Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 05 mar 2019 10:26

Volgens mij hebben ze dat afgekeken van Specialized die deden dat met de mtb Stumpjumper. De Stumpjumper was eerst de race ht en nu Specialized vorrig jaar een nieuwe fiets hebben gemaakt voor de populair trail variant heeft deze nu de naam Stumpjumper.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mar 2019 12:29

Dat doen ze in de auto industrie ook een M3 heeft helemaal niets met een 318 te maken en toch is het een 3 serie. Ik denk dat bij scott de solace en wat te "goedkope" naam was omdat nu ook "comfort" fietsen met dure groepen worden afgemonteerd.

Zie Canyon het mercerdes van de fiets industrie, zoveel modellen dat de verkoper het niet eens meer weet.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 05 mar 2019 13:55

wasbeer2006 schreef: 05 mar 2019 12:29 Zie Canyon het mercerdes van de fiets industrie, zoveel modellen dat de verkoper het niet eens meer weet.
Canyon is toch nog best overzichtelijk? Aeroad, Ultimate, Endurace?
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mar 2019 14:22

jawel maar dan de MTB,s gravel racers ed erbij en het schuurt allemaal tegen elkaar aan.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 05 mar 2019 15:36

Ik snap je opmerkingen niet.
Canyon is veel voor weinig, Mercedes is een luxemerk.
Daarnaast doen ze het bij automerken juist andersom: een Civic of Golf bijvoorbeeld is juist omhoog gegaan in de serie en niet omlaag zoals bij Scott...
???
En nu ben ik fietsen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mar 2019 16:48

Ze hebben bij Scott de Solace uit het programma gelaten, dat was de comfortfiets van Scott.
Nu vult de gewone Addict dat hiaat op en de Addict RC is voor de hardcore fans.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 12 mar 2019 10:00

Ik weet wel hoe de modellenreeks van Scott is opgebouwd en veranderd. Mijn vraag blijft welke gedachte er achter het aanpassen en doorschuiven van de typenamen zit. Het kan aan mij liggen, maar ik vind het niet logisch.

Wat ik kan bedenken is dat het misschien commercieel interessant is om een Addict rijder (nu die naam prijkt op de comfortracer) te verleiden om een Addict RC aan te schaffen. Of dat iemand die een comfortfiets wil eerder die stap neemt als er Addict (van origine het stoere hardcore type) op het frame prijkt.
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 mar 2019 15:23

Deels de angst om populaire modelnamen te laten vallen en deels het gegeven dat vroeger het racemodel het volumemodel van een racefietsfabrikant was (duh). Tegenwoordig zijn het de kromstuurhybrides aan de ene kant en aeroracers aan de andere kant die veel verkopen. Een lichte, stijve no nonsense fiets is een zeldzaamheid aan het worden.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 mar 2019 17:41

Misschien ook omdat je anders een te grote verscheidenheid aan namen in je modellenprogramma hebt.
Addict, Foil en Plasma in de carbonuitvoeringen en de Speedster in de alu uitvoering zijn namen die tenminste al zo'n 10jr gebruikt worden!
Ook de naam Contessa voor de damesmodellen gaat al een hele tijd mee.
Herkenbaar dus.

elbachon
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:01
Locatie: Oudsbergen

elbachon 04 apr 2019 20:52

Iemand ervaring met de Scott Foil 10 Disc DI2 van 2019?
De reviews over de fiets zijn positief, al gaat het vaak over de Dura Ace versie. Ondanks het een aero fiets denk ik dat je met deze fiets op alle terreinen je mannetje kan staan. Is het terecht dat de fiets met zijn 8kg redelijk zwaar is?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 apr 2019 22:11

Ik heb de frameset van de foil 10 disc 2018. Anders opgebouwd, maar het blijft dezelfde fiets.
Het is een topfiets, zeer veelzijdig, snel en redelijk wat comfort. Ik heb de laatste weken op aardig wat disc fietsen gereden S5, venge, aria en er zit weinig verschil in. Het is allemaal heel erg goed, met nuance verschillen.

Met de foil kan je echter makkelijke netto 32mm banden kwijt ik denk zelfs dat 34mm netto lukt. Ik rijd zelf nu met 28mm banden die op 31.6 uit komen. Ik ga weer naar 25mm, netto 29, want ik vind dit te tam en een beetje overdreven in de polder. In de ardennen is het wel fijn.

Redelijk zwaar..... elke disc fiets met Ultegra gaat over de 8 kg, laat je niets aanpraten. En er zijn vrijwel geen disc fietsen uit de doos die met pedalen en in jouw maat onder de 7.5 uitkomen ook niet met een da groep. Kijk maar eens op GCN elke pro fiets met disc zit rond de 7.5 tot 7.8
Vorige week een bianchi aria aan de haak gehad met ultegra di2 maat 60. 8.49 kg

Als je iets met gewicht wilt gaan doen heb ik wel een excelletje en onderlen die er bij mij opzitten en wat het weegt, stuur maar een pb met je mailadres als je die wilt hebben.

elbachon
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 nov 2010 14:01
Locatie: Oudsbergen

elbachon 05 apr 2019 00:32

Mijn eerste keuze is een Rose X-Lite Six Ultegra Di2 Disc, niet echt een aero bike maar met een gewicht van 6,9 kg wel super licht. Maar ik ben ook enorm gecharmeerd door de Scott.
Rose ligt op ruim 200 km rijden, de Scott heb ik al mogen bewonderen bij de LBS op 7 km van thuis.

Plaats reactie