Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2021 12:36

Ernie C. schreef: 02 mar 2021 12:47 Onder in de beugel is natuurlijk meer Aero dan op de remgrepen. Het is wel een positie die bedoeld is om kortere tijd sneller te kunnen fietsen of minder last van de wind te hebben.

Voor de rest heb je helemaal gelijk. Ik denk alleen niet dat het zozeer aan de fietsen ligt maar aan de eigenwijze consument. We willen het liefste allemaal hetzelfde aero frame als de profs maar dan wel met een wielertoeristen stack en reach.

Vroeger liet de veeleisende wedstrijdrenner zijn frame op maat bouwen. De rest was wat minder kieskeurig.
De wielertoeristen schroomden zich niet om het stuur wat hoger te zetten. Tegenwoordig moet het er allemaal pro uitzien. Spacers zijn taboe en een omgekeerde stuurpen is een misdaad tegen de menselijkheid.
Ik denk dat het eerder bij de fabrikanten ligt die geen fietsen speciaal voor de profs maken. Vroeger was dat makkelijker met lug-buis frames.

Een topframe met 2 verschillende geo's aanbieden zou voor velen een oplossing zijn. Een hogere stack is vaak al voldoende en dan kan een fiets nog steeds mooi racy zijn zonder direct naar een gravel traktor te moeten.
Zie even mijn Kiaro als voorbeeld. Of de Bianchi infinito.
Afbeelding

Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mar 2021 13:13

wasbeer2006 schreef: 03 mar 2021 12:21 Het gaat natuurlijk om dat je een houding ook kunt volhouden.
Quintana kan wel in de beugels gaan rijden maar een langer/normaal persoon van 1,85 is dat wat anders.

Op de remgrepen is ook meer aero logisch want het scheelt je 12 cm arm in de wind. (ervan uitgaande dat je even recht/schuin met je rug zit. Kijk eens hoe hoog de langere rijders op tijdritstuur zitten!
Waarom zou iemand van 1m85 minder makkelijk in de beugels kunnen rijden dan een kabouter?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mar 2021 15:09

Je ziet toch vaak dat de verhoudingen niet 1 op 1 door worden gezet.
Ik moet grote moeite doen om een raceframe te vinden waar ik minder dan 11 a 12cm drop heb, ik meet 185 bbl91 (endurance uitgesloten natuurlijk).

Ik denk dat een quintana moeite moet doen om de 4 a 5 te halen in zijn maat. die 7 a 8 centimeter is niet in verhouding.

Natuurlijk is vooral de verhouding bbl van toepassing dat snap ik, maar je ziet vooral de lange personen die vaak moeite hebben met de juiste fiets te vinden.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 03 mar 2021 16:26

daniel1975 schreef: 03 mar 2021 12:36
Ernie C. schreef: 02 mar 2021 12:47 Onder in de beugel is natuurlijk meer Aero dan op de remgrepen. Het is wel een positie die bedoeld is om kortere tijd sneller te kunnen fietsen of minder last van de wind te hebben.

Voor de rest heb je helemaal gelijk. Ik denk alleen niet dat het zozeer aan de fietsen ligt maar aan de eigenwijze consument. We willen het liefste allemaal hetzelfde aero frame als de profs maar dan wel met een wielertoeristen stack en reach.

Vroeger liet de veeleisende wedstrijdrenner zijn frame op maat bouwen. De rest was wat minder kieskeurig.
De wielertoeristen schroomden zich niet om het stuur wat hoger te zetten. Tegenwoordig moet het er allemaal pro uitzien. Spacers zijn taboe en een omgekeerde stuurpen is een misdaad tegen de menselijkheid.
Ik denk dat het eerder bij de fabrikanten ligt die geen fietsen speciaal voor de profs maken. Vroeger was dat makkelijker met lug-buis frames.

Een topframe met 2 verschillende geo's aanbieden zou voor velen een oplossing zijn. Een hogere stack is vaak al voldoende en dan kan een fiets nog steeds mooi racy zijn zonder direct naar een gravel traktor te moeten.
Zie even mijn Kiaro als voorbeeld. Of de Bianchi infinito.
Afbeelding

Afbeelding
Ander voorbeeld: Trek met de H1-geometrie voor de profs en H2-geometrie voor normale stervelingen. Of Merckx met de performance-geometrie en de endurance-geometrie. Spijtig dat men daarvan afgestapt is.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 03 mar 2021 16:38

wasbeer2006 schreef: 03 mar 2021 15:09 Je ziet toch vaak dat de verhoudingen niet 1 op 1 door worden gezet.
Ik moet grote moeite doen om een raceframe te vinden waar ik minder dan 11 a 12cm drop heb, ik meet 185 bbl91 (endurance uitgesloten natuurlijk).

Ik denk dat een quintana moeite moet doen om de 4 a 5 te halen in zijn maat. die 7 a 8 centimeter is niet in verhouding.

Natuurlijk is vooral de verhouding bbl van toepassing dat snap ik, maar je ziet vooral de lange personen die vaak moeite hebben met de juiste fiets te vinden.
Klopt wel wat je zegt. Bij kleinere wielertoeristen (maar ook bij profs) zie ik soms fietsen waarbij het zadel nauwelijks enkele centimeters boven het stuur uitkomt. Bij grotere mensen is dat gewoon onmogelijk (bij een normale zadelhoogte), tenzij je een spacertoren van 10 cm hoog zou kunnen bouwen :lol:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 mar 2021 16:51

wasbeer2006 schreef: 03 mar 2021 12:21 Het gaat natuurlijk om dat je een houding ook kunt volhouden.
Quintana kan wel in de beugels gaan rijden maar een langer/normaal persoon van 1,85 is dat wat anders.

Op de remgrepen is ook meer aero logisch want het scheelt je 12 cm arm in de wind. (ervan uitgaande dat je even recht/schuin met je rug zit. Kijk eens hoe hoog de langere rijders op tijdritstuur zitten!
Dat uitgangspunt dat je rug even hoog zit is wel vreemd.
Je pakt de beugels juist om dieper te zitten. Niet om je armen meer gestrekt te kunnen houden.

Tijdrijders die "hoog" zitten is echt een ander vak. Enerzijds heb je de mogelijkheid om jezelf smal te maken door het ligstuur. Daarin is het voortschrijdend inzicht dat je de voorkomt mag afsluiten. Dus je armen lang gestrekt is niet beter dan je armen 45 graden omhoog. Lang gestrekte vooruit betekend dat je een enorm gat opwerpt tussen je kin en je armen, en daarmee in je schoot. Huidige inzicht is armen juist wat hoger en het liefst met een op maat gevormd ligstuur. Zodat je meer druppelvorm bent en de lucht langs je armen naar de buitenkanten perst.

Je hebt wel een punt over volhouden en over vermogen. Gerelateerd aan elkaar. Maar het is wel gebleken dat je beter iets minder aero kunt zitten als je dan een stuk meer vermogen kunt leveren over de tijdsduur van de inspanning. Bij tijdrijden kan je dat mooi finetunen. Op een koersfiets een stuk minder vanuit de afstelling. Maar juist daarom kan een renner afwisselen in handposities en elleboog hoek. En daarmee hoe diep die zit hoe makkelijk hij dan nog vermogen kan leveren, hoe snel hij daarmee verzuurd etc.

En de drop gaan vergelijken in absolute waarden tussen kleine en grote mensen is natuurlijk sowieso onzin. Daarnaast gaat het om verhoudingen van lijf en ledematen. Ik ken mijn bbl niet, maar weet wel dat ik aardig aapfactor heb (spanwijdte armen is 1.92 bij een lichaamslengte van 1.85). Zitdwerg is ook een benaming wat bij mij past. Dus ik heb weinig moeite om met een grote drop te rijden. De benen hebben de lengte om het zadel hoog te zetten, de armen de lengte om bij het stuur te komen. Ik heb wél moeite met een lang frame, omdat ik dan teveel gestrekt kom te zitten. Met alle drukpunten en gekke kwalen tot gevolg. En of ik lekker rijdt in de beugel, nou niet standaard, maar als het hard moet dan is dat wel de beste houding. Beetje naar voren schuiven op het zadel, klein maken en in de beugel stoempen.

Ik denk dat in de beugel rijden ook gewoon nodig is in een sprint in koers. En in afdalen altijd. Puur voor je eigen veiligheid. Bij een gat of hobbel, of een elleboogje van een ander. Heb je nog de kans je stuur te herpakken of stuiter je hooguit binnen je beugels. Had je je handen bovenop liggen, ben je het stuur kwijt en lig je tegen het asfalt. Ik zou daarom, en bij normale wielertoeristen die af en toe een heuveltje af komen, zeker een fiets adviseren waarbij je in de beugel kunt zitten, en van daar bij je remmen kunt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 17 mar 2021 15:30

Zijn er stuurpennen te krijgen welke op een scott addict (endurance) passen met dezelfde afwerking als de spacers (niet scott eigenmerk dan)? de onderkant zijn namelijk anders bij de stuurpennen van scott.

en stuur/stuurpen combi's? de op de website van scott zijn enkel geschikt voor de RC versie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 mar 2021 15:49

Wat wil je. Wil je geen syncros stuurpen of kan je hem niet vinden?
Je dealer kan die zo bestellen en R2 heeft ze ook

westbrooke ook
https://www.westbrookcycles.co.uk/syncr ... er-p330080

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 17 mar 2021 18:15

wasbeer2006 schreef: 17 mar 2021 15:49 Wat wil je. Wil je geen syncros stuurpen of kan je hem niet vinden?
Je dealer kan die zo bestellen en R2 heeft ze ook

westbrooke ook
https://www.westbrookcycles.co.uk/syncr ... er-p330080
Die gaan maar tot -6 graden, vandaar.
Zijn er voor de addict stuurpen en stuur in 1 geheel te verkrijgen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 mar 2021 07:48

Wieler12 schreef: 17 mar 2021 15:30 Zijn er stuurpennen te krijgen welke op een scott addict (endurance) passen met dezelfde afwerking als de spacers (niet scott eigenmerk dan)? de onderkant zijn namelijk anders bij de stuurpennen van scott.

en stuur/stuurpen combi's? de op de website van scott zijn enkel geschikt voor de RC versie.
Ik heb ze in ieder geval niet gevonden, of je moet het afdekkapje van het bovenlager vervangen voor een normale ronde.
Ik heb bij Bike24 een nieuwe, kortere nok besteld van Syncros.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 mar 2021 09:29

Je moet even op de site van syncros kijken daar staan bij combo's voor welke fietsen ze zijn.
Let op 1/1/4 en 1/1/8!

https://www.syncros.com/nl/en/products/ ... ckpit-bars
(bij mij werkt de site even niet goed)

Je kunt prima een andere stuurpen gebruiken maar dan gewoon met normale spacers (die zaten ook bij mijn frameset) als je even gaat proberen ook wel zo handig

Het stelt niet veel voor, je kan het mogelijk een beetje wegsnijden.
Maar als je zegt "alleen maar -6" wil je dan dieper of juist niet??

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 mar 2021 13:07

Je kan wel andere stuurnokken gebruiken, echter sluit het niet mooi aan op de spacers en het afdekkapje van het bovenlager.

Die site van Syncros is een drama wasbeer, ik heb al tijden precies hetzelfde!

Plaats reactie