Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

fiets tunen

pieterwouters
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:44

pieterwouters 22 okt 2005 19:53

Hallo
Aangezien ik volgend jaar op een eddy merckx 1xm zal rijden met chorus carbon(clubfiets, dus fixe korting) zou ik deze graag zo licht mogelijk houden
zijn er mensen die me kunnen helpen de fiets zo licht mogelijk te maken voor een goede prijs
kunnen diegene die ervaring hebben met Tune, zero gravity,.... hun ervaringen ook delen?
 
grts
Over je fiets lullen mag, maar over je lul fietsen zou ik niet doen.

delsol
Forum-lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 22 okt 2005 22:01

wat wil  je extreem licht net zo als weightweenies moet je diep in de buidel tasten.
de genoemde onderdelen zijn gewoon goed heb ik ookop de fiets.
ik heb gekozen voor redelijk licht 6.9 kg als de fiets "klaar" is, maar toch dat alles nog heel blijft.
wielen en bottombracket kun je veel gewicht op besparen. voor relatief weinig geld.
lees dit maar staan leuke dure spulletjes in http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... Position=1
 

pieterwouters
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:44

pieterwouters 22 okt 2005 22:32

bedankt,
maar kan je me dan wat meer info geven over wat jij op je fiets hebt staan en hoeveel diet allemaal gekost heeft? Hoeveel bespaar je op de bottombracket in vergelijking met een chorus?
grts
Over je fiets lullen mag, maar over je lul fietsen zou ik niet doen.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 okt 2005 22:42

Als je niet boven de 75 kg gaat heb ik nog een nieuwe speciale Titanium trapas (campa passing en carbon huls en topkwaliteit dus niet de rommel die FSA voor campa aanbiedt....). Met deze as win je zo'n 60 tot 70 gram. (mail maar bij interesse).
Mijn het uitwisselen van stalen boutjes voor alu en titanium win je voor een komplete fiets nog eens zo'n 30 tot 50 gram ben je al aardig op weg.

delsol
Forum-lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 22 okt 2005 23:12

de meeste delen zijn waar ik heb op gespaart hebt zijn de wielen
tune naven 28gts met mavic open pro velgen dt spaken met alu nippels
zero gravity remmen 185gram bespaart op de oude remmen
fsa pro elit cranks
het heeft me een rib uit mijn lijf gekost.
gewoon op e-bay of hier op het forum kijken wat mensen te koop hebben,kun je veel euro's besparen.
geef sharkman maar een mail
allereerst zou ik alle onderdelen wegen, dan uit zoeken op wat je het meeste voor minste geld kunt besparen.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 okt 2005 23:20

Je fiets op de toegestane 6.7 kg brengen valt kostentechnisch nog wel mee, daaronder wordt het echt duur!

delsol
Forum-lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 22 okt 2005 23:30

het is wat je onder duur verstaat, maar een hobby mag wat kosten wat mij betreft.

pieterwouters
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:44

pieterwouters 23 okt 2005 00:51

ja, tof hoor,
nu heb ik toch al wat meer info, maar wat kosten die wielen van jou met de tune naven in, ik heb gehoord dat deze heel duur zijn? en qua velg zou ik dan niet nog meer kunnen besparen als ik dt swiss velgen pak?
Wat is eigenlijk de ongevere kostprijs van titanium of alu boutjes
ohja, aangzien ik aan wielrennen met vergunning doe moet ik wel boven de 6.8 kilo blijven, dus geen lighweights he
greets
 
Over je fiets lullen mag, maar over je lul fietsen zou ik niet doen.

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 23 okt 2005 01:15

Hi,
Op het vlakke is het gewicht van je fiets naar 6.8 laten zakken volgens mij een beetje zonde van je financiële middelen. Ook moet je oppassen dat je voor wedstrijden nog wel door de meting heen komt.
In de bergen heeft het wel zin. Maar dan moet je ook oppassen dat het niet gewoon ten koste gaat van fietscomfort. Overigens ben ik ervan overtuigd dat het verschil tussen twee renners wel bitter klein moet zijn wil het gewicht van de fiets de doorslaggevende factor zijn.
Die remmen van zero gravity. Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt dus kan niet oordelen, maar ik heb gehoord dat ze in de regen ongeveer de zelfde remprestaties hebben als de oude Weinmann remmen. Om hard te kunnen dalen heb je top remmen nodig. Stel dat je in de klim iedereen los rijdt.... om vervolgens in de afdaling door iedereen voorbij gestoven te worden. Mijn ervaring is dat je op een fiets waarop je goed kunt klimmen, het meestal slecht dalen is...
Een jaar geleden ongeveer was er ook een jongen die een fiets had gebouwd om in het hooggebergte te kunnen winnen. Het apparaat woog ongeveer 3.5kg... Idd "zero remmen" Er zat niet eens een stuurlint op. Hoe wil je met zo'n apparaat 150km afleggen? Pikant detail... Op die fiets waren de kettingbladen zelfs van koolstof.
B.
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

pieterwouters
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:44

pieterwouters 23 okt 2005 01:34

joep
mmmmmmm, geen zero's dan of wel? Wat zijn de ervaringen met de Weinman remmen, of worden deze niet meer verkocht? Ik ben inderdaad van ook van oordeel dat het verschil miniem zal zijn, maar aangzien ik nu een buitenkansje krijg om kader en groep te kopen voor nog minder dan cosmic carbon zou ik mijn fiets wel willen opwaarderen, ik ben namelij juist trug van utrecht en heb daar men toekomstig fietsje gezien, en vond deze nogal zwaar....
Oh ja, ginder ook FRM wielen gezien , die van 1350 gram met de carbonne naven, kosten maar 650 euro, heeft iemand hier ervaring mee?
 
greets
 
Over je fiets lullen mag, maar over je lul fietsen zou ik niet doen.

delsol
Forum-lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 23 okt 2005 02:18

wat een onzin ,wil de zero vergelijken met de weinmann remmen.
mijn ervaring met de remmen heb deze week mee gereden , voel geen verschil met mijn centaur remmen ,remmen voor mij goed genoeg.
voor die 650e heb je ook tune opgespaakte wielen.
testverslag van de zero http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... gravity_05

Plaats reactie