Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Merckx

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 19 nov 2005 11:11

Na alle andere topics hier mag Merckx ook eentje hebben. Misschien ben ik wel de enige... "dan kan je mooi tegen jezelf praten", merkte TS-Biker gisteren op, en misschien zouden sommigen dat zo slecht nog niet vinden.  
Nu goed, gisteren mijn Merckx Team SC gaan halen die http://www.ts-bikes.be" onclick="window.open(this.href);return false; (ofte TS-Biker) -door de verlofperiode van mijn eigen mechanieker- gemonteerd heeft: vakwerk, en de fiets ziet er enig uit. Zonet foto's genomen. Ik stel hem even voor:

frameset: Merckx Team SC (Easton Sc7000 -> mijn eerste eigen alu frame)wielen: geen nieuwe wielen gekocht, zal ik meestal met Neutrons in rijdencrankstel: rechts SRM Professional, links Campagnolo Record (kom ik nog op terug)pedalen: Shimano Dura-Ace SPD-SLderailleurs: achter Campa Record, voor Chorusremhoeven: Campa Record zwartremgrepen: Campa Record Ultraketting: KMC Goldzadelpen: Chorus carbon (levering Record liet te lang op zich wachten)zadelpenklem: Campagnolozadel: fi'zi:k Arione (komt volgende week de Simoni-versie op: rood-zilver)stuur: Deda Newton shallowstuurpen: Deda Newtonfietscomputertje: SRM Professional - zie http://www.srm.de" onclick="window.open(this.href);return false; (komt nog wel topic over)kabelset: Campagnolobidonhoudertjes: Ekip carbon
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
antoni
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 jul 2005 00:10

Gebruikersavatar antoni 19 nov 2005 11:17

Ziet er goed uit C A S R A N
Have fun with it.
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37652
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 nov 2005 11:29

Mooie afmontage, maar mijn fiets zou het niet zijn. Vind het kleurenschema veel te druk. Waarschijnlijk wel een lekker licht fietsje (opde SRM na dan).
2 vraagjes: waarom voor zo'n model stuur gekozen? Lijkt mij toch anders dan anders? (of zie ik het verkeerd) En waarom op een volledig Campa afgemonteerde fiets DA pedalen??
Less is bore

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 19 nov 2005 11:37

Thx, even verder uitleg:
Voor wie dit niet kent, SRM (www.srm.de - Schoberer Rad Messtechnik) is een heel gesofisticeerd trainingssysteem dat je vermogen ("wattage") meet via een verfijnde chip die in het trapstel zit. Het is niet het allermooiste trapstel, maar super nuttig voor training.Nadeel is wel dat dit niet het allerlichtste trapstel is. Om het iets lichter en mooier te maken monteerde ik aan de rechterzijde dan ook een Record carbon traparm: dit is perfect mogelijk sinds SRM Professional en Campagnolo Record beiden gebruik maken van een Campa trapas en dezelfde Q-factor (breedte) hebben.



Je ziet ook de KMC Gold-ketting, die elders op dit forum besproken wordt in een aparte topic.
Steeds meer profrenners gaan hiermee trainen, koersen er soms mee... herkenbaar aan de PowerControl op het stuurtje. De Powercontrol is het bakje waarmee je de geregistreerde gegevens van je SRM-meting afleest; het schermpje is vrij groot, maar je krijgt alle gegevens tegelijkertijd in beeld: trapfrequentie, snelheid, hartslag, wattage,... Naderhand wordt dit uiteraard in de computer ingelezen.
Ik heb de allernieuwste Powercontrol V. Ik ging 2 weken geleden naar een lezing van SRM -door de heer Schoberer himself- en vroeg naar enkele verbeteringen. Blijkt dat de Powercontrol vanaf heden gecodeerd kan (was vroeger niet zo), zodat ik met m'n Polar Coded belt ermee kan fietsen (en tegelijkertijd Polar kan gebruiken aan de pols); aanpassing van de SRM zou zo'n 85€ kostten... dus nam een vriend mijn SRM Powercontrol mee naar Duitsland, en we kregen hem deze week terug: een gloednieuwe!! Ze hadden geen moeite willen doen om er een nieuwe chip in te steken én de batterij (die leeg was) te vervangen, dus ik een nieuwe. Leuk, want ik gebruik deze SRM tweedehands (en dat was duidelijk te zien aan de vorige Powercontrol).
Deze ziet er zo uit:


Voor de attente kijker. Deze is voorlopig geïnstalleerd; ik moet de kabels van aan het trapstel nog leggen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 19 nov 2005 11:49

Nice Bike.........!
Bedankt voor je uitgebreide referaat . Dankzij mensen zoals jij heb ik de afgelopen maanden erg veel geleerd. Wens je heel veel fietsplezier.
Op dit forum hoort natuurlijk een topic over Merckx..! Weet niet veel over de fietsen maar die naam alleen al.  Hij is nu al een levende legende en mag hier natuurlijk niet ontbreken.
 
"Afstappen is geen optie"

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 19 nov 2005 11:49

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 19 November 2005

Mooie afmontage, maar mijn fiets zou het niet zijn. Vind het kleurenschema veel te druk. Waarschijnlijk wel een lekker licht fietsje (opde SRM na dan).
2 vraagjes: waarom voor zo'n model stuur gekozen? Lijkt mij toch anders dan anders? (of zie ik het verkeerd) En waarom op een volledig Campa afgemonteerde fiets DA pedalen??


Kleurenschema... ja, ik had niet veel keuze en vond het ook maar matig op foto, maar nu ik hem heb vind ik het prachtig.
Stuur is Deda Newton, shallow-versie. Heb ik eigenlijk het liefst, korte ronde stuurbocht; mijn Alanera is diepere ronde stuurbocht (Squadra Corse), maar tegenwoordig bestaat Alanera ook met deze stuurbocht (Italia genaamd dan). Esthetisch is het ook het mooist, vind ik. Heel veel profs gebruiken deze (Petacchi, Boonen, Armstrong toen die nog Deda had), want hij zit zo goed.
De Dura-Ace pedalen... ja, dat zit op al m'n fietsen, en als ik van pedaaltype wijzig moet alles ineens gewijzigd worden. Ik denk momenteel aan overstappen naar het Time RXS-systeem; dan staan er gelijk een pak SPD-SL-pedalen in de "te koop"-topic (iemand interesse?).
En gewicht... 7,78kg met alles erop (PowerControl en al), is mooi voor deze fiets:
  
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 19 nov 2005 12:11

Casran, het ziet er netjes uit!! Op de eerdere foto die je hier liet zien was ik er ook niet echt kapot van, maar op jouw foto's ziet hij er een stuk beter uit!! Ik ben benieuwd naar je bevindingen met de SRM, het is zeker niet de mooiste, maar ik denk dat je er wel erg veel aan hebt (kijk al uit naar je topic over hoe hij werkt etc.).

En ook een compliment richting TS, alles ziet er netjes gemonteerd uit! Niet dat ik iets anders had verwacht hoor .

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 19 nov 2005 12:32

En zoals jullie misschien al opgemerkt hadden, ik nam bij TS-Biker gisteren ook gelijk een setje carbon bidonhoudertjes mee. Ziet er zeer degelijk materiaal uit:

De stuurpen komt waarschijnlijk nog helemaal beneden te staan hoor.
Zicht van de andere zijde, andere crank en binnenkant van de SRM:

Ik ben vooral benieuwd hoe ie er zal uitzien als mijn fi'iz:k Arione in rood toekomt.Plum Vainqueur (Gent) heeft ervoor gezorgd dat ik garantie kreeg op een gebroken Arione en ter vervanging deze zilver-rode:
     
@ TS-Biker: hij heeft het transport in m'n kleine wagentje toch goed overleefd hé!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 19 nov 2005 12:36

Dat is toch lekker licht voor een trainingsfiets met srm. maar dat is met de bora's neem ik aan? vanwaar die record arm? (het is lichter) maar heb je die daar apart voor gekocht? of had je die liggen? want anders is het toch een duur grapje voor een trainingsfiets. Wel mooie fiets overigens.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 19 nov 2005 12:46

Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 19 November 2005

Dat is toch lekker licht voor een trainingsfiets met srm. maar dat is met de bora's neem ik aan? vanwaar die record arm? (het is lichter) maar heb je die daar apart voor gekocht? of had je die liggen? want anders is het toch een duur grapje voor een trainingsfiets. Wel mooie fiets overigens.


Ja, licht voor een trainingsfiets, en idd met Bora's gewogen. Zal dus nog steeds net onder de 8kg komen met de Neutrons waarmee ik train; niet slecht voor een SRM-afmontage, vind ik.
Record crankarm had ik idd liggen. Trapstel komt van mijn andere Merckx-fiets, net als de Campagnolo Record trapas die hierin zit en deze Record remhoeven. De andere fiets is dus voorlopig niet berijdbaar: ik wacht op de Zero Gravity prototype cranks die ik toegestuurd krijg (Zero remhoeven heb ik deze week binnen gekregen, met dank aan Sharkman). Record carbon cranks verhuizen op termijn naar m'n tijdritfiets (waar nu tijdelijk een oude Ultegra crank op zit die ik kreeg) en dan komt hier de ordinaire linkse SRM crank.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 19 nov 2005 13:35

Casran, waar vind je die ekip drinkbushouders en wat kosten die?
geen signatuur

Plaats reactie