Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

mmgull
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2020 20:50

mmgull 26 feb 2020 20:06

velopierre schreef: 26 feb 2020 19:41 Als de Madone nu goed aangepast is zou ik eerst vooral lekker gaan fietsen. Een nieuwe fiets kan later altijd nog en je weet nu waarop je moet letten.
Da's de bedoeling. Ga niet direct iets anders kopen maar eerst wat trainen en stap voor stap soepelheid opbouwen. Als ik die endurance maten vergelijk scheelt dat ook maar een halve cm hier en een cm daar. Dan denk ik zoveel verschil zal dat niet maken zeker....?

Bij een endurance fiets weet ik nog altijd niet of ik me aan maat 56 moet houden gezien mijn lengte of een maat kleiner 54 probeer om bovenlichaam te ontlasten.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 feb 2020 20:20

De maat zegt niets, die verschilt van merk tot merk.
Ga eerst fietsen en verdiep je daarna wat in de verschillende geometriën, je zal dan zien dat het verschil echt wel meer kan zijn dan een cm hier en een halve cm daar.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 feb 2020 21:03

mmgull schreef: 26 feb 2020 19:08 ...

Wat die toren betreft, altijd begrepen dat hoger = rechtere houding = comfortabeler, toch.
Voor de meeste mensen maar zeker niet voor iedereen. Ikzelf zit veel comfortabeler op een langer frame met meer drop.
Afbeelding

mmgull
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2020 20:50

mmgull 27 feb 2020 08:28

Bedankt allemaal voor de reacties.

sjoppne23
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 mar 2019 14:11

sjoppne23 05 mar 2020 20:22

Goedenavond,

Iemand ervaring met de Domane sl7? Twijfel om deze te kopen en had graag wat ervaringen gehoord van andere fietsers!

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 06 mar 2020 06:51

sjoppne23 schreef: 05 mar 2020 20:22 Goedenavond,

Iemand ervaring met de Domane sl7? Twijfel om deze te kopen en had graag wat ervaringen gehoord van andere fietsers!
Wat wil je weten dan?

sjoppne23
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 mar 2019 14:11

sjoppne23 06 mar 2020 08:27

Hendrik77 schreef: 06 mar 2020 06:51
sjoppne23 schreef: 05 mar 2020 20:22 Goedenavond,

Iemand ervaring met de Domane sl7? Twijfel om deze te kopen en had graag wat ervaringen gehoord van andere fietsers!
Wat wil je weten dan?
Wat is de rijervaring? Rijdt deze opmerkelijk trager op de weg? Hoe erg merk je het extra gewicht ivm een lichtere fiets?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 mar 2020 22:04

sjoppne23 schreef: 06 mar 2020 08:27
Hendrik77 schreef: 06 mar 2020 06:51
sjoppne23 schreef: 05 mar 2020 20:22 Goedenavond,

Iemand ervaring met de Domane sl7? Twijfel om deze te kopen en had graag wat ervaringen gehoord van andere fietsers!
Wat wil je weten dan?
Wat is de rijervaring? Rijdt deze opmerkelijk trager op de weg? Hoe erg merk je het extra gewicht ivm een lichtere fiets?
Ik had een Specialized Roubaix met Etap en hoge carbon wielen
Ik had de vorige generatie Domane SL 5 met mechanische Ultegra en alu wielen
Ik heb de vorige generatie Domane SLR met Etap hrd en hoge carbon wielen
Ik heb de huidige generatie Domane SL 5 met Etap hrd en hoge carbon wielen

Deze fietsen waren enkel trager als ik slechte benen heb/had.
Als ik er in het weekend al uitgereden werd heeft dat nooit met de fiets te maken gehad :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

bigfoot48
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 06 jun 2019 19:53

bigfoot48 12 mar 2020 19:15

ik heb mij de TREK emonda SL6 disc aangeschaft :P :P :P

standaard bandjes worden vervangen door de GP 5000
en de korte kooi 11/28 word vervangen door een lange kooi 11/32

en dan kunnen we weer km's malen

daarna zal er wel eens andere wielen worden aangeschaft 35 hoog . .

oja, en het is in het Rood :p

ook dankzij nuttige tips hier op het forum heb ik veel informatie kunnen opdoen, waarvoor dank

bucharestblues
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 nov 2018 09:34

bucharestblues 13 mar 2020 11:28

Mooie keus. Ik heb de alu emonda in rood. Die kleur maakt je echt rapper!

jasp.
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2019 13:51

jasp. 18 mar 2020 11:27

Gefeliciteerd met de aanschaf! Rood is inderdaad beter. Ik heb de grijze en die is niet vooruit te branden! ;) ;)

Over de bandjes: schrijf de standaard Bontragers niet te snel af. De Bontrager R2 op de mijne bevielen mij prima. Heb deze nu geüpgraded naar Bontrager R3 en die bevallen me eerlijk gezegd een stuk beter dan Conti's.

groverr
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2018 19:07

groverr 18 mar 2020 22:28

Ik rij nu op een zwart - donkerrode Domane SL5 uit 2020. Iets minder snel dus :lol: Ik vind hem er wel heel mooi uitzien. Er zit een hele rare zadelpen op die mijn 115 kg niet aankon en na ongeveer 30 km fietsen naar beneden zakte. En toen nog eens. :x De zadelpen is vervangen door de Trek en opnieuw vastgezet door de FM met een momentsleutel. Het gaat nu al een paar 100 km goed, ook over klinkerweggetjes. Ik weet niet of de fiets snel is, omdat ik geen tijden bij houdt. Hij voelt vooral heel lekker om lange afstanden mee te peddelen. Met de cassette met de compact bladen is hij geschikt voor de Ardennen/Eifel, maar wat minder voor het vlakke terwijl het geen klimfiets is. Ik weet niet precies wat voor een cassette erop zit, maar hij had iets meer 'polder' mogen zijn.

De demping aan de voorkant en in de zadelbuis + zadelpen zijn flink met mijn gewicht. Het is daarmee een hele comfortabele fiets, zelfs wat saai voor als je snelle rondjes wil fietsen. Ik maak liever lange mooie dagtochten en kijk daarbij graag wat om mij heen, dus ik vind het wel lekker rollen. Ik wil niet breder dan 28 mm rijden om het racefiets gevoel te houden.

Mijn vorige racefiets had ook halfhoge velgen, maar met dit frame + de standaard halfhoge velgen voel ik de zijwind nog meer. Tegelijk wil de fiets door zijn geometrie graag rechtdoor, dus je maakt trage zijwaartse bewegingen over de dijk bij een windstootje van de zijkant.

Het 'leuke' opbergvakje sluit niet goed als je het gereedschapstasje niet voldoende hoog naar boven schuift. Als dat tijdens het fietsen zakt komt er weer druk op de sluiting. Voor een fiets voor lange afstanden moet de bidonhouder wel geschikt zijn voor 1 liter bidons. Ik vraag mij sterk af hoe lang dat hippe klepje het gaat houden met die dubbele krachten.

Ondanks de grote ruimte in het frame zou ik er niet snel een gravelfiets van maken. De fiets is behoorlijk aerodynamisch en wil graag rechtdoor en de trapas zit niet echt hoog. Ik denk dat hij niet wat extra stevigheid over heeft om de klappen goed op te vangen.

Plaats reactie