Trek
Teeeering wat duur... Elke 1500km al 55 euro je remmen en derailleur laten stellen. Dat zou een gratis service moeten zijn. Is welgeteld 5 min werk...
Een beetje fietser zou op die manier een paar honderd euro per jaar aan “onderhoud” kwijt zijn..
Een beetje fietser zou op die manier een paar honderd euro per jaar aan “onderhoud” kwijt zijn..
Vroeger, toen ik mijn fiets nog liet onderhouden door de FM heb ik eens uitgeteld wat het eigenlijk kostte, ik viel achterover.
Voor de prijs van een nieuwe cassette en ketting, koop je online dezelfde ketting en cassette plus al het gereedschap dat je nodig hebt om ze te vervangen.
Dingen zoals remblokken zijn nog erger.
En dan heb ik het nog niet over werkzaamheden die slecht worden uitgevoerd, dingen die vervangen worden ook al zijn ze nog niet aan vervanging toe.
Hopeloos slechte bikefits bij het aanschaffen van een nieuwe fiets (maatje te klein op voorraad, dus die zullen we passend maken, dat soort ongein)
Het zijn dit soort dingen die een consument naar de online retail sturen en die er bij mij voor gezorgd hebben dat ik alles nu zelf doe (zelfs mijn wielen in elkaar steken, dat was het laatste wat ik niet zelf kon)
Voor de prijs van een nieuwe cassette en ketting, koop je online dezelfde ketting en cassette plus al het gereedschap dat je nodig hebt om ze te vervangen.
Dingen zoals remblokken zijn nog erger.
En dan heb ik het nog niet over werkzaamheden die slecht worden uitgevoerd, dingen die vervangen worden ook al zijn ze nog niet aan vervanging toe.
Hopeloos slechte bikefits bij het aanschaffen van een nieuwe fiets (maatje te klein op voorraad, dus die zullen we passend maken, dat soort ongein)
Het zijn dit soort dingen die een consument naar de online retail sturen en die er bij mij voor gezorgd hebben dat ik alles nu zelf doe (zelfs mijn wielen in elkaar steken, dat was het laatste wat ik niet zelf kon)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
De crux is hem dat de vervangingsonderdelen er niet bij zitten.
Laten we een fanatieke wielrenner erbij pakken die 10.000km per jaar aflegt. Dat zijn dan grofweg 4 buitenbanden, 4 kettingen, een cassette, BB lager, setje kabels of remolie, 8 remblokken en/of remschijf etc. Dan kom je toch ook wel aan de €500,- per jaar.
Het begint een dure hobby te worden als daar nog 3x €229,99 = €690 aan manuren bij komt, en dan reken ik nog niet eens de adviesprijs van de vervangingsonderdelen.
Laten we een fanatieke wielrenner erbij pakken die 10.000km per jaar aflegt. Dat zijn dan grofweg 4 buitenbanden, 4 kettingen, een cassette, BB lager, setje kabels of remolie, 8 remblokken en/of remschijf etc. Dan kom je toch ook wel aan de €500,- per jaar.
Het begint een dure hobby te worden als daar nog 3x €229,99 = €690 aan manuren bij komt, en dan reken ik nog niet eens de adviesprijs van de vervangingsonderdelen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Gewoon door weer en wind rijden. Heb wel eens een goede set remblokken in één rit opgerookt, en dan ben ik iemand die prima dalen kan. Dat was dan wel de koudste en natste 6 oktober ooit (Tour de Dumoulin vorig jaar) en bijna 200km door de Ardennen.
Ligt ook wel een beetje aan je materiaal en schoonmaakregime natuurlijk. De Zipp Tangente remblokken waren na 3.000km mooi weer al op, de SwissStop Black Prince zijn wat harder en gaan wat langer mee, maar ik verslijt liever een extra setje remblokken dan een carbon velg. 4 kettingen is misschien een beetje overdreven, maar in de winter gaan ze niet veel langer mee dan 2.000km.
Alternatieven zijn dat je na 15.000km je voorwiel of kettingbladen kunt vervangen, maar die gaan bij mij weer een stuk langer mee.
Ligt ook wel een beetje aan je materiaal en schoonmaakregime natuurlijk. De Zipp Tangente remblokken waren na 3.000km mooi weer al op, de SwissStop Black Prince zijn wat harder en gaan wat langer mee, maar ik verslijt liever een extra setje remblokken dan een carbon velg. 4 kettingen is misschien een beetje overdreven, maar in de winter gaan ze niet veel langer mee dan 2.000km.
Alternatieven zijn dat je na 15.000km je voorwiel of kettingbladen kunt vervangen, maar die gaan bij mij weer een stuk langer mee.
Even een vraagje Zijn hier mensen die ook een Trek Emonda SL6 disc 2021 maat 56 hebben gekocht.
Na lang zoeken toch de Trek Emonda besteld omdat geen winkel in mijn buurt de fiets op voorraad had. Maat tabel van Trek bekeken berijder 174-180 dus met mijn 179 top binnen been lengte 81-85 ook top mijn binnen been lengte is 82,5 en ook was mijn vorige fiets ook een Trek maat 56.
alleen nu ik de fiets geleverd heb kregen zit hier standaard een Seat cap long op 175mm. Dit hield voormij in dat het zadel niet lager kan dan 74 cm kan en dus te hoog voor mij. ik heb met trek gebeld en ik moest bij de dealer zijn die zou hem om kunnen ruilen, alleen die zegt ‘dat hebben wij niet en moet je bij betalen 140 euro’.
Ik heb trek weer gemaild en wacht nu op een bericht terug. Ik ben opzoek naar meer mensen met dit probleem, betaal je 3300 euro en heb je dit gezeur. De maat tabel van Trek is gebaseerd op een korte Seat cap (heb ik het idee) en doen ze standaard een lange erbij. Dus ik dacht ik deel dit even en misschien zijn er mensen met het zelfde probleem.
Na lang zoeken toch de Trek Emonda besteld omdat geen winkel in mijn buurt de fiets op voorraad had. Maat tabel van Trek bekeken berijder 174-180 dus met mijn 179 top binnen been lengte 81-85 ook top mijn binnen been lengte is 82,5 en ook was mijn vorige fiets ook een Trek maat 56.
alleen nu ik de fiets geleverd heb kregen zit hier standaard een Seat cap long op 175mm. Dit hield voormij in dat het zadel niet lager kan dan 74 cm kan en dus te hoog voor mij. ik heb met trek gebeld en ik moest bij de dealer zijn die zou hem om kunnen ruilen, alleen die zegt ‘dat hebben wij niet en moet je bij betalen 140 euro’.
Ik heb trek weer gemaild en wacht nu op een bericht terug. Ik ben opzoek naar meer mensen met dit probleem, betaal je 3300 euro en heb je dit gezeur. De maat tabel van Trek is gebaseerd op een korte Seat cap (heb ik het idee) en doen ze standaard een lange erbij. Dus ik dacht ik deel dit even en misschien zijn er mensen met het zelfde probleem.
Leuk hé, fietsen zonder normale zadelpen?
Ik zou zowel bij de verkoper als bij Trek eisen dat ze hem omruilen en dat je hem anders terugstuurt en je geld terug wil. Hij is immers verkocht door beide partijen als passend voor jou.
Meer kun je niet doen. Het is dan jammer dat die fiets misschien misloopt maar als je zo genaaid wordt weet ik niet of het nog ooit kan aanvoelen als je droomfiets.
Ik zou zowel bij de verkoper als bij Trek eisen dat ze hem omruilen en dat je hem anders terugstuurt en je geld terug wil. Hij is immers verkocht door beide partijen als passend voor jou.
Meer kun je niet doen. Het is dan jammer dat die fiets misschien misloopt maar als je zo genaaid wordt weet ik niet of het nog ooit kan aanvoelen als je droomfiets.
Campagnolo Ultra Dork
Vervelend dat het niet past.
Vanaf 56 is inderdaad dat lange mast.
Size: 56, 58, 60, 62
Bontrager carbon seatmast cap, 20 mm offset, lange versie
Staat op de site, en ook de minimale en maximale hoogte die te bereiken is met beide masten.
Maar je mag zoals Ernie zegt, wel verwachten dat een dealer je een passend model verkoopt. En het nu op z’n minst schappelijk oplost.
Vanaf 56 is inderdaad dat lange mast.
Size: 56, 58, 60, 62
Bontrager carbon seatmast cap, 20 mm offset, lange versie
Staat op de site, en ook de minimale en maximale hoogte die te bereiken is met beide masten.
Maar je mag zoals Ernie zegt, wel verwachten dat een dealer je een passend model verkoopt. En het nu op z’n minst schappelijk oplost.
Dat het op de site staat is leuk maar hoe kun je weten dat je daarmee je zadel niet laag genoeg krijgt? Als je er met een bbl vanaf 81cm op past, mag je verwachten dat het zadel tot een cm of 71/72 kan zakken en dan niet tegen 140€ meerprijs.
Campagnolo Ultra Dork
Dat gaf ik aan, op de site staat maximale en minimale zadelrail hoogte voor zowel korte als lange mast.
Dat kun je afleiden of je zadel dan hoog of laag kan met een bepaalde mast
Maar zoals gezegd, van een dealer mag je verwachten dat ze je daarin adviseren/ op wijzen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Inderdaad een stel graaiers daar bij Trek. Zit te kijken naar een losse frameset van het 2021 SL6 model en die is dit jaar met €2.499 weer €500 duurder geworden. Daar wordt dus standaard niet eens de seat mast bijgeleverd, dus er komt nog eens €140 bij. Hetzelfde geldt overigens voor de €3.999 kostende SLR.
Als het een proprietary zadelpen is, dan doe je die er toch gewoon bij lijkt me? Ieder ander merk (BMC, Cervelo, Specialized, Pinarello, Giant etc.) doet dat ten minste wel.
Als het een proprietary zadelpen is, dan doe je die er toch gewoon bij lijkt me? Ieder ander merk (BMC, Cervelo, Specialized, Pinarello, Giant etc.) doet dat ten minste wel.