Scott

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
Gebruikersavatar
hayes
Forum-lid
Berichten: 2216
Lid geworden op: 25 jul 2009 14:19
Locatie: Westhoek

Gebruikersavatar hayes 02 nov 2020 20:53

Een nieuw frame? Of op z'n minst laten herlakken...
Hier zou ik écht niet blij mee zijn...

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2432
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 nov 2020 20:58

Wat voor boutjes zitten er aan de binnenkant van het blad. Normaliter vallen die boutjes zo goed als in het blad. Een spacer (1 of 2 m’n) tussen de geperste trapaslager en het frame zou ook een oplossing kunnen zijn. De afstand tussen crank en frame wordt zo groter.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 4356
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46

scottpch 03 nov 2020 07:44

Ik heb het met mijn Scott cyclocrosser gehad icm Ultegra maar niet op die plaats!
Bij mij raakte de bladboutjes het chainsuckplaatje op de liggende achterbrug wanneer er wat vuil/zand tussenzat.
Echt heel minimaal waardoor er een schaafplekje op het plaatje ontstond.
Opgelost door aan de driveside een extra spacertje te plaatsen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 2441
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 nov 2020 10:02

Raar geval, dat is dan toch een ontwerpfout.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

timovdl
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 03 nov 2020 13:56

@JoostG: Hieronder foto. Liggen er toch wel 1 à 2 mm op.
Bij mijn Canyon (campa) vallen deze er effectief in.
IMG_20201103_123827.jpg
Spacertje toevoegen daar lijkt me inderdaad een goede oplossing.
Chainsuckplaatje is ook wat geraakt, maar uiteraard mindere zorg dan het frame

@Thestudent: Ontwerpfout of montagefout? Hoorde lbs hier standaard een spacertje te monteren?

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 7138
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 03 nov 2020 14:00

Dat zit niet goed. Dat heb ik nog nooit gezien op een crank. (of dit is nieuw op de groepen)

Ik denk blad verkeerom gemonteerd en de bouten ook denk ik, maar dat maakt weinig uit.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 4722
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 nov 2020 14:11

Dat is niet aero ;-).

Maar zonder gekheid.., zit het binnenblad niet gewoon verkeerdom erop? Ik zie ook letters gestanst staan een de binnenkant, meestal is dat op de buitenkant van een kettingblad toch ook?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 03 nov 2020 16:12

Lijkt er inderdaad op dat deze verkeerd om gemonteerd is.

Als dit het geval is en het zo door jou lbs in elkaar is gezet zou ik het weer terug monteren en het probleem lekker terug leggen bij je lbs. Laat zij het maar oplossen.
Wel de laatste keer dat ik er zou komen.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.
Gisteren is verleden, morgen de toekomst dus leef vandaag!

timovdl
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 03 nov 2020 16:53

Weet het toch niet zeker dat hij verkeerdom is gemonteerd.
Net zelf even omgedraaid en maakt geen verschil in breedte.
Via google toch ook enkele cranks van deze Force waarbij cijfers aan de binnenzijde van kettingblad staan..

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 4356
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46

scottpch 03 nov 2020 17:53

Sram maakt normaal aan de driveside gebruik van een wave washer, kijk of die gemonteerd is.
Ik ga ervanuit dat dat bij de AXS groep ook het geval is.
Evt als noodoplossing een 2e wave washer of een extra (die rode) afdichtring die je normaal plaatst om de lagers beschermen tegen vuil.
Dan komt de crank ook iets naar buiten en raakt ie je frame niet meer.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2432
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 nov 2020 18:07

Heb net snel gekeken bij zowel Campa als SRAM Red crank: in beide gevallen komt boutje maar marginaal naar buiten. Behoorlijk lomp als SRAM deze boutjes standaard is gaan gebruiken.

Ik vraag mij af of de washer voldoende ruimte creëert. Die zal niet meer dan 0.3mm breed zijn? Werkt een spacer van 1 of 2 mm tussen frame en BB dan niet beter?

Tja, die oversized bottom brackets.... Ik weet niet of we daar nu echt veel mee vooruit zijn gegaan. Met de vermogens die uit mijn benen komen, waren de oude brackets al stijf genoeg. En al die geperste lagers geven ook veel meer gezeur.

timovdl
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 03 nov 2020 20:19

scottpch schreef:
03 nov 2020 17:53
Sram maakt normaal aan de driveside gebruik van een wave washer, kijk of die gemonteerd is.
Ik ga ervanuit dat dat bij de AXS groep ook het geval is.
Evt als noodoplossing een 2e wave washer of een extra (die rode) afdichtring die je normaal plaatst om de lagers beschermen tegen vuil.
Dan komt de crank ook iets naar buiten en raakt ie je frame niet meer.
Nee, was in elk geval toch niet gemonteerd.
En geloof ook niet dat 1 of 2 dit voldoende zouden zijn..
Later deze week wat de lbs als oplossing voorhanden heeft.
Bedankt voor het meedenken alvast!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers