Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Alpe ’d Huez: Met goede MTB of oude race

paultje72
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2005 21:52

paultje72 09 jul 2005 22:37

Hallo,
Wij gaan met de jongens in september in Frankrijk fietsen.
Hoofddoel is de Alpe 'd Huez, maar daarnaast gaan we in het lange weekend nog een paar bergen in de buurt beklimmen.
 
Ik fiets al jaren op een Cannondale Mountainbike (9 speed achter)
 
Op aanraden van collega's heb ik een oude racefiets gekocht, waarmee de klim beter te doen is:
Giant Peleton Lite (7 speed achter)
Het bergverzet op deze wat oudere racefiets is 39 * 23.
Ik zit eraan te denken om een verzet van 39*28 te gaan monteren.
 
Een aantal jongens waar ik altijd mee mountainbike nemen de MTB mee.
Anderen gaan met de racefiets.
 
Mijn vraag:
Heb je grote nadeel met een MTB tov een racefiets?
Of kan ik net zo goed m'n vertrouwde MTB meenemen?
 

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 09 jul 2005 23:38

Een mountainbike is vaak wel zwaarder en aangezien je veel moet klimmen is dat wel een nadeel. Een paar goede slicks op je mtb leggen zal zeker wel nodig zijn wil je sneller zijn dan op je racefiets. (En dan nog denk ik dat je in het nadeel bent)
Ik denk toch dat je beter voor je racefiets kunt gaan.

polleke
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jul 2005 21:47

polleke 10 jul 2005 19:15

He, ik heb nu drie keer de Alpe gefietst en ik kan je vertellen dat het met een racefiets veel beter te doen is. Mountainbike heb ik ook gedaan, veel zwaarder.
Monteer een 28 achter die heb je nodig! Voor een 39 is prima. Zelf heb ik een 38 laten zetten dat geeft je nog net iets meer ruimte. moet wel kunnen natuurlijk.
gr,
 
Polleke
Uiteindelijk moeten we allemaal zelf trappen!!

epistaxis
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2005 18:25

epistaxis 12 jul 2005 13:32

yep,... een 23 achter is te klein. Voor mij dan toch. Als je een kanjer bent kun je er waarschijnlijk wel de Alp mee op maar het wordt zwoegen. Een 28 geeft je lekker de ruimte om rond te draaien zonder dat je gek trapt zoals op je binnenblad met de MTB.
Eenmaal je terugkomt van vakantie en de rit gemaakt hebt zal je perfect weten wat je best had meegenomen. Te laat natuurlijk...
 
Ik zou de racefiets nemen want die bolt veel beter mits enkele aanpassingen aan de cassette en eventueel een 38 vooraan. 
Pain is temporary, Pride is forever; en die schaafwonde denk ik ook...

funbiker
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2005 09:17

funbiker 12 jul 2005 14:26

ik zou lekker met je mtb gaan de positie van en moutainbike klimt makkelijker wel moet je hem dan helemaal voor de weg voorbereiden dus zo licht mogelijk.

-ilpirata-
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jul 2005 15:49

-ilpirata- 12 jul 2005 16:17

heb zelf ook alpe d huez beklommen met een mountenbike, het is goed te doen en heb ook de nodige gasten met een racefiets ingehaald.
Met een racefiets is het over het algemeen wel makkelijker.
Maar als je gewend bent aan een bepaalde fiets dan zou ik het daar gewoon mee doen. Een fiets waar je weinig km op hebt gefietst is dan geen goede keus.
hard fietsen in geen vak, afzien dat is pas een vak!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2005 16:21

Quoten: Origineel geplaatst door Epistaxis op 12 Juli 2005


 
Ik zou de racefiets nemen want die bolt veel beter mits enkele aanpassingen aan de cassette en eventueel een 38 vooraan. 


Een 38 monteren ipv een 39 is grote onzin. Dat verschil is nauwelijks merkbaar en kost alleen maar geld. Als je het met de 38 haalt, kun je het ook met de 39.
Als je veel op de ATB zit red je het op de racefiets wel met 39x28. Het is dan slechts iets van 75minuten knallen. Als je echt hele lange tochten zou gaan rijden zou ik je iets anders aanraden, maar voor jouw doeleinden is je setup prima geschikt. Koop lekker die 28-achter en steek de rest van het geld in je vakantie.
Less is bore

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 12 jul 2005 16:33

Afgelopen zaterdag reedt er bij de Marmotte eentje op een Cannondale Mountainbike, en die kwam prima mee (hij haalde me in op de Télégraphe). Bergop leek het nadeel mee te vallen. Overigens haalde hij me op de Alpe d'Huez weer in, dus in afdalingen en op het vlakke zal hij wel iets in het nadeel zijn geweest (of misschien was hij bij een bevoorrading langer gestopt, kan ook).
39/28 moet lukken, pas wel op, het kan echt tegenvallen zo'n berg (ik weet het inmiddels uit ervaring)

epistaxis
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2005 18:25

epistaxis 12 jul 2005 16:44

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 12 Juli 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Epistaxis op 12 Juli 2005


 
Ik zou de racefiets nemen want die bolt veel beter mits enkele aanpassingen aan de cassette en eventueel een 38 vooraan. 


Een 38 monteren ipv een 39 is grote onzin. Dat verschil is nauwelijks merkbaar en kost alleen maar geld.
 
 
Heb jij een buiten en binnenblad van goud ofzo?? Zo duur is het nu ook weer niet. Trouwens: er staat 'eventueel' niet 'ZEKER DOEN'.
Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt: als je het met een 38 kan, dan kan je het ook met een 39. Alleen zal het een ietsje lastiger zijn. Toch?
Pain is temporary, Pride is forever; en die schaafwonde denk ik ook...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2005 17:52

Mwa, dat ene tandje maakt echt het verschil niet. En dan is 30 euro voor een binnenblaadje toch zonde van het geld. Wordt een duur uurtje fietsen dan hoor . Het kost idd de wereld niet, daar heb je gelijk in.
Less is bore

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 12 jul 2005 17:52

Quoten: Origineel geplaatst door Epistaxis op 12 Juli 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 12 Juli 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Epistaxis op 12 Juli 2005


 
Ik zou de racefiets nemen want die bolt veel beter mits enkele aanpassingen aan de cassette en eventueel een 38 vooraan. 


Een 38 monteren ipv een 39 is grote onzin. Dat verschil is nauwelijks merkbaar en kost alleen maar geld.
 
 
Heb jij een buiten en binnenblad van goud ofzo?? Zo duur is het nu ook weer niet. Trouwens: er staat 'eventueel' niet 'ZEKER DOEN'.
Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt: als je het met een 38 kan, dan kan je het ook met een 39. Alleen zal het een ietsje lastiger zijn. Toch?


Je weet ook niet hoe sterk hij is, misschien is 39/25 wel voldoende (of zelfs 23).
Een kettingblad is toch ook al snel 25 euro, een 7-speed cassette ook al snel (wel groter effect natuurlijk)
Anders gewoon de MTB, dan moet het iig lukken om boven te komen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 07 jan 2007 21:21

Quote: Origineel geplaatst door *PFW* op 12 Juli 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Epistaxis op 12 Juli 2005Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 12 Juli 2005 Quoten: Origineel geplaatst door Epistaxis op 12 Juli 2005 Ik zou de racefiets nemen want die bolt veel beter mits enkele aanpassingen aan de cassette en eventueel een 38 vooraan. Een 38 monteren ipv een 39 is grote onzin. Dat verschil is nauwelijks merkbaar en kost alleen maar geld.
Heb jij een buiten en binnenblad van goud ofzo?? Zo duur is het nu ook weer niet. Trouwens: er staat 'eventueel' niet 'ZEKER DOEN'.Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt: als je het met een 38 kan, dan kan je het ook met een 39. Alleen zal het een ietsje lastiger zijn. Toch?
Je weet ook niet hoe sterk hij is, misschien is 39/25 wel voldoende (of zelfs 23). Een kettingblad is toch ook al snel 25 euro, een 7-speed cassette ook al snel (wel groter effect natuurlijk)Anders gewoon de MTB, dan moet het iig lukken om boven te komen.


misshien is 39/25 voldoende, maar voldoende klinkt als nipt, en dat is nu net waar je bergop je knietjes mee kapot rijdt...ga maar gewoon voor die 39/28, op souplesse, en niet met de mtb, want een mtb is zo een dertig jaar geleden niet uitgevonden om alpe dhuez te rijden, en anno 2007 nog altijd niet. een shimano HG 11-28 7speed cassette kost rond de 20 euro.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie