Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 20 nov 2020 10:43

Beetje een crappy foto, maar de echte shoot ;-) komt pas nadat alles goed is afgesteld.

Zadel moet nog tikkie lager, maar daarvoor moet er in de pen gezaagd worden :roll: Stuur denk nog een tikkie lager en er komt sowieso nog een minder breed stuur op (40cm) want standaard wordt ie in 58 geleverd met een 44 en dat is net of je op de tractor rijdt.

Heb er nu een kleine 750km mee gereden en nog geen meter spijt gehad van de aankoop :mrgreen:
Afbeelding

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 20 nov 2020 11:08

sjoerdth schreef: 20 nov 2020 10:43 Beetje een crappy foto, maar de echte shoot ;-) komt pas nadat alles goed is afgesteld.

Zadel moet nog tikkie lager, maar daarvoor moet er in de pen gezaagd worden :roll: Stuur denk nog een tikkie lager en er komt sowieso nog een minder breed stuur op (40cm) want standaard wordt ie in 58 geleverd met een 44 en dat is net of je op de tractor rijdt.

Heb er nu een kleine 750km mee gereden en nog geen meter spijt gehad van de aankoop :mrgreen:
Afbeelding
Weet wel dat bij zagen in de pen je garantie gewoon weg is. Nog los van of het zinvol is gezien de constructie. Kortere pen aanschaffen als bij deze de boutgaten al onderin de sleuf zitten. Zijn veel dealers die ze overhebben, aangezien de 56 met een korte pen geleverd wordt en de meeste serieuze fietsers een kleine maat fiets met langere pen kiezen.
Ik ken wel een dealer die voor de zomer 2x een andere pen heeft moeten steken. Trek neemt ze niet terugh, dus zou zomaar kunnen dat die daar nog liggen.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 20 nov 2020 13:01

Hendrik77 schreef: 20 nov 2020 11:08 Weet wel dat bij zagen in de pen je garantie gewoon weg is. Nog los van of het zinvol is gezien de constructie. Kortere pen aanschaffen als bij deze de boutgaten al onderin de sleuf zitten. Zijn veel dealers die ze overhebben, aangezien de 56 met een korte pen geleverd wordt en de meeste serieuze fietsers een kleine maat fiets met langere pen kiezen.
Ik ken wel een dealer die voor de zomer 2x een andere pen heeft moeten steken. Trek neemt ze niet terugh, dus zou zomaar kunnen dat die daar nog liggen.
Dat is wel interessante info, het voorstel kwam van mijn FM, zij maken hem ook korter. Daar doe ik al zeker een jaar of 10 goede zaken mee, dus qua garantie maak ik me geen zorgen. Een kortere pen is wel een mooiere optie natuurlijk, alleen als Trek ze niet terug neemt zullen ze ook wel niet gratis een kortere toe sturen en die pen kost normaal 270 zie ik en ik ben eigenlijk wel even klaar met geld uitgeven ;-) Als een andere dealer hem wil omwisselen zou dat dan de mooiste optie zijn, dus als je een adresje weet kan ik misschien even informeren.

Blijft altijd wel een uitdaging met geometrie, de verhoudingsgewijs korte beentjes en lange armen, vooral met zo'n "hippe" zadelpen :D

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 20 nov 2020 16:19

sjoerdth schreef: 20 nov 2020 13:01
Hendrik77 schreef: 20 nov 2020 11:08 Weet wel dat bij zagen in de pen je garantie gewoon weg is. Nog los van of het zinvol is gezien de constructie. Kortere pen aanschaffen als bij deze de boutgaten al onderin de sleuf zitten. Zijn veel dealers die ze overhebben, aangezien de 56 met een korte pen geleverd wordt en de meeste serieuze fietsers een kleine maat fiets met langere pen kiezen.
Ik ken wel een dealer die voor de zomer 2x een andere pen heeft moeten steken. Trek neemt ze niet terugh, dus zou zomaar kunnen dat die daar nog liggen.
Dat is wel interessante info, het voorstel kwam van mijn FM, zij maken hem ook korter. Daar doe ik al zeker een jaar of 10 goede zaken mee, dus qua garantie maak ik me geen zorgen. Een kortere pen is wel een mooiere optie natuurlijk, alleen als Trek ze niet terug neemt zullen ze ook wel niet gratis een kortere toe sturen en die pen kost normaal 270 zie ik en ik ben eigenlijk wel even klaar met geld uitgeven ;-) Als een andere dealer hem wil omwisselen zou dat dan de mooiste optie zijn, dus als je een adresje weet kan ik misschien even informeren.

Blijft altijd wel een uitdaging met geometrie, de verhoudingsgewijs korte beentjes en lange armen, vooral met zo'n "hippe" zadelpen :D
Laat ik het anders zeggen: er valt niks aan te zagen. Als je dealer dat voorstelt zou ik serieus overwegen om ergens anders heen te gaan, omdat het zadelpensysteem volledig anders is dan wat er verder op de markt te koop is. Als ze dat niet weten is dat bijzonder kwalijk.
Als je in die sleuf in het framegedeelte van je zadelpen ziet, is die 5-6cm het bereik waarbinnen je kan schuiven. De bout die je ziet fixeert de pen. Je hebt nu ws een lange pen en de bout zit helemaal onderin die sleuf. Een korte zadelpen zou nu zorgen dat die bout helemaal bovenin de sleuf zit bij dezelfde zadelhoogte. Maar met die kortere pen kun je dus het zadel die 5-6cm van de sleuf nog laten zakken.

Zag dat je in een ander topic op zoek bent naar een aero stuur. Probeer met je dealer te regelen dat ie zowel die kortere pen als de originele Madone stuur/pen combi tegen kostprijs aan je doorrekend. Een China stuur op zo'n fiets is echt zonde en je krijgt de kabelloop nooit fatsoenlijk omdat aftermarket spul niet aansluit op de Madone spacers.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 20 nov 2020 17:23

Hendrik77 schreef: 20 nov 2020 16:19 Laat ik het anders zeggen: er valt niks aan te zagen. Als je dealer dat voorstelt zou ik serieus overwegen om ergens anders heen te gaan, omdat het zadelpensysteem volledig anders is dan wat er verder op de markt te koop is. Als ze dat niet weten is dat bijzonder kwalijk.
Als je in die sleuf in het framegedeelte van je zadelpen ziet, is die 5-6cm het bereik waarbinnen je kan schuiven. De bout die je ziet fixeert de pen. Je hebt nu ws een lange pen en de bout zit helemaal onderin die sleuf. Een korte zadelpen zou nu zorgen dat die bout helemaal bovenin de sleuf zit bij dezelfde zadelhoogte. Maar met die kortere pen kun je dus het zadel die 5-6cm van de sleuf nog laten zakken.
Daar is wel over gesproken, er zitten 2 bouten in en in het geval vd zaag kan er nog maar 1 in. Ervan uitgaande dat je hem dan afzaagt op exact de juiste lengte zou je aan 1 bout genoeg hebben omdat ie binnen op de rand ligt, net als nu eigenlijk. Maar laat ik voorop stellen dat dat absoluut niet mijn voorkeur heeft.

*edit* heb net besloten dat ik dit gewoon niet ga doen, slaat nergens op eigenlijk, zagen in een peperdure gloednieuwe zadelpen. Zag dat Wim de Vos ook adverteert met precies die zadelpen, dus dat zou eventueel ook nog wel een optie kunnen zijn. Alleen is het bij hem geen zekerheid dat het er ook is als hij ermee adverteert, maar dat is met een belletje wel uit te vinden.
Hendrik77 schreef: 20 nov 2020 16:19 Zag dat je in een ander topic op zoek bent naar een aero stuur. Probeer met je dealer te regelen dat ie zowel die kortere pen als de originele Madone stuur/pen combi tegen kostprijs aan je doorrekend. Een China stuur op zo'n fiets is echt zonde en je krijgt de kabelloop nooit fatsoenlijk omdat aftermarket spul niet aansluit op de Madone spacers.
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt, in het China topic ben ik niet naar een aerostuur op zoek maar naar iets lichts voor een andere fiets :)

Maar, u we het toch over aerosturen hebben ;-) ik vond deze Yoeleo die toch wel heel goed lijkt te passen op de Madone, ook qua kabelloop: https://www.yoeleoeurope.com/carbon-roa ... ebars.html

Een aerostuur is nog wel een wens, maar ik moet eerst nog even kijken wat ik daarmee wil qua positie en dat test ik liever met verwisselbare onderdelen :D

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 nov 2020 21:17

sjoerdth schreef: 20 nov 2020 17:23 ..........
Daar is wel over gesproken, er zitten 2 bouten in en in het geval vd zaag kan er nog maar 1 in. Ervan uitgaande dat je hem dan afzaagt op exact de juiste lengte zou je aan 1 bout genoeg hebben omdat ie binnen op de rand ligt, net als nu eigenlijk. Maar laat ik voorop stellen dat dat absoluut niet mijn voorkeur heeft.
*edit* heb net besloten dat ik dit gewoon niet ga doen, slaat nergens op eigenlijk, zagen in een peperdure gloednieuwe zadelpen. Zag dat Wim de Vos ook adverteert met precies die zadelpen, dus dat zou eventueel ook nog wel een optie kunnen zijn. Alleen is het bij hem geen zekerheid dat het er ook is als hij ermee adverteert, maar dat is met een belletje wel uit te vinden.
Als je fm dat voorstelt moet je echt een andere fm zoeken.

En als je dan toch naar Wim De Vos gaat bellen vraag hem dan of hij nog geen Madone stuur in jouw maat heeft liggen. Hij heeft eens een erg grote partij originele Trek Madone sturen opgekocht.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 21 nov 2020 09:30

Wat is het toch bizar dat je FM een Fiets besteld die std met lange pen komt maar niet even (als dat dan moet) een meer prijsje rekent voor een korte. Waarom levert hij niet de fiets die voor jou passend is? Of hij daar nu een lange of korte pen voor met leveren is toch zijn probleem. Levertijd etc lijken mij slechte verkoop verhalen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 23 nov 2020 10:20

MarcFaFo schreef: 21 nov 2020 09:30 Wat is het toch bizar dat je FM een Fiets besteld die std met lange pen komt maar niet even (als dat dan moet) een meer prijsje rekent voor een korte. Waarom levert hij niet de fiets die voor jou passend is? Of hij daar nu een lange of korte pen voor met leveren is toch zijn probleem. Levertijd etc lijken mij slechte verkoop verhalen.
Dat is niet bizar als je weet dat die fietsen standaard worden afgemonteerd met een pen van bepaalde lengte, een losse pen duur is, Trek de dealer de volle mep rekent voor een losse pen en de dealer geen stapel dure pennen in zn magazijn wil hebben omdat Trek ze niet terugneemt. daarnaast zijn die pennen allemaal in kleur van de betreffende bike, en dus niet zo makkelijk uitwisselbaar/verkoopbaar.
Fout ligt bij Trek, die zouden een fiets moeten leveren zonder pen en de mogelijkheid moeten bieden de juiste maat er apart bij te bestellen.

Vind het eerder bizar dat jij verwacht dat een dealer die schandalig dure Madone pennen uit eigen zak gaat betalen.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 23 nov 2020 19:32

Is ook een kwestie van vragen. Bij mijn trek kon ik de pen gewoon omruilen voor een pen van mijn voorkeur.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 23 nov 2020 20:39

Ik vind het toch ook maar belachelijk van Trek. Bij mijn FM liggen wel 20 korte zadelpennen van dat ronde type, Emonda en Domane tot 2020. Het beste wat hij er nog mee kan doen is leren jongleren.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 23 nov 2020 21:18

Dat is ook een onderdeel van Trek-dealer zijn. Iedere pen (bij veel fietsen) is frame-specifiek en gebonden aan een modeljaar (of modeljaren).
Voor de dealer begrijp ik de druk van de markt wel, Trek is een merk dat veel verkoopt en waar veel klanten naar vragen.

Ik heb een oudere fiets en zit soms met verbazing te kijken naar alle "planned obsolescense", geplande veroudering. Over 10 jaar zijn er voor dit soort fietsen nog maar moeilijk onderdelen te krijgen, over 20 jaar bijna onmogelijk. Ik begrijp dat de fabrikanten dit willen, ik begrijp niet waarom klanten/fietsers erin meegaan.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 24 nov 2020 08:47

tsja, klanten willen allemaal Aero met een soort van Mad Max achtige uitstraling. Dat houdt in dat alle merken dat willen aanbieden om hun stuk van de taart niet te missen. Gevolg is dus dat we dit soort vreemd gevormde b(r)ouwsels krijgen. Nu moet ik wel zeggen dat er bij Trek ook de constructieve component een rol speelt. Die Isospeed is een wat ander ontwerp dan een 'simpele' 1 piece monocoque zoals andere aero bikes. Het heeft voordelen als je regelmatig kasseien pakt en bereid bent iedere keer de mate van compliance in te stellen, maar ook nadelen. (valt mij op dat veel consumenten niet eens weten dat het erop zit, wat weer voldoende zegt over het niveau van de dealers)
Neemt niet weg dat de flexibiliteit in de keuze matig is. Bij met name 56 (met korte pen) zit in 40% van de gevallen de voor die consument verkeerde maat pen in de fiets.

Plaats reactie