Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 nov 2020 20:35

timovdl schreef: 03 nov 2020 13:56 @JoostG: Hieronder foto. Liggen er toch wel 1 à 2 mm op.
................
Volgens mij is het binnenblad verkeerd gemonteerd of de verkeerde bladbouten gebruikt.
Hier een foto van een Sram Force 11-speed crankset met toch wel mooi verzonken bouten.
Afbeelding
Hier een foto van een Sram Rival crankset en de bouten ook zo goed als helemaal verzonken.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 03 nov 2020 21:00

Gaat om 12 speed, en hier liggen ze er wel degelijk wat op
SRAM-Force-Wide-DUB-2x12-speed-Crankset-natural-carbon-172-5-mm-30-43-77574-332139-1588601582.jpeg

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 nov 2020 21:39

Ik had over Axs overgelezen. :(
Als je fm deze fiets zo heeft afgemonteerd dan zal hij wel met een passende oplossing komen.
Nieuw frame of dit frame herlakken?
Herlakken ben je als ik het goed heb, wel je fabrieksgarantie kwijt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 nov 2020 21:42

Zowat elke crank in de recente fietshistorie heeft mooie verzonken bladboutjes. En dan besluit er ergens een SRAM ontwerper het eens "anders" te doen....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 nov 2020 07:05

Zal goedkoper zijn zeker. Voor zo'n budget groep maken die laatste paar penny's natuurlijk wel een verschil :twisted: :roll: :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 nov 2020 08:21

Compleet herlakken voor een stukje frame dat zo dicht achter de crank zit dat die er zelfs overheen schuurt lijkt mij nogal overdreven. Spot repair lijkt mij voldoende.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 nov 2020 09:14

Is het een complete fiets geweest of los opgebouwd?

Er zijn namelijk bijna 100 verschillende dub brackets met hele kleine verschillen. Je moet echt heel goed kijken wat je monteert.

Na even wat kijken denk ik wel dat het blad goed zit. Of het de juiste bouten zijn is dan nog de vraag.

Maar ik denk het bracket en/of spacing hiervan niet klopt. de dub brackets die ik gezien heb werken allemaal met preload en niet met de golfring. Maar kan best dat die er ook zijn.

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 04 nov 2020 09:48

wasbeer2006 schreef: 04 nov 2020 09:14 Is het een complete fiets geweest of los opgebouwd?

Er zijn namelijk bijna 100 verschillende dub brackets met hele kleine verschillen. Je moet echt heel goed kijken wat je monteert.

Na even wat kijken denk ik wel dat het blad goed zit. Of het de juiste bouten zijn is dan nog de vraag.

Maar ik denk het bracket en/of spacing hiervan niet klopt. de dub brackets die ik gezien heb werken allemaal met preload en niet met de golfring. Maar kan best dat die er ook zijn.
Bij lbs aangekocht als volledige fiets, maar is een Scott addict 20 (omwille van het blauwe frame) waarvan dus 105 groep is aangepast naar Sram Force.
Deze Force groep was afkomstig van een Scott Addict RC.
Weet niet of je hieruit iets kan afleiden qua bracket en/of spacing.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 nov 2020 11:37

timovdl schreef: 04 nov 2020 09:48
Bij lbs aangekocht als volledige fiets, maar is een Scott addict 20 (omwille van het blauwe frame) waarvan dus 105 groep is aangepast naar Sram Force.
Deze Force groep was afkomstig van een Scott Addict RC.
Weet niet of je hieruit iets kan afleiden qua bracket en/of spacing.
Ja, dat het niet goed gemonteerd is anders lopen je bladboutjes niet tegen je frame aan. Kortom iets wat de verkopende partij incl. het herstelwerk op moet lossen.

Ik vermoed dat de passing niet correct is en / of er is een spacer ring vergeten aan de drive side. Een plaatje van de crank leert mij dat de bladboutjes NIET verzonken zitten in het binnenblad. Je hebt gelijk daarin @Timovdl

Afbeelding

https://www.sram.com/globalassets/docum ... ackets.pdf

Blad 6 leert mij een 3mm spacer aan de rechter kant. ( drive side dus ). De Scott heeft een Press fit 86.5 afmeting vlgs mij. Er zou geen wave washer op zitten maar een pre-load ring aan de niet aandrijfkant als ik het goed zie.

Maar nu nog een vraag ; toen je de fiets op ging halen heb je toen gechecked of de crank wel mooi in het midden zat. Het ontbreken van een spacer / wave washer moet toch opvallen als de crankarmen aan één zijde veel dichter langst het frame loopt dan aan de andere kant..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 nov 2020 13:28

Dat laatste hoeft niet perse, al snap ik wel wat je bedoelt.
Een crank kan best lang op zijn plaats blijven zonder spacing.

Vrijwel (ik durf het niet te zeggen omdat ik niet alles ken) elke dub/bb30 heeft een pre load aan de nds en geen golfring.

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 04 nov 2020 13:53

rene schreef: 04 nov 2020 11:37
https://www.sram.com/globalassets/docum ... ackets.pdf

Blad 6 leert mij een 3mm spacer aan de rechter kant. ( drive side dus ). De Scott heeft een Press fit 86.5 afmeting vlgs mij. Er zou geen wave washer op zitten maar een pre-load ring aan de niet aandrijfkant als ik het goed zie.

Maar nu nog een vraag ; toen je de fiets op ging halen heb je toen gechecked of de crank wel mooi in het midden zat. Het ontbreken van een spacer / wave washer moet toch opvallen als de crankarmen aan één zijde veel dichter langst het frame loopt dan aan de andere kant..
Dat document zocht ik nog gisteren, maar niet meteen gevonden. Thx!
Lijkt me dus idd een 3mm spacer te missen.
Effectief pre-load ring aan de niet-aandruifkant.

Nee, is me echt niets opgevallen..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 nov 2020 14:09

Hoe ver is de pre load aangedraaid, daar kan je al zomaar die drie mm mee winnen.
Maar ik zou je LBS even laten kijken, hij heeft waarschijnlijk niet het juiste dub bracket geplaats.

En dat laatste verwijt ik hem niet zozeer, foutje kan, sram heeft heel veel dezelfde brackets met net even een andere spacer, foutje is zo gemaakt. Ze hadden beter bij elk bracket bv drie spacers met een handleiding kunnen leveren ipv drie verschillende.

Plaats reactie