook het stuur, dus de bijgeleverde spacer(s) zitten er dan ook automatisch bij.
Maar bij een S5 zit volgens de foto maar een spacer om op dezelfde hoogte als de bovenbuis uit te komen.
De aan het stuur vastzittende stuurnok zorgt voor de hoogte van het stuur.
Het model van Raven14 is nog met de oude constructie, zie foto hierboven, de nieuwe S5 heeft dat aparte stuur.
En bij dat oude model passen alle verkrijgbare spacers, dus niet specifiek Cervelo.
Bij een s5 frame zitten geen spacers. Bizar voor een frame van dat geld. Maar de dealers hebben een dealerkit en die kreeg ik mee om de fiets voor mijn fietsmaat af te maken. Bij elke spacerafstand moet je ook andere bouten gebruiken. Wel een mooi probleemloos balhoofd, stijf ook, Maar wel bewerkelijk een andere lengte stuurpen is niet even te regelen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 mei 2020 07:47

Idd bizar dat je dan afhankelijk bent van de dealer en hun dealerkit....
Voor mij zou dat een reden zijn om dat model links te laten liggen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 25 mei 2020 07:57

Ik heb weleens begrepen dat ze liever niet hebben dat men er niet zelf aan gaat zitten sleutelen.
Dit omdat het een wat ingewikkeldere constructie is.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 mei 2020 08:49

Extreem ingewikkeld lijkt me niet. Gepruts dat is het zeker wel. Vooral met een zootje kabels wat daar ook nog moet passeren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 25 mei 2020 09:20

Ik schrijf toch ook niet extreme ingewikkeld. Ze willen gewoon voorkomen dat iedereen eraan kan sleutelen.
En dat kan ik met sommige hobby sleutelaars wel begrijpen. ALs een of andere prutser het verkeerd in elkaar zet dan is dat slechte reclama coor Cervelo

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 25 mei 2020 10:07

Je zit dus automatisch vast aan een dealer als je wat wilt spelen met je positie, tenzij je een dealerkit weet te scoren ergens. Ik snap de gedachte, maar vind het jammer dat het zo moet, ik heb meer vertrouwen in mijn eigen sleutel kunsten dan die van de gemiddelde fietsenmaker.

Daarnaast blijf het natuurlijk ook nog dat de Di2 versie die je eigenlijk wilt buitenproportioneel duur is ten opzichte van de niet Di2 versie. Voor het gemak ga ik er ook maar van uit dat er weinig korting te halen is op dit soort fietsen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 mei 2020 10:15

Dit zijn ook de fietsen voor mensen die niet meer kijken op een euro meer of minder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2020 10:29

Mijn maat kreeg de dealerkit gewoon mee. Maargoed dat kan voor een winkel weer niet fijn zijn.

Het is niet lastig. Ik vind het een heel simpel en goed systeem bij eerste montage. zit als een huis. maar wil je een stuurtriangle vervangen dan ben je toch snel een ruim 1 uur a 2 uur verder.

Bij het aanpassen van de stuurhoogte heb je ook andere lengte bouten nodig, daarom zullen ze de kit er niet bijdoen omdat het misschien foutgevoelig is. Maar die zou je dan bv wel bij een los frame kunnen leveren.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 25 mei 2020 10:49

scottpch schreef: 23 mei 2020 07:49 Het model van Raven14 is nog met de oude constructie, zie foto hierboven, de nieuwe S5 heeft dat aparte stuur.
En bij dat oude model passen alle verkrijgbare spacers, dus niet specifiek Cervelo.
Zat niet op te letten en naar die van Raven te kijken. De nieuwe heeft inderdaad de alternatieve voorvork/balhoofd constructie die dus ook een eigen spacer nodig heeft zie ik nu.

wmc schreef: 25 mei 2020 10:07 Je zit dus automatisch vast aan een dealer als je wat wilt spelen met je positie, tenzij je een dealerkit weet te scoren ergens. Ik snap de gedachte, maar vind het jammer dat het zo moet, ik heb meer vertrouwen in mijn eigen sleutel kunsten dan die van de gemiddelde fietsenmaker.
Waar komt je aversie richting de dealer vandaan? Ik doe ook al mijn gesleutel zelf om precies diezelfde reden, maar geen probleem om de dealer even op te bellen om zo'n kitje op te sturen toch? Natuurlijk willen ze liever dat er alleen door officiele kanalen aan zo'n fiets gesleuteld wordt en liggen die kits niet bij de Aldi of Giant dealer in de schappen, maar dat lijkt me verder niet bewust.

Mijn ervaringen met de dealer waar ik mijn Cervelo gekocht heb zijn prima (Bike Totaal Bloemendal). Reserveren, aanschaf zonder wielen, omwisselen stuurpen via de post, aanschaf zadelpen zonder setback, toesturen small parts voor Etap etc. waren allemaal geen probleem. Ben er uiteindelijk 1x fysiek geweest om het frame op te halen, maar het contact achteraf is altijd vriendelijk en behulpzaam.

Buiten een erkende verdeler aanschaffen lijkt me dus sowieso niet handig i.v.m. de levenslange garantie op het frame. Eenmaal een frame aangeschaft ben je ook gewoon klant die ze graag helpen.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 25 mei 2020 14:14

ypuh schreef: 25 mei 2020 10:49
scottpch schreef: 23 mei 2020 07:49 Het model van Raven14 is nog met de oude constructie, zie foto hierboven, de nieuwe S5 heeft dat aparte stuur.
En bij dat oude model passen alle verkrijgbare spacers, dus niet specifiek Cervelo.
Zat niet op te letten en naar die van Raven te kijken. De nieuwe heeft inderdaad de alternatieve voorvork/balhoofd constructie die dus ook een eigen spacer nodig heeft zie ik nu.

wmc schreef: 25 mei 2020 10:07 Je zit dus automatisch vast aan een dealer als je wat wilt spelen met je positie, tenzij je een dealerkit weet te scoren ergens. Ik snap de gedachte, maar vind het jammer dat het zo moet, ik heb meer vertrouwen in mijn eigen sleutel kunsten dan die van de gemiddelde fietsenmaker.
Waar komt je aversie richting de dealer vandaan? Ik doe ook al mijn gesleutel zelf om precies diezelfde reden, maar geen probleem om de dealer even op te bellen om zo'n kitje op te sturen toch? Natuurlijk willen ze liever dat er alleen door officiele kanalen aan zo'n fiets gesleuteld wordt en liggen die kits niet bij de Aldi of Giant dealer in de schappen, maar dat lijkt me verder niet bewust.
Het is niet zozeer een aversie, maar meer een aversie tegen betalen voor dingen die ik zelf (beter) kan. Een klein voorbeeldje is de afwerking van kabels en stuurlint. Ik besteed daar zelf de tijd en moeite aan om er een krimpkousje omheen te doen, terwijl dit voor een dealer meer routine werk is.

Daarnaast zou ik graag onafhankelijk willen zijn van een dealer om onderdelen te wisselen, maar er zelf mee willen spelen als ik het nodig vind om te wisselen van spacers. Overigens snap ik helemaal dat bij dit type fiets de fabrikant het liefste heeft dat er door een erkend verkooppunt aan wordt gesleuteld vanwege de afwijkende constructie, maar het zou fijn zijn als de optie er wel zou zijn.

Plaats reactie