Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jul 2020 10:30

daniel1975 schreef: 08 jul 2020 09:33
scottpch schreef: 04 jul 2020 12:54
daniel1975 schreef: 04 jul 2020 09:04 Das de kwaliteit: lekker stevig gebouwd ;-)
€3600 voor een fiets met het gewicht van een €1200 alu instapper.... voor €3300 koop je een Canyon van 7.5kg met di2.
prijsstelling gaat (bij vrijwel alle fabrikanten) echt nergens meer over.
Zonder schijfremmen, Daniel...
Met gaat ie ook gewoon over de 8kg heen.
Hoe kom je daar nu bij?
https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... be=BU%2FWH



En qua mooiste framekleur:
Afbeelding
Je zou alleen in het Project One ook de puntgrootte van de letters moeten kunnen aanpassen.
Wel precies die vadsige spacertoren voor een donker vlak in de foto geplaatst. Dat is heel tactvol gedaan want dat is optisch gezien minstens een even grote afknapper als de lettergrootte. Eigenlijk kun je niet meer spreken van een spacertoren bij de meeste fietsen met weggewerkte kabels. Het is meer een soort van spacergalerijflat geworden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jul 2020 10:36

spacergalerijflat
:lol: :winkthumb: Kunnen we die erin houden?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 08 jul 2020 11:13

thestudent schreef: 08 jul 2020 10:36
spacergalerijflat
:lol: :winkthumb: Kunnen we die erin houden?
:lol: :lol: Ik vind hem ook mooi!

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 08 jul 2020 16:54

Zojuist een garantie-aanvraag gedaan voor het achterwiel (Bontrager Paradigm Disc) van mijn Trek Emonda SL6. Is gelukkig nog nét in garantie bij Mantel.
Na een gravelpaadje was de velg wat stoffig en zag ik tot m'n schrik bij 5 spaken scheurvorming in de velg. Bij 4 spaken zijn het haarscheuren, bij 1 spaak vind ik het wat zorgelijker...

Velg is nooit overbelast (rijder gewicht 81 kg), geen kasseien of andere extreme belasting. Spaakspanning is prima, spaken spannen is nooit nodig geweest.

Ik verwacht dat de claim zal worden ingewilligd. Kan niet direct iets vinden of dit probleem vaker voorkomt bij deze wielen :?:

Edit: nu ik wat verder Google vind ik een flinke hoeveelheid soortgelijke issues. Wel vooral van wat langere tijd geleden. Maar lijkt dus zeker geen onbekend probleem te zijn...
Bijlagen
IMG_20200708_163038.jpg

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2020 19:44

Rubik schreef: 08 jul 2020 16:54 ..........Ik verwacht dat de claim zal worden ingewilligd. ...............
Dat zou ik ook verwachten.
Trek is meestal wel coulant bij garantieafwikkelingen.

Mantel zal je misschien wel antwoorden dat ze het zullen voorleggen aan Trek terwijl ze in feite zelf de garantie moeten geven en het naderhand moeten afhandelen met hun verkoper, in deze Trek.
I know myself like no one else
Nothing to defend

thebase
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 mei 2009 20:40

thebase 09 jul 2020 08:01

Rubik schreef: 08 jul 2020 16:54 Zojuist een garantie-aanvraag gedaan voor het achterwiel (Bontrager Paradigm Disc) van mijn Trek Emonda SL6. Is gelukkig nog nét in garantie bij Mantel.
Na een gravelpaadje was de velg wat stoffig en zag ik tot m'n schrik bij 5 spaken scheurvorming in de velg. Bij 4 spaken zijn het haarscheuren, bij 1 spaak vind ik het wat zorgelijker...

Velg is nooit overbelast (rijder gewicht 81 kg), geen kasseien of andere extreme belasting. Spaakspanning is prima, spaken spannen is nooit nodig geweest.

Ik verwacht dat de claim zal worden ingewilligd. Kan niet direct iets vinden of dit probleem vaker voorkomt bij deze wielen :?:

Edit: nu ik wat verder Google vind ik een flinke hoeveelheid soortgelijke issues. Wel vooral van wat langere tijd geleden. Maar lijkt dus zeker geen onbekend probleem te zijn...

ik heb dit een maand of 2 geleden ook gehad. Ging bij mij om een spaak of 7 in mijn achterwiel. Is bij mij keurig opgelost, duurde via de LBS ongeveer een week en heb toen een compleet nieuw achterwiel ontvangen.
doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jul 2020 08:09

thestudent schreef: 08 jul 2020 09:40
Geen enkele maat is leverbaar :lol: en het zal me verbazen als dit uit de doos 7.5kg is met P1800 wielen en een Fizik R5 zadel, dik gel stuurlint etc. En dan moet je nog pedalen en bidonhouders. Maar 9.3kg zal hij niet zijn.

De trek kleurtjes vind ik ook mooier.
Dit Dus Daniel!
Ik heb nog geen enkel merk/model gezien wat aan het opgegeven gewicht komt, vaak jokken ze daar een beetje over... ;)

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 09 jul 2020 10:20

Juist, vrijwel alle fabrikanten gaan bij de gewichtsaanduiding uit van het kleinste framepje.
Ik heb nog nooit een (nieuwe) fiets of frame gehad die precies woog wat in de folder stond. Het was altijd beduidend meer bij maat 54, 55 of M.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jul 2020 10:59

Bij Trek op de website staat echter wel dat ze van maat 56 uitgaan.

Bij de Trek Emonda SL6 ( disc r8000 ultegra kabel. )
Gewicht 56 - 8.03 kg / 17.71 lbs

Het zou kunnen dat wij Trek nu harder beoordelen op het gewicht dan andere merken, terwijl ze nu misschien dichter bij de werkelijkheid zitten dan bijvoorbeeld canyon. Dat zou je natuurlijk moeten nameten. Maargoed. Het is nu eenmaal zo dat een aantal jaar geleden 8.0kg ( zonder pedalen en accessoires ) niet erg competitief was voor een klimfiets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 17 jul 2020 12:14

Ik sprak pas iemand die zowel beroepshalve als hobbymatig veel spreekt met fietsers op alle niveaus en die vertelde mij dat hij meerdere mensen kent die de ervaring hebben dat Trek (carbon) frames na een paar jaar stijfheid verliezen. Zou een ontwerp/materiaaldingetje zijn wat ook nog niet opgelost zou zijn.

Ik had dit nooit eerder gehoord. Heb dan ook Google even aangeslingerd maar ook daar vind ik geen ondersteunend bewijs. Is er iemand die deze ervaring deelt of deze verhalen kent?

Ik ben namelijk (wel) erg gecharmeerd van de nieuwe Emonda SL en hoewel bovenstaande alvast een goed argument is om over een paar jaar weer een nieuwe fiets te kopen :mrgreen: zou dit voor mij een reden zijn om alsnog naar een ander model te gaan kijken.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 17 jul 2020 12:35

Na een paar jaar? Dan zou ik het al moeten merken ondertussen bij beide fietsen. Maar ik heb geen idee hoe ik kan herkennen dat de fiets zijn stijfheid heeft verloren. Wat zijn daar de symptomen van?
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 jul 2020 12:56

Ik merk weinig verschil met mijn Emonda SLR frame tov 3 jaar geleden dat ik hem heb opgebouwd.
En inmiddels ruim 70 duizend km mee gereden.

Plaats reactie