Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

titanium fietsen

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 17:05

Kan iemand me iets uitgebreider vertellen over de specifieke rijeigenschappen van titanium frames? Sommige renners willen niets anders.

Ik ben carbon frames gewooon, maar twijfel om een Litespeed Blade (titanium tijdritfiets) over te nemen.


Michele Bartoli reed in zijn Mapei-periode op de Colnago CT1.
Een ploegmaat van mij probeerde even een alu Ridley, maar voelde zich er geen moment goed op, en schakelde terug over op titanium (was bij de Groeningespurters Litespeed gewoon): heeft nu een Airborne gekocht. Is heel goed betaalbaar, want Airborne doet af en toe speciale acties.

Eddy Merckx heeft ook een titanium fiets, al staat die momenteel niet meer in zijn catalogus. Mag ik weten met welke Merckx jij rijdt, Diogenes?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 17:06

Quote: Origineel geplaatst door Diogenes op 16 Juli 2005
er is ook een betaalbare Decathlon Titanium fiets.

Gr, Diogenes


Tomas Vaitkus zei me dat ie daar niet zo gek tevreden over was, zeker op kasseistroken... Echt slecht zal die niet zijn, denk ik thans, en idd zéér betaalbaar.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 16 jul 2005 17:42

Quote: Origineel geplaatst door Diogenes op 16 Juli 2005
Ik heb ook een CT1. Wat was er fout gedaan door de opbouwer? Hoe kan in hemelsnaam een bracketas verschuiven?

Gr, Diogenes


er schijnt verkeerd gefreest te zijn ofzow?

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 16 jul 2005 19:05

Titanium zou de goede eigenschappen van staal en alu met elkaar combineren, het gewicht van alu met het comfort van Titanium.
Bij mij staat de fietsen van Van tuyl bijzonder goed bekend als het gaat om titanium frames, de titantium/carbon fiets (tica) is zelfs een absoluut topframe!
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 jul 2005 19:32

Ik heb van Merckx een Merckx titanium en een Merckx MX Leader.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 jul 2005 19:59

Waarom ik weet dat colnago met de CT serie gaat stoppen? gewoon omdat ik een aantal personen van Colnago Italie ken en ze ruitelijk toegeven dat het frame geen cent meer opleverd (veel klachten en lage verkoopcijfers). Colnago introduceerd in het najaar een lichtgewicht carbon frame (lijkt op de C40 en de fiets van Rasmussen) en er is gewoon geen plaats meer in het assortiment.
Heb van de 12 opgebouwde door mij opgebouwde ct's er 5 vanwege breuk naar Italië kunnen retourneren en dan kun je niet meer van een betrouwbaar kwaliteitsprodukt spreken.  Colnago heeft ze trouwens nooit zelf gemaakt, vroeger kwamen ze van kocmo en later uit taiwan.
Denk dat je bij titanium onderscheid moet maken tussen opkoopmerken die ze niet zelf maken (decathlon, Merckx, Gios, colnago, van Tuyl). En de eerder genoemde A merken Merlin, Litespeed, Seven, Serotta waar ik voor zou gaan als ik voor titanium zou kiezen.
Airborne is trouwens een goedkoper alternatief. Made in Taimwan met laagwaardiger buizen en minder goed afgewerkt maar niet slecht en een heel stuk voordeliger.  Een goed titanium frame onder de 1000 Euro is overigens een illusie. De hoeveelheid werk en de moeilijkheidsgraad van het te verwerken materiaal is zodanig dat het produceren van een Titanium frame tot 5x duurder is als die voor een Alu frame.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 jul 2005 20:05

De Merckx titanium wordt door Litespeed gemaakt. Merlin werd pas in een frans blad slecht getest en dan heb je Moots nog als A merk.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

bman
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2006 20:00

bman 19 dec 2006 20:03

he hallo, kijk eens naar vannicholas, www.vannicholas.com, voorheen airborne, super mooie frames en goede prijzen de mensen daar weten waar ze het over hebben............succes, titianium is echt perfect, eenmaal geproefd ben je verpest

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 19 dec 2006 20:46

Heb 6 jaar op een CT1 gereden en totaal meer dan 65.000 km er mee weggereden. Vond het een heerlijke fiets en er nooit problemen mee gehad.
Maar het losraken van de lijmverbinding carbon/titanium is mij bekend, ook heb ik klachten gehoord over het "kraken" van de verbinding.
Ik heb echter nooit problemen gehad met mijn CT1.

Mijn oude liefde!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 dec 2006 20:41

Heb inmiddels twee jaar een gebruikte merlin extralight. ndanks mijn ongeveer 87 kg bevalt dit lichte frame goed. Niet superstijf, maar dat hoeft van mij ook niet. In frankrijk met snelheden rond de 80 km per uur in de afdaling geen problemen gehad en dan is het wat mij betreft stijf genoeg. Er zaten wat lichte krasjes op toen ik hem kocht, maar met scotchbrite pads heb ik dit weer helemaal als nieuw gekregen. (hoe krijg ik hier een foto die ik op mijn computer heb opgeslagen ?)
Het frame maakt minder herrie als ik over klinkertjes rij dan een aluminium frame. Ook had ik bij aluminium meer last van af en toe een kraakje links of rechts dat blijkbaar erg versterkt werd door de meer oversized buizen. Bij dit frame nog nooit tot nu toe.
 
 

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 21 dec 2006 22:20

Ben zelf helemaal om naar titanium. Ga allemaal even kijken naar "Van Nicholas Fietsen" topic !!
What makes the boat go faster?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 22 dec 2006 12:32

Mijn Habanero titanium crossframe is onderweg. Ik hoop hem nog voor de kerst te hebben.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie